שמחה פרידמן: המוזיקה הליטאית היא בעצם חסידית

הזמר החסידי החב"די, שמחה פרידמן, בראיון באולפן לקראת י"ט כסליו ואלבום הבכורה שמתקרב. פרידמן סיפר על ניגוני חב"ד שהפכו ללהיטים - וגם על בר המצווה של מוישי (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

לקראת חגיגות י"ט כסליו המתקרב ובא, התארח השבוע בתכנית 'המבקר' הזמר החסידי המצליח, שמחה פרידמן, שסיפר על אלבום הבכורה שבקרוב יצא לאור ועל ניגוני חב"ד וההשפעה שלהם על המוזיקה החסידית ובכלל.

פרידמן, אחיינו של גדול הזמר החסידי אברהם פריד, טוען כי תחילת כניסת ניגוני חב"ד לקהל הרחב הייתה באמצעות אלבומי חב"ד של דודו שהתחילו לתת לגיטימציה לשירים האהובים. "כשיצא האלבום הראשון של אבריימל, איזה ראש ישיבה ישראלי שלח לדוד שלי מכתב בו כתב הוא עושה חורבן לעולם התורה עם ניגוני חב"ד", מספר פרידמן בחיוך.

"אין מוזיקה ליטאית, מוזיקה בעולם הליטאי זה ביטול תורה. ניגונים זה משהו שהחסידות הכניסה לעולם עבודת השם. זה חידוש של החסידות שכבר הספקנו לשכוח שהוא חידוש כל כך גדול", מסביר פרידמן

הוא מתייחס גם לנושא חידוש הניגונים בזווית מודרנית בפרויקט 'צמאה', "אנשים מעריכים אותנטיות, כמו שכיפות סרוגות רוצים לשמוע את זאנוויל וינברגר, כי אנשים מעריכים אותנטיות. צמאה זה יין ישן בקנקן חדש אבל אם תשאל חב"דניק מקורי הוא יאמר שהרסו את הניגונים וזו גישה חב"דית וקטנה, אבל אם אתה מסתכל במוחין דגדלות אתה אומר שאדרבא זה טוב".

פרידמן מתייחס לייחוס המשפחתי המוזיקלי שלו ואומר, "זו עטיפה מצוינת עד שאתה פותח את הפה, זה מועיל לסקרנות הראשונה, אבל בפעם השנייה אתה כבר צריך להוכיח את עצמך ולא מועיל שאתה אחיין של אברהם פריד".

פרידמן מתייחס גם לניגון הד' בבות הידוע וחושף, "לי כזמר חב"דניק לא יוצא לשיר אותו בכלל. אנשים מעדיפים בחופות שיהיה רק ניגון אינסטרומנטלי בלי שירה כדי לא לפגוע בפשטות ובאותנטיות של הניגון הקדוש הזה שהלחין האדמו"ר הזקן".

אמש השתתף שמחה פרידמן בחגיגות הבר מצווה הגדולות לילד מוישי הולצברג, בנם של הרב גבי ורבקי הולצברג הי"ד שם הוא ביצע שיר מיוחד בשם "מוישל'ה". פרידמן מספר את סיפורו של השיר וכיצד הוזמן כדי לשיר אותו לחתן הבר מצווה.

צפו בראיון המלא וגם בניגוני חב"ד ספונטניים באולפן:

לשירים המלאים בפינת המסננת

דוד חזיזה - זה טוב

עודד ישראל מנשרי - ניגש לעניין

ג'ואי ניוקם - אתה נופל וקם

שמחה ליינר - לך

דוד ושמואל סיטבון - אבא שלי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר