'המבדיל' | כל מוצ"ש

הוגה הדעות מספר על הקשר עם הגר"מ שפירא • צפו

הוגה הדעות אודי הרשלר במסע מיוחד בתוכנית המבדיל - בין קודש לחול, בין בני ברק לירושלים, החיבור העמוק לר' משה שפירא, לימודי הקולנוע והדרך שלו לנתח את הדברים | צפו (המבדיל)

אודי הרשלר לצד שטוב (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, הוגה הדעות אודי הרשלר במסע בין קודש לחול, בין בני ברק לירושלים, החיבור העמוק לר' משה שפירא, לימודי הקולנוע והדרך שלו לנתח את הדברים.

הרשלר נולד בבני ברק של שנות ה-80, זמן שבו לדבריו התפתח ודויק האתוס החרדי, למשפחה בעלת נגיעה חסידית ולטאית. בהמשך הוא לומד בישיבת פוניבז', ואף חברותא של ראש הישיבה, ר' בערל פוברסקי.

שבועיים לפני רצח רבין, בגיל 15 הרשלר פוגש את ר' משה שפירא בשיעור, ופגישה זאת משנה את חייו. "יצאתי החוצה, ראיתי את הכוכבים ואמרתי לעצמי, תזכור את הרגע הזה, שום דבר לא הולך להיות אותו הדבר", אומר הרשלר לעצמו. לראשונה הוא שומע רעיונות שאינם בשבלונה של המחשבה החרדית הקלאסית.

אחרי זמן שהרשלר נכנס לשיעורים אך לא מדבר ישירות אל ר' משה, אמו מקבלת טלפון בו הרב מבקש לומר לו שפעם הבאה שהוא מגיע לשיעור, שלא יברח אלא ישאר לשוחח.

בפגישה ר' משה מביט בו בעינו החודרות ואומר לו: "יהודה הרשלר, מי אתה", והרשלר הרגיש את יראת הרוממות. הקשר ביניהם נשמך עוד שנים ארוכות כשהקשלר מלווה אותו במקומות שונים בעולם.

הלימוד הגדול היה לא לקבל את הדברים כמובנים מאליו, ולא רק בתורה, אלא בכל מציאות קיימת, דוגמת רצח רבין שהתרחש באותו הזמן.

בין היתר הרשלר לימד פילוסופיה וקולנוע, כשהדגש הוא על מה באמת מספרים לנו מאחורי הקלעים. לכל סיפור יש מהות שעומדת מאחריו, שאותה הבמאי מנסה להעביר הלאה בין השורות.

הקולנוע משתמש בדימויים על מנת לספר לנו סיפור. הרשלר לעומת זאת בחר למלל את הקולנוע בחזרה ולנסות ללמוד את הסכמות, את המסמן והמסומן של דה סוסייר למילים, לסוגיה.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

שבוע טוב וחורף בריא, לכם ולכל עם ישראל!!

צפו בפרק מרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר