גזר הדין

"אולמרט פושע, הורשע בעבירות בזויות" • העונש: 6 שנות מאסר

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן גזר הבוקר שש שנות מאסר בפועל על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שהורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד • השופט דוד רוזן בגזר הדין: "נותן השוחד - איש מושחת ומשחית ומחטיא אחרים, נוטל השוחד הוא בוגד" • אלי שמחיוף - 3 וחצי שנות מאסר, מאיר רבין - 5 שנות מאסר, אורי שטרית - 7 שנות מאסר, הלל צ'רני - 3 וחצי שנות מאסר • סיקור (משפט)

ישי כהן | כיכר השבת |
בדרך לכלא. אהוד אולמרט (צילום: פלאש 90, וידאו: באדיבות ynet)

גזר הדין בפרשת הולילנד: שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן גוזר הבוקר (שלישי) את עונשו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שהורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, שהוגדרה כאחת מפרשות השחיתות החמורות בתחום הנדל"ן, יחד עם עונשם של שישה נאשמים נוספים בפרשה.

בפתח הקראת גזר הדין, תקף השופט רוזן בחריפות את מתן וקבלת השוחד ואמר כי "הנאשמים הורשעו, מדובר בעבירות מהחמורות ביותר, הנאשמים פגעו באמון הציבור ויש בו כדי לקעקע את ביטחון הציבור בטוהר השיקולים".

"נותן השוחד הינו איש מושחת ומשחית והוא מחטיא אחרים", הוסיף השופט רוזן, "נוטל השוחד הוא בחינת בוגד".

"ראש העיר נטל שוחד, מנהלת הלשכה קיבלה סכומים במאות אלפי שקלים", הוסיף השופט רוזן.

במהלך הקראת גזר הדין הזכיר השופט רוזן את משפטם של אריה דרעי שנגזרו עליו 3.5 שנות מאסר, ושלמה בניזרי שנגזרו עליו 4 שנות מאסר ואמר כי "ככל שהמעמד רם יותר כך הדבר יהווה נסיבה לחמורה. "אין דינם של אנשים פשוטים כדין מי שמשתייך לאליטה החברתית והכלכלית של המדינה".

השופט רוזן אמר כי חלק מהנאשמים במשפט הולילנד משתייכים לאליטה הכלכלית. "אלה פעלו וביצעו את העבירות שעשו מתוך חמדנות, לא לומר חזירות".

בפתח דבריו על אהוד אולמרט שיבח השופט רוזן את ראש הממשלה לשעבר ואמר כי "אולמרט ניחן בסגולות מעוררות התפעלות - משכיל, רהוט, חכם ביותר, היודע לשכנע בצדק טיעוניו".

על אולמרט ושטרית אמר השופט רוזן כי "מדובר בפושעים שהתנהלו במסגרת הנורמטיבית, תרמו את המיטב לתפקידם וזכו לשבחים".

לאחר ההקדמה ומתן הנימוקים לגזר הדין, עבר השופט רוזן לשלב העונש ואמר: "לאחר ששקלתי, הגעתי להחלטה להטיל קנס גבוה ומשמעותי לכל נאשם, על פי חומרת עניינו. הקנס על פי היקף הרשעתו ומצבו הכלכלי והאישי".

אלי שמחיוף בבית המשפט, הבוקר (צילום: פלאש 90)

רוזן הבהיר כי עבירת השוחד בה הרושע אולמרט יש בה קלון. והחליט שלא לשלול את הגמלאות של המורשעים.

"מצב רפואי לא אמור לשנות את חומרת הענישה", הבהיר השופט רוזן, אולי ברומזו לאורי לופוליאנסקי ואברהם פיינר, שגזר דינם נדחה בשל מצבם הרפואי.

העונשים

נאשם מס' 1 הלל צ'רני, היזם בפרויקט הולילנד, הורשע ב-19 עבירות של שוחד. השופט רוזן אמר כי הוא "העסיק את עד המדינה כדי לבסס מערכת של שוחד לצורך קידום הפרויקט. בחלק מן המקרים העביר צ'רני בעצמו שוחד, ללופוליאנסקי ולפיינר".

"צ'רני העביר כספי שוחד לעד המדינה אך לא היה היוזם והמוביל אלא הובל על ידי עד המדינה", הוסיף השופט, "צ'רני רחוק מנהנתנות והקפיד לעשות לטובת החברה. חירף נפשו במערכות ישראל וביקש להשפיע מטובו על סביבתו. הרשעתו זרה לחלוטין לאורות חייו".

העונש: שלוש וחצי שנות מאסר בפועל, שנה וחצי על תנאי וקנס של שני מיליון שקלים, מיליון שקל מתוכם יחולטו.

הלל צ'רני בבית המשפט, הבוקר (צילום: פלאש 90)

נאשם מס' 2 אביגדור קלנר, הורשע בשתי עבירות של שוחד ובעבירות נוספות. השופט רוזן אמר כי הוא "הובל על ידי עד המדינה, מתחם הענישה כאן הוא בין שנתיים לחמישה שנות מאסר. נסיבות לקולא הן מצבן של בני משפחתו. ענישה קשה תפגע קשות ביכולת של הנאשם לפרנס את בני משפחתו".

"יש ממש בטענת סנגורו של קלנר, שלא ניתן לקבוע שכספי השוחד הובילו את נבחרי הציבור לתת הקלות והטבות", הוסיף השופט רוזן.

העונש: שלוש שנות מאסר בפועל, שנתיים על תנאי וקנס מיליון שקל מתוכם יחולטו 500 אלף שקל.

נאשם מס' 5, המאכער מאיר רבין, עוזרו האישי של עד המדינה שמואל דכנר, הורשע בשתי עבירות של שוחד ובעבירה של איסור הלבנת הון. השופט דוד רוזן אמר כי הוא "פרע כסף בצ'יינג'ים, כמכונת שיחוד משוכללת הם שיחדו את נבחרי הציבור. נכון שעד המדינה הוא מחולל הפשיעה בתיק והוא הצהיר זאת שמומחיותו לשחד נבחרי ציבור, אך מאיר רבין שחה עימו באותה מדמנת השוחד כשחיין מיומן".

"רבין היה מחובר לאורך השנים לדכנר והיה שותף לעסקאות השחיתות והשוחד שנגלו בתיק זה. פעל מטעם אחד ויחיד - בצע כסף", הוסיף השופט רוזן ואמר כי הוא "אדם חם ונוח לבריות, לא ברור כמה מכספי השוחד נותרו באמתחתו".

העונש: חמש שנות מאסר בפועל, שנתיים על-תנאי, קנס 500 אלף שקל.

אהוד אולמרט בבית המשפט, הבוקר (צילום: פלאש 90)

נאשם מס' 7, אורי שטרית, מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, הורשע בארבע עבירות של שוחד ובשש של הלבנת הון. השופט דוד רוזן ציין כי "אורי שטרית נטל כספי השוחד מתוך מניע אחד ויחיד - בצע כסף. לקח שוחד לכיסו מיליון וחצי שקלים. בהיותו מהנדס עיריית ירושלים, הוציא חשבוניות על הכספים שקיבל מעד המדינה, ולכן לגביו הסכומים לא שנויים במחלוקת.

"מדובר בלוחם עז נפש, שמענו עדויות על עוז רוחו במלחמת יום הכיפורים. מדובר בעולה ממרוקו שבכוחות עצמו רכש את השכלתו בארץ, אדם בעל יכולות מיוחדות. אין ספק שהיו נסיבות מקילות", ציין השופט.

העונש: שבע שנות מאסר בפועל, שנתיים על תנאי, קנס של מיליון שקל וחילוט חמש מאות אלף שקל.

נאשם מס' 8, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. השופט דוד רוזן ציין כי "עד המדינה העביר לו חצי מיליון שקלים, שווים היום שש מאות אלף שקלים. אולמרט המשיך לקבל שוחד באמצעות שולה זקן, שישים אלף שקלים".

"חשוב לציין את מערכת הקשרים המושחתת בין אולמרט לעד המדינה, מערכת יחסים ארוכת שנים. עד המדינה נתן חמש מאות אלף שקלים בצ'קים לאחיו של אולמרט - יוסי", כתב השופט.

השופט רוזן המשיך ואמר כי אולמרט "ניצל את תקפידו הרם במסגרת תפקידו כאיש ציבור, קיבל לכיסו סכומי עתק. לא חשוב לאן הגיעו הכספים. נאשם שמונה נמנע לפנות לחבריו המיליונרים, אלא פנה לאוצרות הפלא כדוגמת מוריס טלנסקי, הוא השתמש באוצר הפלא שהוכיח את נאמנותו לאורך שנים".

"הנאשם ניצל תפקידו הרם לגריפת כספים מהיזם, לא בטוח שהשוחד הביא אותו למתן הקלות בפועל", אמר השופט רוזן וציין כי "נסיבות בהן יש להתחשב, הנאשם נולד בבנימינה, ציוני נלהב, עזר לעמותות, אימץ ילדה חסרת כל מפנימיה, עזרתו לפגועי מוחין, כיהן כראש ממשלה, הנזק שנגרם לו הוא רב וגדול, הוא עמד בפסגת הפסגות, הוא שימש כראש ממשלת ישראל, הגיע למעמד של מי שהורשע בעבירות בזויות וחמורות. הציל נפשות, עזר לזולת, נהג ללא פשרות".

העונש: 6 שנות מאסר בפועל, שנתיים על תנאי, קנס של מיליון שקל וחילוט של 560 אלף שקל.

אורי שטרית בבית המשפט, הבוקר (צילום: פלאש 90)

נאשם מס' 10, אלי שמחיוף, סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר, הורשע בשתי עבירות של קבלת שוחד בפרשת הולילנד. השופט דוד רוזן ציין כי "שמחיוף היה שליח ציבור נאמן, אשר במשך שנים רבות שירת בעיריית ירושלים וזה היה כל עולמו".

במהלך הקראת גזר הדין חשף השופט דוד רוזן כי הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף בקש ממנו להביא בחשבון בגזר הדין את "מעשיו הטובים והסיוע למוסדות ציבור וחינוך לכל פונה".

העונש: שלוש וחצי שנות מאסר בפועל, שנה וחצי על תנאי, קנס 300 אלף שקל, חילוט 165 אלף שקל.

נאשם מס' 12, דני דנקנר. הורשע בשלוש עבירות של מתן שוחד ועבירה של איסור הלבנת הון במשפט הולילנד.

העונש: 3 שנות מאסר בפועל, שנתיים על תנאי, קנס 500 אלף שקל, חילוט מיליון שקל.

לאחר הקראת גזר דהין, הודיע השופט רוזן כי "כל אחד מהנאשמים יתייצב למאסרו במתקן ניצן ברמלה עד 1 בספטמבר", בנוסף הודיע השופט על איסור יציאה מהארץ לנאשמים. הסנגורים מבקשים עיכוב ביצוע, על המאסרים והקנסות.

אולמרט מגיע לבית המשפט, הבוקר (צילום: פלאש 90)

כזכור, אהוד אולמרט הורשע בקבלת שוחד. השופט ציין כי אולמרט העיד שלא קיבל טובות הנאה, וציטט את אולמרט שאמר כי "חשבתי שדכנר הוא טרדן נודניק". השופט הוסיף ואמר במהלך ההרשעה כי אולמרט שיקר בבית המשפט. "דבריו של אולמרט אינם משקפים את המציאות. אולמרט שיקר בבית המשפט", קבע השופט רוזן, "אולמרט ביקש להשחיר את עד המדינה שלא לעניין, גם באמירת שקר".

"אולמרט קידם את שולה זקן. היא הייתה והינה נאמנה לאולמרט, שהינו מבחינתה מפעל חייו", המשיך השופט, וציטט את זקן שאמרה: "קיבלתי החלטה לשרת את האיש הזה, האמנתי באמונה שלמה שאני עושה זאת למנהיג אמיתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר