מחקר: ניתוח לקיצור קיבה משנה את חוש הטעם והריח

מתכוונים לעבור ניתוח לקיצור קיבה? מחקר חושף כי חוש הטעם והריח עלולים להשתנות בעקבות כך ולגרום בעיקר לסלידה מעוף ומבשר. החוקרים משערים שהסיבה היא שינוי הורמונים במערכת העיכול (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מחקר חדש מגלה כי במקביל לירידה המשמעותית במשקל, ניתוח לקיצור הקיבה עלול לגרום לשלל תופעות לוואי וביניהן, שינוי בחוש הטעם והריח.

המחקר שהתפרסם בכתב העת הרפואי Obesity surgery, כלל 103 מטופלים מבריטניה שעברו ניתוח מעקף קיבה, בו הקיבה קטנה והמעי הדק מתקצר (Roux-en-Y).

מתוכם, 97% דיווחו על שינוי בתיאבון שלהם, וכ-75% מהמטופלים אמרו כי פיתחו רתיעה של ממש ממזונות מסוימים. שליש נמנעו מצריכת עוף, בקר, כבש, נקניקיות ובשר. כ-12%הפסיקו לאכול עמילנים כמו אורז, פסטה, לחם ועוגות, ממוצרי חלב כמו שמנת, גבינה וגלידה ומביצים. 3% נרתעו מירקות, 3% מפירות ו-1% משימורי דגים.

73% מהמטופלים דיווחו כי חשו בשינוי במיוחד בטעמים מתוק וחמוץ. שינויי טעם הבולטים ביותר היו אצל מטופלים שאכלו עוף, בקר, בשר צלוי, כבש, נקניקיות, דגים, מזון מהיר, שוקולד, אוכל שומני, פסטה ואורז.

42% מהמטופלים הצביעו גם על שינוי בחוש הריח.

לפי ממצאי החוקרים, מטופלים שחוו שינוי ביחס שלהם לגבי מזונות מסוימים, הפחיתו בממוצע כ-8 קילו יותר לאחר הניתוח, בהשוואה למנותחים שטעמם נותר כשהיה.

המחקר אמנם איתר קשר בין הניתוח לשינוי בחושים, אולם לא הצליח להסביר זאת. לדברי ראש צוות החוקרים, ד"ר ליסה גרהם, יתכן כי השינויים בטעם ובריח מתרחשים בעקבות שינויים בהורמונים המופרשים במערכת העיכול ובמוח.

ניתוחי קיצור הקיבה זוכים לפופולריות רבה בישראל ובכל שנה מתבצעים כ-4,000 ניתוחים מסוג זה בבתי החולים בארץ. עם זאת, שיעור התמותה בניתוחים אלה עומד על שניים-שלושה חולים על כל אלף מנותחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר