עיתונאים חרדים נגד רוזן: "אטימות, רשעות ורדיפת כותרות"

משה גלסנר: "אטימות ורדיפת כותרות על גב אחרים נשמעת באוזניי חמורה מנגע השחיתות. מני גירא-שוורץ: "רוזן מנהל את אולמו בדין". עיתונאים על גזר הדין של לופוליאנסקי (ברנז'ה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
לופוליאנסקי בבית המשפט (צילום: פלאש 90)

גבות רבות הורמו בעקבות גזר הדין המחמיר שנתן היום (חמישי) השופט דוד רוזן לאורי לופוליאנסקי, יו"ר ארגון "יד שרה" שהורשע בקבלת שוחד ונשלח לשש שנות מאסר. התמיהה נסובה סביב העובדה שהשופט בעצמו הזכיר את מצבו הבריאותי של הנאשם ואי נטילת השוחד לכיסו אלא לתרומות.

אנשי התקשורת החרדים, ולא רק, סבורים כי פסק הדין מחמיר מאוד עם לופוליאנסקי, וכי השופט סתר עצמו שוב ושוב. לדבריהם בשיחה עם "כיכר השבת", הבוקר היה זה רוזן אחר: חמור סבר ובלתי מתפשר, ולא הרוזן אותו הכירו לאורך כל ההליך המשפטי.

משה גלסנר, פרשן פוליטי ברדיו "קול חי" אומר כי "קשה להשתחרר מהתחושה המעיקה, שסוגיית הכותרת בעיתון הייתה קריטית לשופט יותר מאשר המלחמה בשחיתות. שמנו לב לזה גם במהלך הקראת גזר דינו של אולמרט, שהייתה הצגה תקשורתית לכל דבר".

גלסנר סבור כי פסק הדין מעלה תהיות רבות נוכח הסתירות בין דברי השופט לאורך המשפט לבין התוצאה הסופית: "הסתירות הקיצוניות בין אמירות השופט במהלך המשפט לגבי עצם הימצאותו של אורי לופוליאנסקי על ספסל הנאשמים, וכן לאחר ההרשעה על כך שגזר דינו צריך לכאורה להיות שונה, לבין התוצאה החריפה כל כך, מעלות תהיות קשות אודות השופט וסגנונו המתהפך".

"מבחינה ציבורית, פסק הדין הזה יזכה לגינוי מוחלט, כמעט מקיר לקיר. חוסר לגיטימציה ציבורית לפסק דין, בוודאי לא יכול להשיג מטרה כמו אי לגיטימציה לשחיתות", קובע גלסנר ומוסיף כי "החלטת השופט נתפסת כשילוב של אטימות ורשעות, למולו של איש חסד, חולה, שלא לקח לכיסו מאומה ורק נתן ונתן לציבור". לדבריו, "השחיתות היא נגע חמור שיש לבערו. רשעות, אטימות ורדיפת כותרות על גב אחרים, נשמעת באוזניי חמורה הרבה יותר".

מני גירא-שוורץ, עיתונאי ופרשן חרדי מבית "קו החשיפות - הקול החרדי" אומר כי הוא "יכול להבין את הרצון של השופט למגר את תופעת השוחד, ועל כן העלאת רף הענישה". אך יחד עם זאת פסק הדין לא ניתן להבנה, "לא יכול להבין כיצד במקרה לופוליאנסקי, רצון זה מתממש עם אנושיות, יהודיות וחמלה".

"הקב"ה מנהל את עולמו בחסד. רוזן מנהל את אולמו בדין. תזכורת עבורנו אל מי להפנות יהבנו. נתפלל ונייחל שהרחמים יגברו. אולי מעז-יצא-מתוק ודווקא גזר הדין החריג יביא למהפך בעליון". הוסיף גירא-שוורץ.

אברהם דב גרינבוים , עורך עיתון "בקהילה" סבור כי השופט לא השכיל להבין מי הוא הנאשם העומד מולו. לדבריו, רק לעת זקנתו יבין השופט כי נהג שלא בחמלה כנגד האדם שאולי לו יזדקק בשעת צרה: "לא ירחק היום, כשייאלץ השופט (עד אז, העליון בדימוס) דוד רוזן להשתמש בשירותיו של יד שרה. לא מן הנמנע כי אז הוא יבין לראשונה מה הוא עשה לאיש שעשה כה רבות למענו ולמען כל אזרח שני במדינה".

"היום הזה הוא מהימים שאתה חש בושה מדיני הערכאות ומשפטי הגויים שהתאזרחו במדינה, כאשר שופט יחיד, יהיר ושחצן, שולל חירות של אדם שלא לקח אגורה לכיסו וקובע נורמות שחיתות חדשות במערכת המשפט הישראלי". הוסיף גרינבוים בזעם.

אליעזר רודין, כתב משפט ברדיו "קול ברמה" אומר כי "השופט הגיע לאולם הדיונים כאילו זה יום עבודה רגיל מבחינתו, ובחצי חיוך השווה את דין לופוליאנסקי לאולמרט - על כל המשתמע מכך".

באשר לערעור עצמו אומר רודין: "כעת בערעור הדיון יסוב לא רק סביב חומרת העונש ועל מצבו הרפואי אלא גם על עצם ההרשעה משום שלאורך כל המשפט השופט רוזן סירב להתייחס לעובדה כי הפרויקט אושר בכלל בוועדה המחוזית, כך שללופוליאנסקי כיו"ר ועדת המשנה המקומית לא היה חלק משמעותי בקידום הליכי הרישוי".

"מעבר לכך", מסביר רודין, "השופט בהכרעת דינו לא התייחס לסתירות המהותיות שהתגלו בעדות שכנגד לופוליאנסקי ואף לא הזכיר את מה שהוא עצמו טען במהלך הדיונים באומרו "אני לא מבין איך לופוליאנסקי קשור בכלל לתיק הזה?".

אריה ארליך, סגן עורך "משפחה" הגיב ואמר: "לא לחינם הדהים גזר הדין של דוד רוזן את הקהילייה המשפטית בישראל מקיר לקיר. אין צורך בהשכלה משפטית כדי להבין שאין שום מידתיות ואין שום איזון בגזר דין ששולח לכלא למשך שש שנים איש חסד שעומד בראש הארגון הוולונטרי הגדול במדינה, שחי בצניעות כובשת בדירה בודדת וצנועה בשיכון סנהדריה ומעולם לא נטל אגורה לכיסו הפרטי".

ארליך מוסיף כי "מדובר בגזר דין מופקע מיסודו הן על רקע נסיבות השוחד הנטען, הן על רקע המצב הבריאותי של אורי לופוליאנסקי והן על רקע העובדה שמדינת ישראל מתעתדת, בעקבות פסיקת יחיד תמוהה מאוד, להכניס לכלא לתקופה של שש שנים תמימות סמל לנתינה מופלגת לכל אזרח, מופת אנושי שמעניק למדינת ישראל מקור לגאווה בינלאומית, אדם שלכל הדעות לא לקח שקל עבור עצמו".

"לאחר ליקוי מאורות בקנה מידה כזה כזה נותר רק לקוות שההיגיון הבריא והשכל הישר ינחו את בית המשפט העליון או את הנשיא הנכנס ריבלין - עדיף לפי הסדר הזה, שיצילו את מדינת ישראל מאובדן עשתונות משפטי מהסוג שהיינו עדים לו הבוקר", סיכם אריה ארליך.

שלמה גולדשטיין, עורך 'המהדורה המרכזית' ברדיו קול ברמה: "אני כבר לא מתייחס לכך שלופוליאנסקי לא לקח לכיסו את הכסף. אי התחשבות השופט במצב הבריאותי החמור של האיש הוא צעד בלתי אנושי והומניטרי. בני משפחתו שדיברתי אתם אמש אמרו לי "גזרת מאסר לר׳ אורי זה לגזור את דין חייו..".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר