דכאון חורף? זה מה שמומלץ לאכול

שעון החורף בעיצומו, מזג האוויר סגרירי ושעות האור המועטות גורמות למצברוח ירוד. שוקולד וממתקים הם לא הפתרון. כדאי להימנע מהם מלכתחילה, ולמצוא להם חלופות מזינות ומועילות אחרות, כמו מרקי קטניות, אורז מלא עם עדשים, לחם שיפון ומעט חלבה, תפוח אפוי בממתיק וקינמון

טובה אברמוביץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (פלאש 90)

שעון החורף בעיצומו, מזג האוויר סגרירי ושעות האור המועטות גורמות לירידה ברמות המלטונין בגוף. מלטונין הוא הורמון שמשפיע על המוליך העצבי סרוטונין, חומר הידוע כ"חומר השמחה".

אכילה רבה יותר של פחמימות זמינות כמו שוקולד, מאפים ושאר מתוקים מהווה "פתרון" מהיר ולא יעיל לרגעי משבר מתמשכים של חורף. כדאי להימנע מהם מלכתחילה, ולמצוא להם חלופות מזינות ומועילות אחרות, כמו מרקי קטניות, אורז מלא עם עדשים, לחם שיפון ומעט חלבה, תפוח אפוי בממתיק וקינמון, בטטה וכו´.

יותר תה, פחות קפה משקאות חמים כמו תה ומרק נותנים, נוסף על תחושת החום המתפשטת בגוף לאחר שתייתם, גם תחושת רוגע. לכן כדאי לצרוך מדי יום כמה ספלים של תה צמחים, תה לימונית, לואיזה ועוד, ולתבלם במקל קינמון. חשוב להקפיד על שתיית התה ללא תוספת של עוגיות ועוגות כמובן. אם אתם כבר אוכלים עוגות, הקפידו על עוגות ללא בצק עלים ובצק פריך, המכילים שומן רב שאינו בריא.

יותר מרקים – יותר נוגדי חמצון מרקי ירקות, גם מירקות קפואים, עשירים בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים. הוסיפו להם להסמכה שיבולת שועל או גריסים או קטניות והרי לכם מזון מרגיע, מחמם ודל בקלוריות. אפשר גם להכין מאפי ירקות עם גבינות מופחתות שומן ולנשנש בשעות הערב כשרוצים עוד משהו לפני השינה.

חיזוק המערכת החיסונית הקשר בין תזונה ואורח החיים למחלות שכיחות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן, ידוע כבר שנים רבות, ורוב הציבור מודע להשפעות השליליות של ההשמנה והעישון. לאחרונה יש יותר ויותר מחקרים מבוססי ראיות המראים כי יש לתזונה ולמצב הרוח שלנו השפעה גם על המערכת החיסונית. מצבי לחץ ועקה (סטרס) מחלישים את המערכת החיסונית, ונטיית האדם הלחוץ לחלות גבוהה יותר. גם תזונה שאינה מאוזנת, המאופיינת בחוסר של אבץ, סלניום, מינרלים וויטמינים נוספים, משפיעה על המערכת החיסונית לרעה. מי שאינו צורך בתזונתו מזון מגוון, כדאי שישקול נטילת ויטמינים ומינרלים בתקופת החורף.

הכותבת היא יועצת תזונה ארצית ב"לאומית שירותי בריאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר