מוקצה מחמת מיאוס / יעל קליגר

הנשים שניהלו את הקמפיין הן נשות פרסום מעולות אבל אסטרטגיות גרועות • יעל קליגר מציגה את נקודות הכישלון של הנשים שהציגו בטלוויזיה את דרישתן לח"כית חרדית (דעות)

יעל קליגר | כיכר השבת |
מובילות המאבק (צילומסך מתוך התוכנית 'עובדה' בערוץ 2)

באופן כללי זה מאוד כיף כשיש דעה חדה ונחרצת, ואם יש בה עוקצנות ופופוליזם, אז עוד יותר מוכר.

לעיתים, כמו עכשיו, ישנם נושאים, שהדעה מורכבת ומעוררת מחשבה..

בימים האחרונים אותגרתי לצפות בתוכנית "עובדה" ששודרה אמש בערוץ השני, בתוכנית הוצגה פעילות נשות "לא נבחרות לא בוחרות".

אנסה להעביר בכתב את התחושות שעלו בי מכמה זוויות.

בעיניים של אישה חרדית: קשה היה לי לצפות בקטעים בהם קבוצת הנשים עמדו וחילקו פליירים לגברים, מתוך ידיעה ברורה שזה דבר שאינו מקובל במחננו. נקודה.

הדבר הזה היה מצולם לתוכנית בפריים טיים לערוץ השני, חייבים להבין שהערוץ השני הריהו כסדין אדום בעיני המגזר החרדי, בד"כ הערוץ השני מצטייר ככזה שלא שש להוציא טוב ומוערך את הציבור החרדי, זה מרגיש כאילו את כתב ה'אני מאשים' כלפי התהליך שלא מתרומם, מגישים באמצעות הערוץ השני ששמח כמוצא שלל רב.

נכון, זה לא חטא, אין שום עבירה לאישה לעמוד ברחוב ולחלק פליירים, אבל איך אומרים.. ספאסט נישט. חד וחלק, חשתי תחושת אי נוחות.

בעיניים של אישה באופן כללי: הערכתי ואף הערצתי את העוצמה אבל בעיקר את האומץ והנחישות, אין ספק שישנם נושאים שאישה תוכל לטפל בהם באופן הטוב ביותר, דוגמאות לא חסרות, ע"פ הקונטרס המדובר אני מבינה שגם העניין ההלכתי לא חד משמעי לשום כיוון, אני בהחלט חושבת שזהו תחילתו של תהליך שיום אחד יירשם בדפי ההיסטוריה... רשמו לפניכם!

בעיניים של אשת מקצוע: גם אם אני מסכימה לחלוטין שישנם נושאים שאילו נשים היו יותר מעורבות בעשייה שלהם, אין ספק שזה היה יכול להיות יעיל יותר, אבל ישנה דרך... והדרך צריכה להיות בשום שכל.

במציאות הנוכחית, לפי הלך הרוח ברחוב, אתבטא בעדינות ואומר שברוב דעת הקהל החרדית, לפחות זו שאני מנהלת איתם דיאלוגים בעניין, הן הפכו בהתנהלותן זו למוקצה מחמת מיאוס. וזה פספוס אדיר.

זה לא שיש לי פתרון קסם, אני שמעתי שהן ניסו להניע תהליך דרך העסקנים, אבל הדרך הייתה חסומה בפניהן. אבל אילו התייעצו איתי, זו לא הדרך בה הייתי ממליצה להן לפעול, כלל וכלל לא.

בשביל להניע תהליך שכזה, דרוש דבר ראשון מחקר מעמיק עם סימוכין על הבדלים בקטע המקצועי בין אישה לגבר בכל מיני סוגיות, ועל הצורך במתן תפקידים מסוימים דווקא לאישה. בשלב הבא דרושה הסכמה וברכה של רב ששמע והקשיב לאג'נדה ונתן את הסכמתו והגיבוי למהלך, מה לעשות, יש קודים חברתיים, ובשביל להתקדם ולהניע מהלכים פנים מגזריים, יש לפעול בכלים שיכשירו את המהלכים.

אומר בקצרה שהנשים שניהלו את הקמפיין הן נשות פרסום מעולות אבל אסטרטגיות גרועות!

בעיניים של אישה כנה עם חושים חדים וערניים: כאשר רוצים להוביל מהלך היסטורי, מתוך אידיאולוגיה טהורה, היה לי קשה לראות ולקבל שכל הפעילות הזו התבצעה בחסות הערוץ השני, הרגיש לי שלפחות חלק מהאידיאולוגיה הייתה מונעת מכוח התחקיר.

כאשר מצלמים אנשים ללא ידיעתם, וללא גילוי נאות שהתכנים הולכים להיחשף, מרגיש לי לא הוגן, למרות שמבחינה חוקית אין עם זה שום בעיה, ולמרות שכל מי שהתבטא באופן משפיל כלפי הנשים, היה נבזה בעיני, בלי קשר למצלמה, לכבד כל אדם באשר הוא אדם זו לא גדלות, זה המינימום המתבקש.

צרם לי גם לראות את הפאשקווילים שנעשו הפוך על הפוך, זה אולי יצירתי ונעשה מקצועי ואותנטי, אבל זו פרובוקציה שהייתה נראית בעיני זולה ורדודה מידי.

ולסיום, יש לי שאלה והצעה לעסקנים באשר הם, חלק מהטענות ששמעתי במו אוזני מנשים אלו, הן טענות שלא ניתנה להן גישה ישירה לגדולי ומאורי הדור שליט"א, הטענה היא שייתכן שחלק מהעסקנים מרגישים מאוימים מנשים חזקות, מאוימים שמא ההלכה תשמיט את השליטה הגברית הטוטאלית תחת רגלם, הרי מדובר בנשים חרדיות שרוצות להוביל את המהלך מבלי ללכת חלילה נגד ההלכה, אולי אם היה להן דלת פתוחה וערוץ ישיר לרבנים, והן היו שומעות במו אוזניהן ללא תיווך והרבנים היו אומרים להן שזו לא העת, או היו מניעים אותן מכל סיבה שהיא, אין לי ספק שהן לא היו נלחמות בשיטות אחרות.. ברור שבסופו של דבר, תהליכים יתרחשו, מוקדם או מאוחר יותר, ימים יגידו.

אז אולי פשוט להבא תסייעו לפתוח את דלתות הפוסקים ולהתקבל בפניהם, שכל אדם באשר הוא אדם, וכל אישה שנבראה בצלם, תוכל לשטח בפניהם סוגיות הרות עולם, והיה אם הדברים אכן ראויים, תהיו אתם אלו שייזקף לזכותכם יד בפעילות שמטרתה מבורכת?!

בברכת "כל כנסיה שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר