מס שערורייתי: עקרות הבית ישלמו 2,000 שקל בשנה

עקרות הבית בישראל, לפי תקציב המדינה הבא, יחלו לשלם לראשונה מס בריאות וביטוח לאומי בסך 162 שקלים מדי חודש, המסתכמים בכמעט 2,000 שקלים בשנה. הצעת האוצר נתקלה בהתנגדות חריפה של חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה • שערורייה (חדשות, בארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

עקרות הבית בישראל, לפי תקציב המדינה הבא, יחלו לשלם לראשונה מס בריאות וביטוח לאומי בסך 162 שקלים מדי חודש, המסתכמים בכמעט 2,000 שקלים בשנה.

האבסורד הגדול שבמס שיושת על עקרות הבית הוא שהם ייאלצו לשלם זאת למרות שאינן מרוויחות ולא מקבלות כל משכורת.

בישראל ישנן כ-450 אלף עקרות בית, נשים נשואות שאינן עובדות. רובן הן מהשכבות החלשות אך יש לא מעט מהן צעירות שבעל כורחן יושבות בבית.

עד היום, ניתן פטור לעקרות בית מתשלום דמי ביטוח בריאות. כעת, מציע האוצר לבטל את הפטור ולחייבן בתשלומים - 61 שקלים דמי ביטוח לאומי, ו-101 שקלים דמי ביטוח בריאות.

וועדת הכספים של הכנסת קיימה אתמול (ראשון) דיון סוער בנושא, במהלכו טענה יושבת ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ' כי זה המס הראשון שצריך לבטל.

"אנחנו לא ניתן למס הזה לעבור כי זה המס הכי מרושע והכי לא הגיוני שיכול להיות. משם יביא שר האוצר את הכסף לכיסוי הבור? הוא אינו מטיל מסים בכלל על מי שמרוויח מיליארדים", אמרה יחימוביץ'.

ההתנגדות להטלת המס השערורייתי על עקרות הבית נשמעה לא רק מחברי האופוזיציה אלא גם בקרב לא מעט חברי כנסת מהקואליציה.

חלק מחברי הוועדה, מהקואליציה ומהאופוזיציה אף נטשו את הדיון בזעם בטענה כי "יש לי לדחות אותו עקב הימשכות הדיון שקדם לו ועזיבת חלק מחברי הכנסת ונציגות ארגוני הנשים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר בתגובה כי "אנחנו בתקופה אינטנסיבית של דיונים ועל חברי הכנסת לגלות אחריות ולמלא את תפקידם, גם אם מדובר בדיונים ארוכים וממושכים. עלינו לגלות אחריות ולאשר את תקציב המדינה בזמן ולמנוע פגיעה כלכלית קשה למשק".

"הצגנו לחברי הכנסת תכנית מסודרת של ישיבות לכל החודש עד לאישור המתכונן של התקציב וחוק ההסדרים. הדיונים מתקיימים חמישה ימים בשבוע. מדובר בדיונים מעמיקים, בהם כולם מקבלים את זכות הדיבור, כולל ח"כים שאינם חברי הוועדה. האופוזיציה מנסה למשוך זמן אבל אנחנו נעמוד בלוח הזמנים על-מנת למנוע פגיעה כלכלית נוספת למשק, שכבר ספג היעדר תקציב מאושר בגין הבחירות", הוסיף סלומיאנסקי.

סגן ראש אגף התקציבים, משה בר סימן טוב אמר במהלך הדיון כי "מדיניות הממשלה היא שכל אזרח ואזרחית ישלמו דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות בהתאם להכנסתם או את המינימום; 61 שקל דמי ביטוח לאומי, 101 שקל דמי ביטוח בריאות".

לטענתו, "הזכויות שניתנות לנשים עקרות בית בביטוח לאומי פחותות מאלו הניתנות לנשים המשלמות". בר סימן טוב ציין עוד כי "יש כאן צעד פיסקאלי בעל משמעות גדולה מאוד; 550 מיליון שקל בשנה בגין ביטוח בריאות ו-200 מיליון שקל ביטוח לאומי. הביטוח הלאומי הוא סוג של ביטוח וצריך לצבור בו מספר מסוים של שנים. המדיניות היא שכולם ישלמו ביטוח לאומי וביטוח בריאות וזו מדיניות ראויה".

מרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו) אמרה בדיון כי "ההצעה הזאת לא רק שאסור שתעבור, אני גם מאמינה שלא תעבור. אני אישית, אין סיכוי שאצביע בעד המהלך הזה".

"מדברים כל הזמן על שוויון", הוסיפה גמליאל, "אם יעשו שוויון מלא בין נשים לגברים אז אני בעד, אך מה לעשות ש-450 אלף נשים נכנסות תחת הכותרת של עקרות בית. האוצר כבר ביטל נקודת זיכוי לבעלים של אותן עקרות בשווי 200 שקל. רבות מאותן נשים נשארות בבית מחוסר ברירה עקב העלות הגבוהה של הטיפול בילדים. הרבה יותר יקר ולא תמיד משתלם לצאת מהבית. המדינה לא ממש מסבסדת. אלו נשים ממעמד פיננסי חלש, מאיפה יביאו את הכסף הזה. זה לתת מכת מוות להמון משפחות. ובעוד שנתיים תאלצו להגדיל את תקציב הרווחה לא ב-200 מיליון אלא במיליארד ולשם אנחנו לא רוצים להגיע. בואו נבנה תכנית ארוכת טווח ונמנע מצעדים כואבים ומיותרים אלה".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה כי "בעולם העבודה בישראל יש פערים עצומים בין נשים לגברים. זה לא שהן סתם לא משלמות ביטוח בריאות, אלא מדובר בפיצוי על משהו שנלקח. מאוד יקר לצאת לעבוד וצריך לקחת את זה בחשבון".

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו) פנה ליו"ר הוועדה ואמר: "אני מציע שתודיע לאוצר שאנחנו לא נצביע על העניין הזה. לא נאשר את הפגיעה בעקרות הבית". ריבלין פנה לבר סימן טוב ונציגי האוצר האחרים: "אל תעשו לנו טובות, בגיל מבוגר אנחנו מקבלים את מה שאנחנו עצמינו חסכנו. כספי הביטוח הלאומי הם הכספים שלנו וגם אל תעשו טובות לאחרים על חשבון מה שאנחנו חסכנו. חוק כזה לא יעבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר