'המבדיל' | כל מוצ"ש

מסע מרתק: מבית חרדי לנוער הגבעות • צפו

הסבא והסבתא שלו חזרו בתשובה - בפסטיבל ג'אז - דרך הרב שלמה קרליבך, עלו לישראל והקימו בית חרדי. צבי סוכות, במסע מרתק מלב החרדיות ל'נוער גבעות' בשומרון • צפו (TV)

צבי סוכות עם זלמן שטוב (ניהול אולפן ועריכה: הלל רוזנברג)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', צבי סוכות שהינו פעיל ימין ותיק, כדי לספר על המסע המיוחד מהבית החרדי אל גבעות השומרון.

סיפורו של צבי מתחיל בארה"ב; הסבא האמן הרב אליהו סוכות, והסבתא, שאינם מכירים את היהדות פוגשים בפסטיבל ג'ז את שלמה קרליבך, המספר להם על הכנסת האורחים של אברהם אבינו ושרה, ואיכשהו דווקא הדברים האלו נוגעים לליבם, והם מתחזקים, ופותחים את בית אהבה ותפילה בסן פרנסיסקו, שהפך לאבן שואבת לכל ה'היפלאך' שהושפעו מתורתו של שלמה קרליבך.

חופתם נערכה על ידי קרליבך, במשך שעות ארוכות, וכשהחליטו לעלות לארץ בשליחותו, הוא הלחין עבורם את ניגונו המפורסם - "כי מלאכיו יצווה לך לשמורך בכל דרכיך."

המסע של סוכות מתחיל בעיר ביתר, בתקופת ההתנתקות כשהוא בן 14. סוכות מרגיש שאנשים מדברים על יישוב ארץ ישראל, אך בפועל - אינם עושים דבר בשביל לחזק ולהשפיע שההתנתקות לא תקרה. אחרי שעצרו אותו על חסימת כבישים, הוא שב והולך מהישיבה בה למד באותו הזמן, ישיבת זילברמן שברובע, שעל אף האופי החרדי שלה, עדיין ציונית מאוד.

סוכות מרגיש שבציבור המתנחלים מסתכלים יותר על מעשים, במקום לבחון את האדם לפי לבושו, ובמקום הפחד ממה יאמרו בתקשורת על המעשים שנעשו כנגד ההתנתקות.

אחרי ריקוד של שנתיים בין הישיבה לבין הגבעות, סוכות מחליט לעבור סופית אל השומרון. "ראיתי יהודים שמקפידים על קלה כבחמורה, ובתוך הדברים גם חשובה להם ארץ ישראל, וזה היה ברור לי", אומר סוכות.

נוער הגבעות שחי את חייו שלו, מטבע הדברים הפך לילד הרע בתקשורת הישראלית, באין תגובה. כאן מגיע גם שלב ההתפקחותי של סוכות מהאידיאל של הישיבה והחיזוק של הגבעות, או במילים אחרות, האותנטיות.

סוכות הופך לפעיל ימין בעל השפעה תקשורתית, כיון שהוא מאמין ששני הדברים חשובים, אי אפשר להמשיך לקדם את ההתיישבות, בלא קול חזק מספיק, "היהודי של מחר", כדבריו, זה שישפיע מאות שנים קדימה על מצב היהודים בארץ ישראל.

"יש משהו בעולם שבחוץ, מעבר לגבעות, שהופך את האדם למחודד יותר", אומר סוכות, "בגבעות אתה צריך לחשוב על מרעה, אבל כשאתה נמצא בתקשורת, אתה צריך גם לחשוב מה אתה הולך להישאל, מהי התשובה, וכך הדעה שלך הופכת ליותר ויותר ברורה, וזהו דבר חשוב מאוד."

לסיום, סוכות מספר על אנקדוטה מיוחדת מעת מעצרו על ידי השב"כ. שבועיים של ישיבה בתא, כשמסביב כולם מנסים להפחיד אותך, איומים על ישיבה בכלא למשך עשור, ותפאורה שלמה שנבנתה סביב העצור על מנת שיספר מה בדיוק ואיך. בסופו של דבר סוכות משתחרר באין ראיות, והרגע הזה שהוא יוצא, ומרגיש שעל אף שכל העולם היה נגדו, מדינת ישראל כנגד צבי סוכות - הוא עכשיו בחוץ, ואם כך - הכל אפשרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר