האם אפשר לתבוע את חברת החשמל? / עו"ד משה בא גד

ה שפקדה אותנו בראשית השבוע הותירה נזקים שונים ובעיקר הפסקות חשמל באזורים נרחבים • עו"ד משה בא גד בטור משפטי מנתח האם אפשר לתבוע את חברת החשמל על המחדל (משפט)

עו"ד משה בא-גד | כיכר השבת |
עו"ד משה בא גד (צילום אישי)

הסערה שפקדה אותנו בראשית השבוע הותירה נזקים שונים, של הצפות וקריסות עצים, שהובילו לפגיעה בקווי חשמל, מה שגרם להפסקות חשמל באזורים נרחבים, בבתים ובבתי העסק.

לא ייאמן שבמדינה המחזיקה מעצמה כמתוקנת, אנשים יושבים בבתים כבר שלושה ימים ללא חשמל. אין תאורה ומים חמים להתקלח, אין מעליות, בתי עסק לא יכולים לעבוד כלל, מזון מתקלקל באלפי שקלים, וכל המצב נראה כמו מדינת עולם שלישי. וזה רק מכמה שעות של סערה, שמוגדרת ברמה אחת פחות מטורנדו.

מצב זה הוא מטריד, ונראה כי לאיש לא אכפת מהאזרח הקטן. העיקר שלמנכ"ל חברת חשמל יש חשמל בבית בעוד שבכל האיזור שוררת עלטה מוחלטת. מצב זה הינו שערוריה של ממש. ועוד לא דיברנו על החולים והקשישים הסובלים פי כמה ואף נמצאים לעתים במצב של סכנת חיים.

חוק משק החשמל, תשנ"ו-1996 סעיף 17 (א) (1) מגדיר היטב את "חובות בעל רשיון ספק שירות חיוני". ובעברית מדוברת, את חובת חברת החשמל, המחזיקה מכח החוק כספק יחיד של חשמל במדינה כי עליה "ליתן שירות לכלל הציבור בלא הפליה, בהתאם לאמות המידה שקבעה הרשות, באמינות וביעילות".

היינו, בכל מצב.

לחברת החשמל נוח לטעון כי ידיהם כבולות בשעה זו, שכן מדובר "בכוח עליון". כפי שנציגיהם השונים כבר מזדרזים לטעון בכנסת וברשתות השונות. טענה זו הינה מגוחכת וברור שהיא תתברר בבית המשפט. למה? כי נגרם עוול ונזק ממשי להמון אנשים שגם אם הם רוצים אין להם אלטרנטיבה בלעדי חברת החשמל, וגם כי אנשים צריכים להתפרנס.

לענייננו, טענת "כוח עליון" נידונה לא פעם בבית המשפט בתיקי נזיקין שונים וכאשר הפרטים נידונו, טענת הגנה זו נדחית על ידי בית המשפט, מכיוון שניתן להוכיח כי הרשות האמונה על השירות לא פעלה בתכנון ומניעת תקלות ומפגעים כפי שהיה מצופה ממנה, ולכן בית המשפט מחייב את הרשות בתשלום על הנזקים שנגרמו.

כך למשל, עיריות שלא דאגו לניקוז תקין ברחובות, ונגרמו הצפות מים שגרמו לנזק לרכוש חוייבו העיריות בתשלום , שכן זה אירוע צפוי, שחוזר על עצמו מדי שנה, ובהיעדר תחזוקה מתאימה נוצרה רשלנות שהיוותה את המצע שאיפשר לאירוע להתרחש.

נתיבי ישראל (מע"צ) תהיה אחראית על נזקים שנגרמו לרכב מבורות בכביש, בהיעדר תחזוקה מתאימה. ועיריות מחוייבות על נזקים מעצים שקרסו והזיקו אם יוכח שהעירייה לא תחזקה כראוי את העצים והתרשלה בתפקידה ובכך למעשה אפשרה לעץ לקרוס ולגרום לנזק.

וגולת הכותרת, חברת החשמל, שכולנו כל כך אוהבים, תיאלץ לשלם על המחדלים שלה. את האזרח הקטן שמשלם מדי חודש הון עתק על חשמל, ואין לו יכולת בחירה לרכוש חשמל מחברה אחרת, לא מעניין המריבות הפנים ארגוניות בתוך החברה או כל בעייה אחרת. האזרח הקטן רוצה חשמל בביתו באופן סדיר כל השנה.

על חברת החשמל לצפות את הביקושים בצריכת החשמל, את הבעיות השונות שצפויות בהתאם לעונות השנה, ולהיערך בהתאם. בעיקר עליהם לא להיות "מופתעים" מכל חמסין או סערה כזאת או אחרת. כל התנהלות אחרת מהווה זלזול בציבור, ועילה ממשית לתביעה בגין הנזקים שנגרמו בגלל רשלנותם המתמשכת.

מסקנת הביניים שלי, כי עד שיהיה כאן אוטופיה, וכל אירוע חריג יעבור בשלום וללא תקלות, ייקח ה מ ו ן זמן. נדמה לי שהפקת הלקחים המתבקשת מהמקרה דנן כי על אף כל הסיסמאות, המשק לא ערוך לשעת חירום. לכן כדאי לכל אדם להכין מלאי של מים, מזון משומר וציוד חירום נוסף לפי הצורך שיהיה בהישג יד לכל צרה שלא תבוא. אם אתם לא מאמינים, תשאלו את תושבי כפר סבא והרצליה. אבל אל תתקשרו, כי הטלפונים שלהם לא עובדים כעת..

הכותב הינו בעל משרד עורכי הדין משה בא גד העוסק בין היתר בתחום הנזיקין.bagadadv@gmail.com

*אין באמור בכדי להוות ייעוץ משפטי, וכי בכל מקרה יש להיוועץ בעורך דין מתאים טרם הגשת תביעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר