אטיאס: יש רוב דורסני כדי לבטל את החרדים מהמדינה

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, השתתף אתמול בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שעסק בנושא ביטולו של חוק טל ובדרך הנכונה לשילוב החרדים ושיתופם בנשיאת הנטל הלאומי. אטיאס, הסביר לנוכחים כי הגבלות כלכליות שיוטלו על הציבור החרדי לא יביאו לגיוס חרדים, ותהה: "האם אנחנו רוצים אחרי הרוב הדורסני ואחרי החקיקה לבטל את החרדים מהמדינה?"

מרדכי לביא | כיכר השבת |
אריאל אטיאס (צילום: פלאש 90)

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, השתתף אתמול (ראשון) בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שעסק בנושא ביטולו של חוק טל ובדרך הנכונה לשילוב החרדים ושיתופם בנשיאת הנטל הלאומי.

בפתח דבריו, הסביר השר אטיאס את הסיבה בגינה הוא בא להשתתף בכינוס. "הסיבה שבאתי לכאן זה לא כי אני חושב שייצא מכאן פתרון, באתי לכאן כדי להשמיע את העמדה שאני חושב שיכולה להיות מקובלת על רוב החברה החרדית, וכדי שלא יהיה שיח ביניכם לבין עצמכם".

"אני משתייך לחברה החרדית מבטן ומלידה", המשיך השר אטיאס, "חשיבות לימוד התורה בעם היהודי זה לא רק לעילויים - 'והגית בו יומם ולילה' זה לכולם. העניין של שבט לוי, שמאז היותנו לעם, הוא לקח את עצמו ואמר אנחנו אלה שומרי החומות שלומדים תורה - זה היה עם התקציבים ויהיה בלעדיהם".

אטיאס הוסיף והסביר כי הוא לוקח מאוד ברצינות את המצב שהציבור החרדי נקלע אליו, וטען בפני המשתתפים כי אינם מבינים את השיח הפנימי בחברה החרדית.

"יש היום קואליציה שיכולה לעשות מה שהיא רוצה, אין בעיה. יכולים לבטל את כל תקציב הישיבות, לקבוע שיש גיוס חובה, שצריכים להוכיח כושר השתכרות גם כדי להצביע בבחירות", אמר אטיאס ותהה, "האם אנחנו רוצים אחרי הרוב הדורסני ואחרי החקיקה לבטל את החרדים מהמדינה? האם זה מה שאתם רוצים? אני מתאר לעצמי שלא".

"ולכן אני אומר שני דברים פשוטים", המשיך אטיאס, "החרדים נמצאים בתהליך שיש להם הרבה אפשרויות ורוצים לצאת לעבודה. ואני מדלג שנייה על הצבא". אטיאס, הסביר לנוכחים כי גיוס כל החרדים לצה"ל משמעותו הקמת צבא נפרד. "רוב האזרחים לא מעוניינים לבנות צבא חרדי בנפרד, כי אם יתגשם החלום וכולם יגויסו - צריך להקים צבא נפרד, ואת זה הצבא לא רוצה והחברה לא רוצה".

"אז מנתבים את זה לשירות האזרחי", אמר אטיאס והוסיף כי אם מטרת העל היא להוציא את החרדים לעבודה, אז יש תהליכים שקורים בחברה החרדית שלא קשורים לגיוס, העובדה שהחברה החרדית גודלת, ורוצה לפרנס את עצמה. "הם מוכנים לחיות בעוני ובסגפנות כדי לקיים את אורח החיים שלהם, זה מאבק של רוח", אמר.

אטיאס המשיך וטען כי "לנתניהו יש רוב דורסני, הוא יכול ללכת נגדנו - אני אומר לכם, תרדו מהאיומים על הכסף, תיקחו את הכסף, יכול להיות שייסגרו כמה כוללים, זה יכאב לנו, אבל זה לא ישנה את הרוח".

"אנחנו מצפים שתבינו מה זו התורה בשבילנו. האם כולם יכולים לשבת ללמוד? לא. צריך לבנות מסגרות. חוק טל כפלטפורמה הוא מסגרת טובה", אמר אטיאס והסביר כי חוק טל נכשל כי הוא לא תוקצב. "אם הוא היה מתוקצב המספרים היו יותר גדולים, אולי לא המספרים שעליהם כולם חולמים, אבל הם היו גדולים".

אטיאס הוסיף ואמר כי "נתניהו שחק את קצבאות הילדים, ואתם חושבים שהחרדים למדו פחות? יש חרדי אחד בעולם שעושה שיקול כלכלי כמה עולה להחזיק ילד? קשקוש מקושקש. החברה החרדית נמצאת בתהליך של שינוי איטי של להתקרב לעולם, אם השינוי ייעשה במגפונים, זה ייכשל. השינוי צריך להיות שינוי 'מחבק'".

"אל תטיפו לנו על העוני אנחנו סובלים מהעוני הזה. למען השם - בלי מלחמת רוח, בלי מלחמה שנתפסת כמלחמה על הדת, אנחנו מבינים שהשיח הולך למקום אחר, אתם רוצים להוריד לנו את הכסף, זה יכאב לנו מאוד, יש לכם רוב גדול, אבל לא תרוויחו מזה חייל אחד", אמר אטיאס.

"רוצים שנשתלב בחברה - תנו לנו סל של פתרונות למשפחה החרדית. דוגמה קטנה: זוג צעיר שיש לו 3 ילדים בגילאי גן, משלם לגן ילדים בין 1,400 ל2,000 שקל לילד. אם הוא יצא לשוק העבודה, מאחר ואין לו את המקצועות הנדרשים, הוא יוצא לעבוד כמשגיח כשרות ומרוויח כ-6,000 שקל בחודש - אם הוא ירוויח קצת יותר, אין לו את הזכאות להנחות", הסביר אטיאס לנוכחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר