'המבדיל' | כל מוצ"ש

צפו: משה מנס מסביר איך "נהייתי אמיץ"

הפעיל החברתי ואיש 'כיכר השבת', מדבר בריאיון חושפני לזלמן שטוב, מתי הגיע לו האומץ ואיך בזכות כך הוא נהפך לפעיל חברתי שמציל את חייהם של משפחות רבות • צפו (המבדיל)

זלמן שטוב לצד משה מנס (צילום: דודי פלוג)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', משה מנס, פעיל חברתי ואיש 'כיכר השבת', כדי לדבר על המלחמות בשרלטנים ובפירמידות שונים המבטיחים התעשרות מהירה, ובסופו של דבר מביאים רבים להפסדים גדולים.

אומץ היא המילה המרכזית בתהליכים כאלו, אומץ ויצירתיות. אך אלו אומר מנס, הגיעו רק בשלב מאוחר יותר, לא כילד צעיר. דווקא אז כשהדבר החשוב ביותר הוא לימוד תורה, מי שאיננו נמשך ממש ללימוד, מסיבות שונות, אוטומטית הופך לדמות צדדית.

"כשאתה שואל ילד במה אתה טוב, הרבה לא יודעים לענות, כיוון שהשאלה הזאת לא העסיקה אותם בגלל שהמערכת לא נותנת לכישרונות שונים את המקום שלהם, וזה דבר שיכול לשבור את הילד", אומר מנס.

בשלב מתקדם יותר אחרי עבודת קופירייטינג לחברות שונות, מנס נתקל במודעה על מכירה של מוצרי הגיינה ומפרסם פוסט לגבי ההגיון שעומד מאחורי המודל הכלכלי של החברה.

יש לציין שישנם שתי דרכים שונות להוציא כסף מאנשים, הדרך הראשונה היא הונאה, על כל המשתמע מכך; אדם שמוכר למישהו מוצר שאיננו קיים וכו, הדרך השניה היא הפירמידה, המתבססת על הבאת מוכרים חדשים אל החברה, ובכך המוכר הראשון מקבל אחוזים מהחברה על המוכר השני, וחוזר חלילה. בדרך השניה, ככל שהמוכר נמצא גבוה יותר בפירמידה ישנו סיכוי גדול יותר שירוויח. אחקים שהגיעו מאוחר מידי, בדרך כלל רק יפסידו את כספם.

בתגובה לפוסט של מנס הוא מקבל עשרות של הודעות וטלפונים מאנשים שטוענים לו שהוא הורס את פרנסתם. "חייבים להבין שברגע שהאדם בפנים הפירמידה פעמים רבות שהוא עובר שטיפת מוח, וכל מה שהוא מנסה זה קודם כל לצמצם הפסדים".

בחור ישיבה אחד התקשר לשאול האם החברה שהוא נמצא בה היא הונאה, כשמתברר ששם כבר כמה עשרות אלפי שקלים ב'חברה'. אחרים לא היו מוכנים להקשיב בכלל, ולכן המטרה הראשונה היא קודם כל לעזור לאלו שעדיין לא נכנסו, כשהדרך הקבועה בה חברות פירמידה עובדות היא הלחץ - עוד רגע הכל נסגר, לא תוכל להכנס לחברה, היום זה היום האחרון וכו'.

אחת הדרכים לגלות חברות כאלו, ולצאת למסע בירור לפני שמשקיעים היא התשואה הגבוהה. כשחברה מספרת על רווחים גדלים, השאלה הראשונה שמשקיע צריך לשאול את עצמו היא למה הבנקים לא משקיעים בכזאת חברה.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר