מחקר: ילדי החצי-חצי מתכחשים לאשכנזיותם

השד העדתי מתהפך: מחקר שנערך בקרב צעירים ישראלים ממוצא מעורב, בנים להורים ממוצא אשכנזי ומזרחי, מעלה כי רוב בני הנוער מתכחשים לזהותם האשכנזית (מעניין, בארץ)

שושי מילר | כיכר השבת |
חצי-חצי. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

השד העדתי עובר צד: מקום המדינה ועד לשנים האחרונות דיברו כולם על "השד העדתי" בהקשר של אנשים ממוצא מזרחי המופלים לרעה מאנשים ממוצא אשכנזי, ונחשבו בדור הקודם כזן נחות.

מזרחיים רבים התביישו במוצאם, כאשר חלק מאנשי החצי-חצי (ילדים להורים מעורבים) ניסו אף להסתיר את העובדה כי אחד מהוריהם הוא ממוצא מזרחי.

מחקר חדש שערכה טליה שגיב, בת להורים מעורבים, מעלה כי בקרב בני הנוער כיום, המגמה השתנתה ב-180 מעלות, וכעת הם גאים במוצאם המזרחי ומתביישים במוצאם האשכנזי.

על פי המחקר, שנערך בקרב עשרות אנשי חצי-חצי, בעוד אלה שהם בני 45 כיום וגדלו להורים חצי-חצי מעדיפים באופן מובהק להציג את עצמם כאשכנזים, רוב הצעירים עד גיל 25 מתכחשים למוצאם האשכנזי ומנכסים לעצמם זהות אחת בלבד - מזרחית.

עוד עולה מהמחקר, כי רוב הצעירים לא הציגו את עצמם כחצי-חצי, אלא בחרו צד. כאמור, רובם בחרו בצד המזרחי. לטענתה של שגיב, בראיון ל"ידיעות אחרונות", הדבר מוכיח כי השד העדתי קיים, הוא רק עבר צד.

"רציתי לדעת איך זה להיות גם וגם", היא אומרת, "ובהתחלה המרואיינים שלי דיברו על כל היתרונות של זה, כמה הם מרוויחים בהשוואה לאלה שהם לא חצי-חצי. זה היה שלב מאוד אופטימי במחקר שלי - ומאוד קצר".

לדבריה, "בשלבים שבאו בהמשך יצאו כל התסכולים וכל הבעיות שאנחנו הסתרנו במהלך השנים. ל־62 מתוך 70 המרואיינים הייתה העדפה ספציפית. אף אחד לא נח בשקט בתוך הערבוב הזה שנגזר עליו. מתברר שלאנשים אין סבלנות לחצי-חצי הזה, והחברה למעשה מחליטה מה כל אחד יהיה: מזרחי או אשכנזי. אנשים ישר מתייגים לפי מראה חיצוני, שם משפחה, הסביבה שבה גדלת או ההורה הדומיננטי".

כאמור, בין המרואיינים היותר מבוגרים במחקר, ילדי החצי-חצי כמעט הכחידו לגמרי את הזהות המזרחית שלהם.
אלא שבקרב הצעירים הסיפור הפוך לחלוטין: מתכחשים לגמרי לאשכנזיותם ומאמצים את הצד המזרחי.

מרואיין אחד אמר במחקר: "אם הייתי יכול לבחור, הייתי רוצה להיות מרוקאי מלא. אשכנזי? אני לא מרגיש כזה. מבחינתי עדה זה בעיקר עניין של משפחה. ומבחינתי אין לי קשר וזיקה ממש לתרבות האשכנזית. אין לי משם כלום, כלום. אבא שלי לא הביא אשכנזיות הביתה, רק מרוקאיות קיבלתי. אוכל, זה מתבטא בשורה התחתונה באוכל. המון אוכל".

לדברי עורכת המחקר, השד העדתי הוא "כאב שקיים בתוך החברה בישראל. זה קיים בכל מקום בעולם, אבל בישראל אנחנו שואפים לקיבוץ גלויות, וזה פשוט לא מסתדר".

לדבריה, "המרואיינים התחילו את השיחות בלהגיד כמה זה טוב להיות חצי־חצי, אבל ככל שהתקדמנו בראיון צצו הסטריאוטיפים שהם הדחיקו. הם נורא כועסים שמחילים עליהם את הסטריאוטיפים האלה, אבל מה שהכי מפתיע זה שהם עצמם משתמשים באותם סטריאוטיפים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר