אאא

תביעה ייצוגית ראשונה נגד קצא"א והמשרד להגנת הסביבה בעקבות דליפת הנפט והאסון האקולוגי בדרום. הבוקר (א') הגישה תושבת הדרום בקשה לאשר תביעה ייצוגית בגובה 380 מיליון שקל בטענה כי אלה התרשלו, גרמו למפגע סביבתי והפרו את חובתם.

בשבוע שעבר, בעקבות תקלה בצנרת של קצא"א דלפו אלפי מטרים מעוקבים של נפט גולמי מהצינור של קו צינור אילת-אשקלון באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילמוטרים מצפון לאילת. בשעה 21:00 פרצו כמויות גדולות של נפט גולמי שחור מהציבור וזרומו לאורך כביש 90 כשבשלב מסוים דלף הנפט גם לתוך שמורת עברונה.

לפי התביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד דוד מנע, נטען כי פקידי המשרד להגנת הסביבה הגדירו את האירוע כ"אחד מאירועי הזיהום הקשים בתולדות המדינה". עוד תואר כי הערכות המשרד להגנת הסביבה הן שבאירוע דלפו מיליוני ליטרים של נפט גולמי למרחק של כ-6-7 קילומטר.

"מדובר", נכתב בתביעה, "במיליוני ליטרים של נפט שזרמו מהצינור החוצה לסביבה, וגרמו לנזק סביבתי עצום ולזיהום חמור. על פי הערכות של מומחים להגנת הסביבה ייקח שנים לשקם את האזור הנגוע. מאות עצים צפויים למות, חמישית מאוכלוסיית הצבאים בארץ עלולה להיכחד, וכן נשקפת סכנה לחיי שועלים, זאבים, עקרבים ובעלי חיים נוספים".

הבקשה לייצוגית, שהוגשה על ידי תושבת הדרום שלדבריה נפגעה מנשימת החומרים המסוכנים שדלפו באירוע, טוענת כי מי שאחראים למחדל ולאסון האקולוגי הינם קצא"א והמשרד להגנת הסביבה.

לדבריה, קצא"א לא פעלה למנוע את האסון ונותרה אדישה לאפשרות שקרתה – פגיעה סביבתית. "מדובר", כך נכתב, "באסון סביבתי שהיה צפוי מראש ואשר ניתן היה למנוע אותו בקלות יחסית. לפני מספר שנים אירע אירוע דומה של דליפת נפט באזור בקעת צין שליד קיבוץ שדה בוקר. קצא"א לא פעלה למנוע מקרים נוספים ולא עשתה חשיבה מחודשת על הגנת קו צינור הנפט שחוצה את כל הנגב".

עוד צוין, כי החברה מתנהלת על פי הליכים מיושנים ומובילה את הנפט בדרך מיושנת ולא מפותחת הנזק הסביבתי מן הדליפה "הוא תוצאה ישירה של תכנון לקוי". במקרה הזה, נטען עוד, היא גם לא פעלה במהירות המתבקשת ו"למרות שכבר ידעה עליו לא נקטה בפעולות הנדרשות" ולא פלה באופן סביר כפי שהיה מצופה ממנה.

באשר למשרד להגנת הסביבה, נטן כי הוא זה שאמור להגן על הטבע הדומם – השוטר של הטבע – "וברגע הנכון השוטר פשוט נרדם", לשון התביעה.

התובעת מבקשת פיצוי לכל מי שנפגע כתוצאה משאיפת אדי הדלק והחומרים המסוכנים ומעריכה זאת בכ-4,000 שקל לכל אחד. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לדצמבר 2013 מתגוררים באילת כ-48 אלף תושבים ועל כן בסך הכל מדובר בסכום של כ-180 מיליון שקל. בנוסף, מעריכה התביעה את את הנזק שנגרם לטבע, לחי ולצומח בסכום כולל של כ-200 מיליון שקל "וזאת בשים לב להשקה הרבה שצריך יהיה להשקיע על מנת לשקם את הסביבה ולהחזירה לקדמותה אם בכלל".

מקצא"א נמסר: "במסגרת עבודות הקמת שדה התעופה בתמנע, קצא"א התבקשה לבצע עבודות להסטת קטע קו 42 מאילת לאשקלון באזור בו אמור לקום שדה התעופה. עקב מה שנראה כתקלה טכנית שסיבותיה עדיין אינן ברורות אירעה הדליפה בקו. בעת האירוע התקבלה במערכת בקרת הדליפות של החברה התרעת דליפה וניתנה פקודת מידית לסגירת המגופים שתוחמים את קטע הקו. המגופים נסגרו ובודדו את הקטע שדלף משאר תכולת הצינור. בעקבות סגירת המגופים הזרימה נעצרה אולם חלק מכמות הדלק שהייתה כלואה בין המגופים בקטע הפגוע דלף. לאור התגובה המהירה של עובדי החברה ומערכות הבקרה החדישות בהן היא מצוידת נמנע אירוע בהיקף גדול יותר.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

החברה דיווחה לכל הגורמים הרלוונטיים ע"פ הנדרש ובזמן אמת ופעלה ע"פ התרגולות ונהלי החירום מרגע התרחשות התקלה.

החברה משקיעה משאבים רבים בתחזוקה מונעת הכוללת בין היתר טיפול יזום ושיפוץ קווים בהתאם לתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר. כמו כן, החברה משקיעה משאבים רבים בהצטיידות במערכות המתקדמות ביותר בעולם בכל הקשור לתפעול ואחזקת קווים. החברה מנהלת מערך חירום המצויד במיטב האמצעים הטכנולוגיים ומחזיקה צוותי תגובה מיומנים ומתורגלים למתן תגובה מקצועית ומהירה לאירועי חירום.

מרגע הדליפה, פועלת החברה מסביב לשעון בתיאום עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ועם נציגי רשות הטבע והגנים, לשאיבת הדלף ולפינוי הקרקע המזוהמת. בפעולות השאיבה שבוצעו נשאבה מרבית כמות הדלף. ע"פ הנחיות המשרד להגנת הסביבה ורט"ג פועלת החברה כעת לטיפול בקרקע המזוהמת ולהשבת המצב לקדמותו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אנו מאחלים בהצלחה לכל עורך דין שרוצה לגזור קופון תקשורתי בזמן שאנו עוסקים בהצלת שמורת הטבע".