
חברת התעופה הספרדית Vueling חשפה היום (שישי) כי איוון צ'יריבאייה, הטייס שהטיס את קבוצת הילדים היהודים שהורדו ממטוס החברה – היה בעבר מדריך טיס של שניים מהמחבלים שביצעו את מתקפת הטרור הקטלנית ב-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית.
לפי הודעת החברה, צ'יריבאייה, יליד באיים הקנריים, משמש כטייס ב-Vueling מאז 2006, עם ניסיון של למעלה מ-12,500 שעות טיסה. במקביל, הוא עובד גם כמדריך טיס בבית ספר עצמאי לתעופה, בו הכשיר עד כה מעל 100 טייסים ממדינות שונות.
מהמידע שנחשף עולה כי בראשית שנות ה-2000 שימש צ'יריבאייה כמדריך טיס בחברת "ג'ונס תעופה" בארה"ב, שם הכשיר את מוחמד עטא – שנחשב לראש חוליית המחבלים – ואת מרואן אל-שהי, שניהם ממבצעי מתקפת הטרור שבה נהרגו כ-3,000 בני אדם.
לטענת החברה, שני המחבלים הגיעו עם ידע מוקדם בטיסה אך "נזקקו לשיפור מיומנויות", לשם כך עברו הכשרה אצל צ'יריבאייה. בעקבות קשר זה, הוא נחקר על ידי ה-FBI לאחר הפיגועים, אך לא נמצא כי היה מעורב בפעילות פלילית או ידע מראש על הכוונה לבצע פיגוע.
עם זאת, רישיון הטיס שלו לא חודש והוא נאלץ לשוב לספרד בשנת 2002. מאז, כאמור, שב לפעול כטייס פעיל – וכיום נמנה על צוות הטיסה של חברת Vueling.
כפי שדיווחנו אתמול, קבוצה של כ-50 ילדים ונערים יהודים מצרפת, בגילאי 10 עד 15, הורדו ממטוס של חברת התעופה הספרדית "וולינג" – לטענת עדי ראייה, בשל כך ששרו שירים מסורתיים בעברית.
לפי דיווח ב־Enfoque Judío, הקבוצה – שהגיעה למחנה קיץ יהודי – עלתה למטוס בדרכה חזרה מצרפת, כאשר במהלך העלייה וההמתנה להמראה שרו הילדים שירים מסורתיים בעברית. צוות המטוס דרש מהקבוצה להפסיק את השירה, וכשזו לא הופסקה לשביעות רצונם, הוזעקה המשטרה המקומית.
השוטרים שעלו למטוס הורו לכל הילדים לרדת ממנו, והם נלקחו החוצה לשטח שדה התעופה. שם, על פי הדיווחים, דרשו השוטרים מהילדים ומהמלווים להניח את הטלפונים הסלולריים על הקרקע, כדי למנוע תיעוד של האירוע.
מנהלת הקבוצה, מדריכה במחנה הקיץ, מחתה על ההתנהלות וטענה כי מדובר בפעולה בלתי חוקית. בתגובה, היא נעצרה, נאזקה ונלקח ממנה מכשיר הטלפון האישי. בהמשך שוחררה, אך לא לפני שנדרשה לחתום על מסמך האוסר עליה להפיץ כל תיעוד מהאירוע.
לטענת חברת התעופה, "קבוצת בני הנוער הפגינה התנהגות משבשת ועימותית, תוך הפרת הוראות החוק בנושא בטיחות אווירית. חוק זה מחייב את הנוסעים לציית לתקנות הבטיחות התקפות על הסיפון ולפעול להוראות הצוות שנועדו לשמור על הסדר ולהבטיח בטיחות תפעולית".
"צוות הטיסה קיבל הודעה כי קבוצת בני הנוער התעסקה בציוד בטיחות לנוסעים, דבר שהיווה סיכון גבוה למטוס, לנוסעים ולצוות. פעולות אלה כללו ניסיונות לתפוס חגורות הצלה, להתעסק עם מסכות חמצן הממוקמות בתקרה ולהסיר את בלון החמצן בלחץ גבוה - התנהגות שעלולה להוות סכנה חמורה בתא הנוסעים. יתר על כן, הקבוצה קטעה את הדגמת הבטיחות המחייבת והפרה שוב ושוב את הוראות הצוות".
0 תגובות