הרמטכ"ל ה-21

אייזנקוט נכנס לתפקידו: "המזרח התיכון נפיץ וחסר יציבות"

הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל רא"ל גדי איינזקוט נכנס הבוקר לתפקידו, ודיבר על איך יוביל את צה"ל. הרמטכ"ל היוצא בני גנץ נפרד מתפקידו. רה"מ בנימין נתניהו: "קצין וג'נטלמן" (צבא)

שמעון ליברטי | כיכר השבת |
(עופר מאיר -YNET)

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אייזנקוט, קיבל הבוקר את דרגות הרב אלוף מראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה בוגי יעלון, ובכך נכנס לתפקידו כרמטכ"ל ה-21 של צה"ל. בטקס נאמו נתניהו, יעלון, אייזנקוט והרמטכ"ל היוצא רא"ל במיל' בני גנץ.

נתניהו נפרד מגנץ וסיפר: "עבדנו יחד במשך אינספור שעות בארבע השנים האחרונות. התמודדנו עם אתגרים שמאיימים לא רק על ביטחוננו אלא גם על קיומנו. ראיתי אותך כקצין וג'נטלמן, כלוחם וכבן אדם. כמעט ארבעה עשורים שאתה נמצא בלב העשייה הביטחונית, וכבן לניצולי שואה הבנת שתפקידתך אינו של מפקד אחר בצבא אחר, וכי אנחנו נושאים על כתפינו את האחריות ל'לא עוד' ואת האחריות הישירה לשמור על חומת הברזל שמקיימת את מדינת ישראל".נתניהו בירך את הרמטכ"ל הנכנס: "אתה נכנס לתפקיד עם ניסיון רב ועם כל הידע הדרוש למצביא גדול בעת הזו. אנ י נותן לך הבטחה גדי, צ'ק חתום - לא יהיה לך יום אחד של חסד. לא אחד. אנחנו נזדקק לכל כלי, לכל אדם, כי במזרח התיכון סביבנו אין רחמים לחלשים. רק החזקים שורדים. אין לי ספק שהאחריות, הנחישות והניסיון שמאפיינים אותך ישרתו אותך ואותנו בהתמודדות עם האתגרים הגדולים שלפנינו. עם ישראל סומך עליך, ממשלת ישראל סומכת עליך וגדי, אני סומך עליך".

בנאומו אמר אייזנקוט: "בתחושת אחריות גדולה אני ניצב מולכם, ומקבל לידיי את הזכות לפקד על צה"ל ולשמור על ביטחונה של מדינת ישראל. אני מודה לכם, ראש הממשלה ושר הביטחון, על האמון שנתתם בי".

הוא התייחס למצב הביטחוני ואמר: "אנו בעיצומה של תקופה מתוחה ומרובת אתגרים. המזרח התיכון משנה פניו לבלי הכר ומתאפיין בנפיצות ובחוסר יציבות. אתגרי השעה מחייבים אותנו יותר מתמיד לפעול בנחישות, בתחכום ובשיקול דעת".

"צה"ל בפיקודי, יעמיד את המוכנות, את היכולת המבצעית ואת החוסן הערכי בראש סדר העדיפויות, כדי שנוכל בכל עת להפעיל את העוצמה הנדרשת, במטרה להבטיח את שלומם וביטחונם של אזרחי מדינת ישראל. רק צבא חזק מוכן ונחוש ימלא את ייעודו- להרתיע אויב, להרחיק מלחמה, להגן ולנצח. ייחודו של צה"ל באיכות אנשיו, אנו אחראים לדאוג לנושאים בנטל, לטיפוחם, להעצמתם ולשמירה על כבוד האדם. צבא ההגנה לישראל הוא צבאו של העם וממנו הוא שואב את כוחו. אמון הציבור בצה"ל הוא תנאי הכרחי לעוצמתנו".

אייזנקוט העלה את זכרון הנופלים: "משימת הביטחון וההגנה גובה מאיתנו מחיר כבד. בשורות צה"ל חסרים טובי בנינו ובנותינו, מהם גם חבריי הקרובים שנפלו במערכה על ביטחון העם. נזכור אותם תמיד ונחבק את המשפחות השכולות. נמשיך לפעול למען השבת הנעדרים. מכאן אני מאחל רפואה שלמה ומחזק את כל פצועינו".

הוא נפרד מקודמו: "ברצוני להודות לחברי, רב-אלוף בני גנץ, שמסיים היום את תפקידו כראש המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל וחותם שלושים ושמונה שנים של שירות ותרומה. בני, בכל שנותיך בצה"ל עמד ביטחון ישראל לנגד עיניך. בכל תפקיד שביצעת פעלת באחריות מעוררת הערכה ומתוך אמונה חסרת פשרות בצדקת דרכנו. תודה לך על השותפות לדרך ועל הדרך בה הנהגת את צה"ל".

"מכובדיי, זה שלושים ושבע שנים אני משרת בצה"ל, כלוחם וכמפקד. בכל תפקידיי הנחו אותי ערכי אהבת האדם, העם והארץ, והאחריות לשלומה. אני מתחייב לפקד על צבא ההגנה לישראל בנחישות ובתבונה, מתוך יראת קודש ומחויבות עליונה לביטחון המדינה ולשלום אזרחיה ותושביה. אני מתחייב להמשיך בהגשמת החזון של מייסדי מדינתנו, להמשיך לשאת את לפיד הביטחון העובר מדור לדור ומהווה בסיס לחיזוקה של מדינת ישראל ולהבטחת קיומה. מפקדי צה"ל וחייליו, אני מאמין בכם ומשוכנע שיחד נעמוד באתגרים הרבים שנכונו לנו, "ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום", חתם אייזנקוט.

גנץ סיפר על משפט שאמר לו אביו: "אם אנחנו, אנשי ההתיישבות, לא נלך לביטחון, מי ילך?", לפני ארבע שנים בדיוק, עמדתי כאן, בהתרגשות גדולה, וקיבלתי עליי את הפיקוד על צבא ההגנה לישראל. אלה היו רגעים של ציפייה גדולה, מתוך הבנת כובד המשימה.

"דווקא ברגעים בהם מסתיימת לה תקופה, מוצא אדם אחיזה במילותיו של אחר. יהודה עמיחי כתב: "אני רוצה להוסיף שנים לעשרת הדיברות: הדיבר האחד-עשר – "לא תשתנה" והדיבר השנים-עשר– "השתנה, תשתנה". כן, כך , הנחו אותנו, בארבע "השתנה" ו-"לא תשתנה" כתב ואכן שני הדיברות הללו, השנים האחרונות. ארבע שנים של תמורות ושל מענה. השכונה שלנו לא הפכה פשוטה יותר לשום צבא באזור, גם לא לצבא הטוב מכולם. השתנינו מול אותן התמורות האזוריות, השתנינו מול התמורות הפנימיות שעברו עלינו".

"מבית. מדינת ישראל שינתה פנים, סדרי עדיפויות, ואנחנו, צבא של מדינה, הקפדנו לשנות פנינו באופן האחראי ביותר, באופן הראוי לה למדינה שכזו. לצד זאת, לא השתנינו בפן החשוב ביותר – לא השתנינו בכל הנוגע לערכינו, בכל הנוגע לאנשינו. המשכנו להציב את הטובים ביותר בראש הכוח, המשכנו לדרוש מלוחמינו את השירות המקצועי ביותר, הנועז ביותר המוסרי ביותר – וכך גם קיימנו.

"אני מוסר לך, גדי, גדי חברי, את הפיקדון הזה כשהוא חזק, עוצמתי ומתקדם יותר. היום, כשתחלוף אתה, הרמטכ"ל העשרים ואחד של מדינת ישראל, על פני אותו משמר כבוד, דע כי מאחוריו צבא מקצועי, מיומן, גמיש ומוכן למשימתו. צבא הראוי לאמון של כל אב ואם בישראל, הממשיכים למסור גורל בניהם ובנותיהם בידיהם של המפקדים הראויים לכך. צה"ל היה, וימשיך להיות, צבא העם, למען העם ומתוך – תבנית נוף מולדתו. בשל כך ימשיך צה"ל ויהיה הראשון לפגוש את האתגר החברתי.

"אני סבור שצה"ל ראוי למנהיגות שמאפשרת חופש דעה לצד משמעת פעולה. מנהיגות שמעלה על נס את שיתוף הפעולה, הבין-ארגוני, הבין-זרועי, הבין-חילי – והחשוב מכולם, הבין-אישי. זהו שיתוף הפעולה שהיה עבורנו מרחב המוצא לשילוביות הנדרשת להפעלת הכוח. כך התפתחנו בשנים האחרונות, כך הפכנו לשלם הגדול מסך חלקיו. במרחב השברירי והנפיץ שבו אנו חיים ופועלים, כל תוכנית שיישמנו, כל תהליך שהבשיל, נבנה בראייתו של צבא שנידון, היום וגם בעוד עשור, לשנות את פניו ואת דפוס פעילותו ברגע אחד. ברשף תותח אחד. מרחק קליע בודד, מרחק לחיצת מקש, מ-0 ל-000, ברגע אחד. משגרת ביטחון לערפל הקרב. ולכן לא נשכח זאת ולא נזנח את התעצמותנו. אם לא נחזה פניו של קרב העתיד, אנו עלולים ללחום את מלחמות העבר, וגם כשננצח, וננצח, נשלם על כך מחיר יקר, יקר מאוד.

"כרמטכ"ל העשרים עשיתי הכול, למרות הקשיים, על מנת להבטיח שנבנה ונבצר את צה"ל ויכולותיו כשמול עינינו הרמטכ"ל העשרים ואחד של מדינת ישראל, אך לא פחות ממנו, הרמטכ"ל העשרים ושניים, העשרים ושלושה והעשרים וארבעה. היום, אבקש לומר גם תודה לשותפים ולמורי הדרך. להנהגה איתה זכיתי להוביל את צה"ל בארבע השנים האחרונות, לך ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולכם שרי הביטחון אהוד ברק ומשה (בוגי) יעלון.תודה והערכה על פעילות אחראית שכולה מתואמת ומשותפת, גם כשלא תמיד ראינו את הדברים עין בעין. לחבריי למטה הכללי בארבע השנים האחרונות, הייתה זו זכות גדולה להוביל את צה"ל לצידכם. לכם, בני המשפחות השכולות, שממפגשיי הרבים עמכם לקחתי ולו מידה של כאב – אך גם תעצומות נפש וכוחות להמשיך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר