'לא נכתב' • צפו

מרתק: סיפורו של החרדי מ-60 גיבורי ישראל

בשנת תרע"ט, שנה לפני מותו, טרומפלדור המעוטר יושב לכתוב מאמר יחיד מסוגו על חייל שהיה תחת פיקודו במלחמת גליפולי // הסיפור על הגיבור שלא נכתב • צפו בריאיון בתוכנית 'המבדיל' (חרדים)

שטוב עם אלידע בר שאול (צילום: אולפן כיכר • הפקה: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', אלידע בר שאול, חוקר ארץ ישראל כדי לספר את סיפורו של אחד משישים גיבורי ישראל שלא נכתב עליו בשום מקום, רק בספרו.

בר שאול פותח את סיפורו עם חנה סנש הצנחנית היהודית שנתפסה בידי הנאצים. "סנש יכלה לברוח" הוא מספר, "אך בתוך תא הכלא הייתה עוד יהודיה בהריון - מתילדה גלדשטיין, וסנש מספרת לה על הנתיב בו היא עצמה חשבה לברוח, וכך אותה יהודיה פועלת ומצליחה לברוח".

אחד מתוך הסיפורים שבספר עוסק בטרומפלדור המפורסם, ובחייל חרדי שהגיע מארץ ישראל אחרי גירושו על ידי התורכים.

בשנת תרע"ט, שנה לפני מותו, טרומפלדור המעוטר יושב לכתוב מאמר יחיד מסוגו על חייל שהיה תחת פיקודו במלחמת גליפולי, ארבע שנים קודם לכן, מאמר שלאחר מותו מפורסם בעיתון הארץ.

במלחמת העולם הראשונה התורכים מגרשים מארץ ישראל את כל מי שהיה ללא נתינות תורכית - אלפים רבים. במצרים מתאספים מגורשים יהודים רבים, וז'בוטינסקי וטרומפלדור פונים אל הבריטים במטרה להלחם איתם על ארץ ישראל. הבריטים לא מוצאים עניין בארץ ישראל, ולא רוצים יהודים גיבורים, ונותנים להם להיות נהגי פרדות, עליהם מעבירים נשק ממקום למקום. ז'בוטינסקי מוותר, וטרומפלדור אומר 'לא נורא', כלומר, זהו חלק מהדרך.

באחד מהימים מגיע יהודי חרדי עם בנו, אדם בשם ורטהיימר, פאותיו מסתלסלות לצד פניו, וכולם צוחקים ממנו. האבא לא מתבייש ואומר לאנשים שבנו הולך להתגייס לכבוש את הארץ בשם ה'. הבן אדם חלוש, מה עוד שאיננו אוכל את המאכלות של החבר'ה האחרים.

ערב מלחמת גליפולי הם מגיעים בספינה וכולם יושבים לשתות ולשמוח לפני הקרב. טרומפלדור מגלה שאותו חרדי איננו והולך לחפשו. הוא מוצא אותו לבד וורטהיימר אומר לו 'אני מפחד'. טרומפלדור טוען לו כי עכשיו כבר מאוחר לפחד, וורטהיימר מסביר כי איננו פוחד למות, הוא פוחש לא להיות מספיק טוב, כיוון שהוא נלחם בשם ה.

באחד מהימים קו ההגנה הראשון עומד ליפול והדרך היחידה להציל את החזית היא להביא תחמושת חדשה אל הקווים הראשונים.

המפקד שואל מי מוכן להתנדב, אבל אף אחד מתוך שלש הפלוגות שהיו שם לא מוכן ללכת. בפעם השלישית שהמפקד שואל ורטהיימר מתנדב. הוא צועד עם הפרדות, נפגע, ממלמל פרקי תהילים וממשיך עד לתוך השוחות של הקו הראשון.

ורטהיימר מציל את גליפולי באותו היום, ומת כמה ימים אח"כ במצרים.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

צפו בריאיון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר