'המבדיל' | צפו

מבחור ב'חברון' לד"ר | המסע המרתק של הרב יצחק ליפשיץ

הרב ד"ר יצחק ליפשיץ במסע מרתק של חייו באולפן 'המבדיל' - מדמותו של אביו, הרב חיים, אל ספריו שהוציא, אל עולמם היהודי המרתק שבארצות אשכנז בימי הביניים, ואל ספרו שעומד לצאת | צפו בתוכנית (המבדיל)

ד"ר יצחק ליפשיץ לצד זלמן שטוב | צפו בתוכנית (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, הרב ד"ר יצחק ליפשיץ במסע מדמותו של אביו - הרב חיים, אל ספריו שהוציא, אל עולמם היהודי המרתק שבארצות אשכנז בימי הביניים, ואל ספרו שעומד לצאת - 'כלכלה וערכי היהדות'.

ליפשיץ שלמד בחברון, בנו של הרב חיים שלדבריו היה אדם חסר קבוצות, אדם בעל דעות עצמאיות ורחב אופקים, לומד פילוסופיה ולאחר מכן משלים תואר שני. כעמית במכון שלם למחקר הוא כותב דוקטורט על המהר"ם מרוטנבורג, הידוע מסיפורו בכלא.

ליפשיץ טוען כי הסיפור המפורסם כנראה לא קרה למהר"ם אלא דווקא לתלמידו של הרמב"ן, יהודי פחות מוכר. העובדה שהמהר"ם יש בכלא היא ברורה, כתובה על מצבתו וישנו מכתב מהאפיפיור של אותה תקופה אל מלך גרמניה בבקשה לשחרורו.

אחד מהנושאים שהמהר"ם התעסק בהם היה 'קהילתיות', מהן הלכות קהילה, כיצד אדם יכול לצאת מתוך קהילה ועוד, הלכות שרובן נלקחו בהמשך על ידי השולחן ערוך והרמ"א. דווקא נושא זה שתפס את ליפשיץ בגיל 14 גרם לו מאוחר יותר בחיים לכתוב דוקטורט בנושא.

ספר אחד שכתב ליפשיץ מתעסק בהשפעות התלמוד באירופה המוקדמת. המהר"ם מרוטנבורג צועק על כך שאנשים לא משתמשים במזוזות. תיאוריה נוספת טוענת שרבים לא הניחו תפילין מסיבות שונות וכאלו עוד הרבה.

משמעות הדבר לא הייתה שאנשים הקלו במצוות, ישנן דוגמאות הפוכות, המקווה לדוגמא היה מקווה מי תהום, חפירה עד להימצאות מים. אנשים היו טובלים את כליהם לפסח גם אחרי הכשרה.

הבחנה מעניינת מביא ליפשיץ על יהודי אירופה דאז. אם כיום אנחנו רגילים לקרוא על היהודים העניים, אלו שעסקו בממכר אלכוהול כשאירופה הפכה לקולוניאליסטית והפסיקה להשתמש במזרחה אירופה לתבואה, ואמר מי שאמר - "יש גבול לכמה אוכל אנשים יכולים לאכול, אך אין גבול לכמה וודקה אפשר לשתות", בעת הקודמת יהודי אירופה המועטים היו עשירים.

ספרו של ליפשיץ, 'כלכלה וערכי היהדות', עומד לצאת בתרגומו מהשפה האנגלית. הספר עוסק בין השאר בסוציאליזם ובקפיטליזם ביהדות, בנדיבות שמעבר למצוות הצדקה שהיא נתינה.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

שבוע טוב וחורף בריא, לכם ולכל עם ישראל!!

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר