הכנסת אישרה את "חוק המסתננים" בקריאה שנייה ושלישית

רגע לפני פיזורה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את "חוק המסתננים" המאפשר לכלוא מסתננים לישראל. 47 ח"כים הצביעו בעד, 23 נגד ושלושה נמנעו (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
הפגנה של מסתננים (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לקראת בחירות: בתום דיון ארוך מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את חוק ההסתננות. 47 ח"כים תמכו ו - 23 התנגדו.

לפני כחודשיים פסל בג"ץ, בפעם השנייה, את התיקון לחוק למניעת הסתננות. התיקון האחרון אפשר את החזקתם של מסתננים "חדשים" במאסר לתקופה של עד שנה אחת, וקבע הוראות להקמתו והפעלתו של מתקן חולות, שהוא מתקן שהייה פתוח, שיכול להכיל כיום קרוב ל-3,000 מסתננים, ובכך להקל במידת מה על מצוקתם של תושבי דרום ת"א.

"הצעת החוק שאושרה עוסקת בשלושה עניינים עיקריים: האחד - קיצור תקופת המשמורת למסתננים "חדשים" שייכנסו לארץ לאחר שיעבור החוק משנה אחת לשלושה חודשים, והעברתם לאחר מכן למתקן השהייה הפתוח".

"הרכיב השני בהצעת החוק - תיקון ההסדרים הנוגעים למתקן השהייה הפתוח (חולות) בניסיון להתאימו לסטנדרטים החוקתיים שקבע בית המשפט העליון. בהקשר זה נקבעה בהצעת החוק תקופת שהייה מירבית של 20 חודשים, חובת התייצבות אחת בלבד במקום שלוש, קביעת סוגי אוכלוסיות שלא יוכלו לשהות במתקן וקביעת ביקורת שיפוטית יזומה על ענישה משמעתית של העברה למשמורת."

"הנושא השלישי בהצעת החוק – תיקוני חקיקה עקיפים, בחוק עובדים זרים, שכולל החמרה של הענישה כנגד מעסיקי מסתננים, והטלת חובה על מעסיקי מסתננים ועל המסתננים עצמם להפקיד פיקדון כדי להבטיח את יציאתם מישראל".

יו"ר ועדת הפנים שהכינה את ההצעה, ח"כ מירי רגב (ליכוד), הציגה את ההצעה ואמרה: "אני רוצה להבהיר כי החוק עליו אנו מצביעים היום הוא חוק עקר שלא הייתה ברירה אלא להסכים בגלל המצב של פיזור הכנסת.

"רציתי להביא בשורה לתושבי דרום תל אביב, להסתכל להם בעיניים ולהגיד להם שלא על מצפוני לסגור את חולות. זה שהיועמ"ש כל הזמן פוזל לז'נבה ומנותק ממה שקורה בציבור הישראלי לא יעצור אותי מלהביא חוק שימנע את פיזור ופירוק חולות.

"מכיוון שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה שבעוד שבועיים מתקן חולות ייסגר ואלפי מסתננים ישובו לשכונות דרום תל אביב, החלטתי, בלב כבד, להתפשר בעניין זה ולהביא לקריאה שניה ושלישית את ההסדרים כפי שהוצעו על ידי הממשלה, אך אעשה ככל שניתן שבממשלה הבאה נביא לפה פסקת התגברות שתעשה סדר בעניין מדיניות ההגירה. מה שהיה טוב לרבין בעניין חוק הבשר הכשר, בודאי טוב לממשלה שלנו כדי לשמור על מדינה הזו כמדינת הלאום של העם היהודי ולא להביא למצב שאלפי מסתננים מגיעים לכאן כדי למצוא עבודה. זו בושה וחרפה שמפלגות שקוראות לעצמם ציוניות כמו מפלגת העבודה, התנגדו לחוק הזה.

"אני אעשה כל שביכולתי לתקן את ההסדרים המוצעים מיד עם כינונה של ממשלה חדשה וכנסת חדשה".

יו"ר ש"ס לשעבר ושר הפנים לשעבר ח"כ אלי ישי שתמך במשך שנים בחוק אמר: "החוק שמגיע היום הוא עקר לחלוטין. החוק הריק הזה בשורה התחתונה שלו אומר לא לסגור את מתקן חולות, כי אם הוא לא יעבור המתקן ייסגר. לצערי הרב פעם אחר פעם פוגעים ביכולות של ממשלת ישראל להתמודד עם בעיית המסתננים. כדי לפתור הבעיה צריך חקיקה, גדר, מתקני שהייה ומניעת אישורי עבודה. גדר לבד לא תעזור. אין פה בעיה של פליטים, רובם ככולם מסתננים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) שהתנגדה לחוק אמרה: "אם לא הספיקו הפעמיים הקודמות שבהן בית המשפט העליון פסל את החוק הזה אז הינה מגיעה הפעם השלישית ותרשו לי לנבא שגם הפעם הוא ייפסל. הבסיס של החוק הזה זה שהוא מנסה לכלוא אנשים חפים מפשע ללא משפט וזה דבר שאין לו מקום דמוקרטיה. טועה הממשלה שמשנה פרטים טכניים כאילו שזה ישנה את המהות. הממשלה שהביאה את הגזענות ההסתה והרדיפה בשיא זה אקורד סיום הולם למה שהתרחש כאן בשנתיים האחרונות. הכנסת הזו מותחת את החבל יותר ויותר מול בג"ץ, חברי הכנסת מהימין רוצים שבג"ץ יפסול את החוק כי זה יאפשר להם להמשיך את מסע ההסתה נגד בג"ץ".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אמר במליאה: "שמענו היום הגדרה חדשה "מבקשי חיים". ראו איזה פלא, מה קרה לכל ה600 אלף שהמתינו לפני שלוש שנים בגבול מצרים וביקשו להיכנס לישראל? הם מתו? אם לא הייתה הגדר היום היינו מתמודדים עם מאות אלפי פליטים. הקטסטרופה שיש היום בדרום תל אביב זה דבר בלתי נסבל, אנשים לא יכולים לצאת מבתיהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר