ראיון מיוחד:

הזמר ישראל ורדיגר מגלה: איך עושים מוזיקה ווקאלית?

הזמר ישראל ורדיגר, שלא מזמן שיחרר ביצוע ווקאלי לאחד מלהיטיו, מגלה: כך מייצרים שיר ווקאלי. האם השיר נפגם כתוצאה מהביצוע הווקאלי? או שהוא דווקא מקבל "פנים חדשות"? האם יבצע שיר ווקאלי נוסח מכביטס? ואיזה שיר ווקאלי אהוב עליו במיוחד? התשובות בפנים (מיוחד, מוזיקה)

יוסף פאר | כיכר השבת |
שרולי ורדיגר (צילום: מרכז העניינים)

לרגל יציאת הגרסה הווקאלית ללהיטו "זרעא", שמופיע באלבומו החדש "אודה לקל". התפנה ישראל ורדיגר להשיב על השאלות המסקרנות שלנו, בנוגע לתעשיית השירים הווקאליים שהתפתחה בשנים האחרונות.

האם מוסיקה ווקאלית פוגעת בשיר, או להיפך?

"מוסיקה ווקאלית, זו גרסה נקייה מהמוסיקה עצמה, וברור שזה לא פוגע בשיר עצמו. הרבה פעמים, שיר נבחן אם יש אפשרות לשיר את השיר בלי כל המוסיקה שמסביב. אם אפשר לשיר את זה בשולחן שבת, קומזיצים וכדומה. זה ברור ששיר עם מוסיקה יותר קל לאוזן "לעכל", אבל בגרסה ווקאלית, השיר נהיה מיוחד ושונה".

איך בוחרים לאיזה שיר עושים גרסה ווקאלית?

"מתייעצים עם ה"מבינים"... אומר ורדיגר, "ברמה המעשית, ברור ששיר עם פחות קצב, קל ופרקטי יותר להפיק בלי מוסיקה, שהשיר מצד המבנה שלו דורש פחות קצב".

בלי גיטרה, בלי סקסופון, בלי תופים, רק מיקרופון (צילום: shutterstock)

האם ייתכן ששיר ווקאלי יהפוך ויהיה משובח יותר בגרסתו הווקאלית, יותר מאשר שיר עם כלי נגינה?

"לא בהכרח, אבל בהחלט שכן. השיר מקבל "מלבוש" חדש. ולא מעט פעמים, דווקא דרך גרסה ווקאלית מתגלים שירים ש"התחבאו" באלבום".

האם ואיזה ערך מוסף יש לגרסה ווקאלית לשיר?

"שיר שאנשים חשבו שהוא יהיה יפה רק עם מוסיקה, מקבל פן נוסף כאשר שומעים אותו בלי מוסיקה. כמו-כן היכולות הווקאליות של הזמר וההרמוניות של המקהלות תופסות את מקומה של המוסיקה".

כמה עולה להפיק שיר ווקאלי?

"זה תלוי כל אחד כמה שהוא רוצה (ומוכן...) להשקיע, ויש גם הרבה סגנונות של ווקאלי. היום עם התפתחות הטכנולוגית, יש אפשרות לעשות מהווקאלי שיישמע בדיוק – או כמעט – כמו עם מוסיקה. כמובן שלעשות הפקה כזאת, עולה הרבה יותר. כי אפילו ההפקה הווקאלית הפשוטה ביותר, דורשת יותר עבודה ממקהלה רגילה, כי אין לך מוסיקה מלאה שממלאת את הכל, וכל הרמוניה של המקהלה צריך להיות בצורה הכי מדויקת, אבל זה כדאי".

כשמבצעים שיר ווקאלי, האם מקליטים את כל השיר מחדש, או רק מבצעים שכפול למקהלות ומוסיפים אפקטים?

"אני יכול לספר לך על העבודה שלנו" עונה ורדיגר. "הקלטנו המון ערוצים חדשים של מקהלה רגילה, וגם מקהלת ילדים. זה דרש הרבה משאבים, גם צריך מיקס שונה לגמרי".

"שיר שמבוצע ווקאלית מקבל פן נוסף", שרולי ורדיגר (צילום: יח"צ)

כמה זמן לוקח להפיק שיר כזה?

"אוהו!" ורדיגר נאנח (בחיוך) "לקח לא מעט זמן, מתהליך בחירת השיר המתאים ביותר, ממשיך בבחירת המעבד והמנצח הקולי, בחירת המקהלות ותיאום זמנים, בהקלטות לבד ועם המקהלות, הערות ותיקונים ועד התוצאה המוגמרת, קרוב לחודש".

האם נראה בעתיד ביצוע ווקאלי שלך בסגנון המכביט'ס וכדומה?

"אני חושב שזה ממש לא על הפרק. אלו סגנונות שונים. וב"ה שכל אחד עושה את מה שהוא טוב בו".

מהו השיר הווקאלי הכי אהוב עליך?

"השיר "שיר למעלות", מהאלבום "פילהרמונה ווקאלי" של מונה רוזנבלום, שיר וביצוע מיוחד ומרגש".

לאחרונה, הוציא ורדיגר ביצוע ווקאלי מיוחד ללהיט 'זרעה' מתוך האלבום האחרון שלו, במהלך השיחה הוא מספר על תגובות חיוביות שקיבל בעקבות הביצוע: "ברוך ה', קיבלנו המון תגובות חיוביות, אני חושב שזה בעיקר בגלל שהרבה הרבה אנשים לא שומעים מוסיקה, ומחפשים משהו טוב לשמוע. ובפרט במילים כה אקטואליות, לימים אלו ובכלל לכל מקום ולכל זמן".

עוד ב'מוזיקה':

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר