אסון המטוס

הרבנית משחזרת: "אנשים נשרפו חיים לנגד עינינו"

הרבנית איילת יושביוב, הייתה במסלול הסמוך למטוס שעלה באש, במוסקבה. בשיחה ל'כיכר' היא מתארת את האנשים שנשרפו ומספרת על הרב והכומר שישבו לצידה במטוס (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-א' באייר תשע"ט | 06.05.19
איילת יושביוב ( באדיבות המצלם)

אחת הנוסעות שהייתה בתוך המטוס של חברת "איירופלוט" לכיוון ישראל, ונשמעה בסרטון שפורסם ב'כיכר השבת', חווה את הדרמה בעקבות המטוס שעלה באש והביא למותם של 41 נוסעים, מספרת ל'כיכר השבת' את מה שהם חוו, כאשר הם ראו במו עיניהם את כל ההתרחשויות עם המטוס.

הרבנית איילת יושביוב, נמצאת יחד עם בעלה כבר כ-20 שנה במוסקבה, הם הגיעו לשם כשליחים של ארגון "תורה מציון", ארגון ציוני חרדי הפועל להרבצת יהדות בעולם, בעלה היה זה שייסד את הכולל הראשון במוסקבה מטעם הארגון, ועד היום הוא עומד בראשות הכולל.

הרבנית יושביוב נשמעת ברקע (צילום: הרב אלכסנדר ארטובסקי, ר"מ בבית הכנסת המרכזי 'מארינה רושצ'ה')

לפני כמה שנים החליטו לטובת חינוך ילדיהם לחזור בצורה חלקית לישראל, והרבנית מחלקת את חייה בין מסירת שיעורים במוסקבה, לבין חינוך ילדיה המתגוררים בשכונת הר חומה הירושלמית, כאשר היא נמצאת בצורה סדירה על קו מוסקבה - תל אביב.

איפה היית באותם רגעים קריטיים?

"אני הייתי בחזור משבת עמוסת פעילות במוסקבה, ועליתי על הטיסה של חברת 'אירופלוט' לכיוון תל אביב, ישבנו בתוך המטוס וחיכינו לטיסת הקונקשיין שנחתה באותן דקות מכיוון ניו יורק.

"אנחנו יושבים במטוס, ולפתע אנחנו מבחינים במטוס המגיע במהירות גבוהה למסלול הנחיתה הצמוד לשלנו. באותו רגע הבנו שמתרחש משהו חריג, ואכן תוך שניות בודדות אנחנו רואים את המטוס מרוסק כולו תוך כדי שהוא עולה בלהבות אדירות, האש הייתה כ"כ עוצמתית, שלא היה נראה שיש סיכוי לגבור עליה".

משפחת יושביוב (באדיבות המצלם)

איך היו באמת הרגשות באותו זמן?

"תשמע, אני עד עכשיו נמצאת בטראומה שאני לא מצליחה להשתחרר ממנה, פשוט ראינו מטוס עולה בלהבות כשבתוכו ידענו שיש אנשים שפשוט לנגד עינינו נשרפים בעודם בחיים, ואנחנו לא יכולים לעשות כלום מלבד להסתכל, במיוחד אחרי 'יום השואה' בשבוע שעבר, הקונוטציות היו קשות ביותר".

היו צוותי כיבוי והצלה במקום?

"ממה שאני ראיתי, שדה התעופה לא היה מוכן לנחיתת חירום. הכבאיות הגיעו אחרי כמה דקות ארוכות ויקרות, וצוות ההצלה הגיע הרבה לאחר מכן, כשאירוע כזה עלול לקרות בישראל סוגרים את כל השדה, ומלא צוותי חירום עומדים בהיכון על הקרקע, זה לא בדיוק מה שראיתי שקרה שם.

"המחזות היו נוראיות, כל האנשים סביבי היו בטראומה, אני לא דוברת רוסית כך שלא יכולתי להתעדכן אך אלו שהיו סביבי עדכנו אותי, ולא היה הרבה מידע אינפורמטיבי, במקביל היו אנשים שצרחו שם ולא הפסיקו לבכות מרוב הטראומה שהם חוו".

הרב והרבנית יושביוב (באדיבות המצלם)

מה היה בטיסה חזור, היה לך מידע, עדכונים?

"לא הצלחנו להשיג כמעט שום מידע, הטיסה שלנו שהייתה אמורה לצאת לכיוון ישראל בשעה 6 התעכבה בשדה עד 9, ורק אז יצאה הטיסה, כשאנחנו צופים מהמטוס בכל זירת האירועים, אך למרות זאת לא הצלחנו לקבל מידע מה גודל האסון והאם יש יהודים בתוך אותה הטיסה.

"קטע אנקדוטי שהיה לי בטיסה זה שמימין לי ישב כומר רוסי, ולידו רב חב"די, הכומר לא הפסיק להצטלב במהלך הנסיעה, והרב החב"די קרא כל הזמן שמע ישראל לזכר הנספים, מכיוון שהוא לא ידע האם יש שם יהודים".

יהיה לך טראומה מעכשיו לנסוע במטוסי החברה?

"אני לא חושבת, למרות שאני נושאת טראומה, לא הייתה לי כל בעיה לעלות על הטיסה לישראל, ואני לא חושבת שפעם הבאה שאצטרך לנסוע זה יהווה שיקול בעבורי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר