במשרד לשירותי דת טוענים: לאווה צרפתי אין בכלל אישורי קבורה

אווה צרפתי, שביקשה לתרום ארבעה חלקות קבורה לטובת נרצחי פריז, נענתה בסירוב. כעת טוענים במשרד לשירותי דת כי הסירוב נסע בשל העובדה שאין לה אישור קבורה. בשיחה ל'כיכר השבת' טענה צרפתי כי מדובר במניפולציות: "מתנכלים לפרנסתי" (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
הלווית הנרצחים, בשבוע שעבר (Amit Shabi/POOL)

סיפור קבורתם של ארבעת הנרצחים בפיגוע שהתרחש ב"היפר-כשר" בפריז, ממשיך להסעיר את הגורמים שעסקו בהבאתם ובקבורתם בארץ.

במשך יומיים התנהל משא ומתן לקבורת ארבעת הקדושים פרנסואה מישל סעדה בן 60, פיליפ ברהם בן 45, יוהן כהן בן 20 ויואב חטב בן 21 הי"ד. תחילה הם היו אמורים להיטמן בחלקה בהר הזיתים אולם אז הגיעה יוזמת קבורה פרטית, ובעלת שטח בהר המנוחות, אווה צרפתי, ביקשה לתרום ארבעה קברים. בקשתה נענתה בתחילה אולם כמה שעות לאחר מכן הגיעה מהמשרד לשירותי דת הודעה כי בקשתה האדיבה לא תוכל לצאת אל הפועל.

כעת, כמה ימים אחרי, גורמים במשרד לשירותי הדת חושפים לראשונה בשיחה עם "כיכר השבת" כי הסיבה לאי מתן אישור לקבורה מטעם המשרד, היא מאחר ונתגלה כי לגברת צרפתי - בעלת מתחם קברים בהר המנוחות - אין אישור קבורה כנכתב בחוק.

על פי תקנה 2 לתקנות שירותי הדת היהודיים (חברות לענייני קבורה), התשכ"ז-1966, כל חברה לענייני קבורה מחויבת ברישיון קבורה מאת השר. בתקנה 4 נקבע כי רישיון הקבורה יוצא לבית עלמין מסוים, ובתקנה 8 נכתב כי העונש בגין קבורה ללא רישיון קבורה הינו עד שלושה חודשי מאסר.

גורמים במשרד לשירותי דת אמרו כי "לחברה קדישה "אוויסון" (בבעלות צרפתי) אין רישיון קבורה. זאת, בהעדר אישורים סטטוטוריים מטעם הרשות המקומית, עיריית ירושלים. בהעדר אישורים תכנוניים (וחרף העובדה שהקרקע הינה בבעלות אוויסון) לא ניתן לספק רישיון קבורה".

הגורמים מבהירים כי "כל קבורה של אדם בארץ, ובכלל זה, נפטר מחו"ל מחייבת רישיון קבורה". הם הוסיפו לטעון כי "צרפתי ידעה שראש הממשלה, נשיא המדינה ויתר האישים הבכירים לא יוכלו להרשות לעצמם להשתתף בלוויה כאשר הקבורה לא נעשית על פי חוק. צרפתי רצתה לעשות שימוש בלוויה על מנת להכשיר את חלקות הקבורה בנוהל מזורז לאחר שעיריית ירושלים מסרבת לתת לה את האישור הנדרש".

בשיחה עם "כיכר השבת" הגיבה צרפתי ואמרה כי "הטיעון לא מדויק. אני כבעלים של קרקע מוכרת את המקומות, אני לא חברה לענייני קבורה ומי שעושה זאת צריך רישיון קבורה".

צרפתי מספרת כיצד החל הסיפור שבסיומו בקשתה לא נענתה: "במקרה הנדון מי שפנה אלי היה דווקא יו"ר זק"א שאמר שהוא עושה את ההובלה של הקברים בחינם ואם אני יכולה לבוא לקראת המשפחות ולהשיג להם מקומות בהנחה. אמרתי לו שאתן להם מקומות בחינם משום שלא מכובד לקבור בהר הזיתים אלא בהר המנוחות ומכאן הכל התחיל".

"כמה דקות לאחר מכן שוחחתי עם הרב אברהם אטלן מצרפת, הוא היה נרגש מאוד וביקש ממני לשלוח באימייל אישור כתוב שהמקומות יינתנו ללא תשלום ושגם ההובלה משדה התעופה כלולה בהצעה. שלחתי ולאחר מכן הוא העביר לי את שמות הנפטרים וכך עשיתי אך למחרת בבוקר הוא חזר אלי לומר לי שהתקשרו אליו ממשרד הדתות ועשו לו בעיות". הוסיפה.

לטענתה, במשרד הדתות אמרו לרב בצרפת שאין לה רישיון קבורה: "שאלתי לפשר העניין והוא אמר לי שבמשרד הדתות אמרו לו שאין לי אישור קבורה, השבתי לו שלא אני קוברת אלא זק"א. הוא אמר את צודקת אך אני מצטער".

"הם עושים מניפולציה בכוונה, הם מטעים את הציבור כדי להפריע לפרנסה שלי. הם אומרים בכוונה שאין לי רישיון למרות שאני לא צריכה. אני אומרת לך שגם אם מחר הם ייתנו לי רישיון קבורה אני לא צריכה אותו. בסך הכול אני מוכרת נדל"ן".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה לטענותיה כי "על פי החוק, גוף קבורה אינו רשאי לקבור ללא רישיון קבורה מהמשרד לשירותי דת. לגברת צרפתי אין רישיון קבורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר