דו"ח אמריקני: "ה-CIA עינה באופן אכזרי עצירים"

דו"ח אמריקני חדש התפרסם הערב בסנאט ומעורר תרעומת קשה כנגד הממשל האמריקני. על פי הדו"ח, ה-CIA הפעיל שיטות חקירה אכזריות כנגד עצירים החשודים בטרור (בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
שוטרים אמריקנים. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הסנאט האמריקני פרסם הערב (שלישי) דו"ח שמפרט את העינויים הקשים שעברו חשודים בטרור במרתפי ה-CIA בשנים 2001-2009, עד כניסתו של הנשיא המכהן ברק אובמה לבית הלבן.

בעקבות פרסום הדו"ח, נציגי ארה"ב ברחבי העולם העלו כוננות מחשש שהפרטים שייחשפו בו יעודדו פעילי טרור לבצע פיגועים בטווח הזמן המיידי.

הדו"ח קובע כי ה-CIA, סוכנות הביון האמריקני, החזיק "באופן שגוי" לפחות 26 בני אדם שנעצרו והוחזקו במערכת בתי הכלא ומתקני החקירות החשאית שלו, חודשים רבים אחרי שה-CIA הגיע למסקנה שהם נעצרו ללא הצדקה.

עוד עולה מהדו"ח כי באחת הפעמים שבה השתמשו חוקרי ה-CIA בשיטת העינוי המפורסמת המדמה טביעה - במסגרתה העציר נקשר לכיסא ומים מוזרמים על פניו, כך שהוא חש כאילו הוא טובע - הם עשו זאת נגד בכיר אל-קאעידה אבו זוביידה ו"הוא איבד את ההכרה, לא הגיב לגירויים ובועות נראו יוצאות מפיו המלא". הוא הוחזק במשך 47 ימים במעצר ללא תשאול וסבל בהמשך מבעיות נפשיות קשות.

הדו"ח קובע כי "החקירות העוצמתיות" לא היו יעילות ומעולם לא סייעו להפיק מידע שהוביל לסיכול פעולות טרור. כמו כן, מידע שחולץ מחשודים בטרור שהוחזקו על ידי ה-CIA לא מילא שום תפקיד באיתורו של אוסמה בן-לאדן, אף שה-CIA טוען כך. עוד נכתב בדו"ח כי החקירות הקשות אף הפיקו מידע מודיעיני "רע", כולל סיפורים בדויים על גיוס אפרו-אמריקנים בידי אל-קאעידה.

מחאה כנגד חקירות ה-CIA (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

מחברי הדו"ח "מנקים" את נשיא ארה"ב הקודם, ג'רוג' בוש הבן, וטוענים כי לא ידע על שיטות החקירה של סוכנות הביון, זאת למרות שבוש טען בעבר כי קיבל עדכונים על שיטות החקירה.

עוד טוענים מחברי הדו"ח כי "ה-CIA הוליך את הציבור ומקבלי ההחלטות שולל בנוגע למידת היעילות של תוכנית החקירות והאופן שבו היא בוצעה. התכנית הייתה הרבה יותר אכזרית מכפי שהודה ה-CIA אי פעם בפני מקבלי ההחלטות או בפני הציבור. 80% מתוכנית החקירות של ה-CIA בוצעה תוך שימוש בפסיכולוגים מחוץ לארגון שהחברה שלהם קיבלה 80 מיליון דולר".

הדו"ח מציין כי שיטות ההתעללות כללו מניעת שינה במשך שבועות ארוכים, הטחת חשודים בקירות, סגירתם של חשודים בקופסאות קטנות, בידודם לתקופות ארוכות ואיומים במוות. שלושה עצירים עברו עינוי בשיטת דימוי ההטבעה, ורבים פיתחו בעיות נפשיות. לפחות לשלושה עצירים נאמר שמשפחותיהם יסבלו, ואנשי ה-CIA איימו לפגוע בילדיהם. אחד החשודים אוים שגרונה של אמו ישוסף.

בנוסף, מאחד משומרי ראשו של בן לאדן מנעו שינה במשך חודש, ואחר כך הוחמר היחס כלפיו, הופחתה הקצבת המזון שלו, כפתו אותו בכפור ונתנו לו חיתול במקום גישה לשירותים.

חשוד אחר בשם גול רחמן נקשר לקיר בתאו ואולץ לישון על רצפת בטון. יום לאחר מכן הוא מת מהיפותרמיה. משרד המשפטים האמריקני לא הגיש כתב אישום בגין המוות הזה ומותו של עציר אחר.

על פי הדו"ח, חליל שייח מוחמד, המוח שמאחורי פיגועי 11 בספטמבר, עבר עינוי בשיטת ההטבעה לא פחות מ-183 פעמים(!), זאת למרות שהחוקרים ראו שהוא לא מתחיל לשתף פעולה.

דקות לאחר פרסום הדו"ח פרסם הנשיא אובמה תגובה כתובה, והבטיח שכל עוד הוא נשיא - לא יינקטו שיטות חקירה קשות כמו אלה המתוארות בדו"ח. לדבריו, שיטות אלו הסבו נזק קשה לאינטרסים האמריקניים מעבר לים, ולא שירתו את המאמצים הנרחבים שהושקעו בלוחמה בטרור.

"במקום לתת סיבה נוספת להתווכח על נושאים ישנים, אני מקווה שהדו"ח שפורסם היום יוכל לסייע לנו להשאיר את השיטות האלה במקום שאליו הן שייכות - העבר", הצהיר הנשיא אובמה.

כאמור, בעקבות פרסום הדו"ח, שגרירויות ארה"ב ובסיסיה הצבאיים ברחבי העולם העלו כוננות מחשש לפיגועים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר