לאשכנזיות סיכון גבוה לסרטן הנשים

מחקר שנערך על ידי רופאי בית החולים שערי צדק העלה כי לנשים ממוצא אשכנזי סיכוי גבוה יותר ללקות בסוג סרטן המופיע אצל נשים. "כל אישה אשכנזייה צריכה לעבור בדיקות" (בריאות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

נשים יהודיות ממוצא אשכנזי הן בעלות סיכון גבוה יותר לחלות בסוג סרטן המופיע אצל נשים, גם אם במשפחה שלהן אין היסטוריה של המחלה. כך קבעו בימים האחרונים חוקרים מבית החולים שערי צדק. הרופאים המליצו לנשים ממוצא אשכנזי להיבדק בבית החולים.

לצורך המחקר המדובר, נבדקו אלפי גברים בריאים ממוצא אשכנזי. מתוכם כמה עשרות נמצאו נשאים של הגן המדובר שעלול להיות גם אצל גברים אך לא פוגע בהם אלא רק בנשים. החוקרים אף פנו למשפחות של אותם גברים ומצאו כי מתוכם 211 נשים נשאו את המוטציות הגורמות לסרטן ולמחצית מהן לא הייתה היסטוריה משפחתית של המחלה. למרות זאת, הם מצאו שיעורים גבוהים של סרטן.

באותן נשים שהגיעו לגיל 60, נמצאו הסרטן המדובר או סוג אחר של סרטן נשים, בשיעור של 60% אצל בעלות הגן BRCA1 ובשיעור של כ-33% אצל אלה בעלות הגן BRCA2. כשהגיעו לגיל 80, השיעור הגיע ל-83% אצל בעלות הגן BRCA1 ול-76% אצל נשאיות BRCA2.

בעקבות כך, הוחלט כאמור להפנות את אותן נשים ממוצא אשכנזי לעבור בדיקות לגילוי המוטציות המדוברות.

פרופ' לוי-להד, אמרה ל-ynet כי "על פי ממצאי המחקר, כל אישה אשכנזייה צריכה לעבור את הבדיקה למוטציות הגנטיות הללו, בדיקה שבפירוש יכולה למנוע תמותה. בקרוב נתחיל בסדרת דיונים מול משרד הבריאות, ואני מקווה שנצליח לשכנע את קובעי המדיניות להכניס את הבדיקה לסל, כך שכל הנשים האשכנזיות יעברו את הבדיקה ויאובחנו הרבה לפני שהמחלה פורצת והופכת לקטלנית".

"ככל שהחלקיות של המוצא האשכנזי קטנה יותר, כך הסיכון קטן יותר. אני מקווה שבשלבים הבאים נרחיב את המחקרים שלנו גם לנשים ממוצא מעורב, כך שנוכל להגדיר היטב את דרגת הסיכון גם כשהמוצא האשכנזי חלקי". הוסיפה הפרופ'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר