הרבי מסאטמר: "מחרחרי ריב סיפרו שיש אצלנו עצי אשוח, זו עלילת דם"

במהלך אירוע שבע ברכות לנכדו, החליט הרבי לדבר על המאורעות סביב הקמת מוסד "שערי חמלה" לילדים מיוחדים. "מחרחרי הריב רדפו את אבי, טענו שיש עצי אשוח במוסד" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מסאטמר (צילום: באדיבות המצלם)

במהלך שמחת "שבע ברכות" לרגל נישואי נכדו של האדמו"ר מסאטמר שנערכה במוסד "שערי חמלה" לילדים מיוחדים, התייחס הרבי מסאטמר לימיו הראשונים של המוסד והמאבקים הרבים שניהלו רבני סאטמר בכדי לאפשר את קיומו גם אל מול מתנגדים מבית.

המוסד הוקם בשנת 1990 על ידי מרן בעל ה"ברך משה" מסאטמר זצ"ל, כשלצדו פעל בנו האדמו"ר הנוכחי. הקמת המוסד שמקבל מימון ממשלתי יצאה לפועל לאחר שהשניים הבינו כי לא ניתן לממן את ההוצאות הגדולות הכרוכות בטיפול בילדים מיוחדים מתרומות בלבד ללא תמיכה ממשלתית.

לאחר מספר שנים עמד המוסד בלב מחלוקת שקרעה את עולם החסידות בארה"ב לשני מחנות, ובין היתר השפיעה על הפילוג הגדול בין הצדדים בסאטמר - תומכי האח הגדול האדמו"ר מהר"א ותומכי האח הצעיר האדמו"ר מהר"י.

בין הטענות שהועלו כנגד הקמת המוסד, היתה הטענה שבשל העובדה שמדובר בבית ספר אזרחי - על כן לפי עקרונות הפרדת הדת מהמדינה אסור ללמד את הילדים המגיעים מבתים חסידיים תכני דת ויהדות, וכמו כן אסור לקבוע מזוזות בפתח חדרי הכיתות.

האדמו"ר באירוע (צילום: באדיבות המצלם)

בין התומכים בקיום המוסד ובדעתו של האדמו"ר מהר"א היו פוסק הדור מרן הגר"ש וואזנר, הגאון ר' נתן געשטטנער זצ"ל והגאון רבי משה שטרנבוך. ברשימת המתנגדים היו אב"ד קאשווי זצ"ל, אבד"ק מאנטיוודיע זצ"ל וכ"ק האדמו"ר מוויזניץ מונסי.

כעת, 25 שנים להקמת המוסד, הזמין האדמו"ר מסאטמר את עובדי המוסד לשמחת השבע ברכות לנכדו, והעלה זכרונות מאותם ימים.

האדמו"ר סיפר בנאומו כי לאחר שמונה ע"י אביו זצ"ל לרבה של קריית יואל, "נוכחתי לראות את מצוקתם של עשרות ההורים לילדים מיוחדים ופגועים שמידי לילה בכו בפניי על הבעיות בהן הם נתקלים בגלל שאין לילדיהם מוסד ראוי להתחנך בו".

"הם סיפרו שהם נאלצים לשלוח את הילד למוסדות ממשלתיים בהם לומדים דברי כפירה ומינות ואוכלים נבילות וטריפות, ואפילו שאותם ילדים פטורים מהמצוות - הרי שהדבר כאב מאוד להורים".

"בנוסף", סיפר הרבי, "נחשפו אותם ילדים לשירי גויים ונאלצו ללכת ללא כיפות לראשם. בעקבות כך החלטתי להיכנס לעובי הקורה ובהתחלה הקמנו בעבורם כיתות מיוחדות בתוך המוסדות בקרית יואל".

"אלא שלאחר תקופת זמן, כשהתברר שהקשיים רבים ומנגד העלויות עצומות ולא ניתן לממן אותם מתרומות, הוחלט להקים מוסד שממומן ע"י הממשל בו ילמדו עם הילדים כל אחד כפי יכולתו. עם חלקם לומדים על חגי ישראל כדוגמת פסח וסוכות, ועם חלקם אפשר ללמוד גם אותיות הא' ב'."

האדמו"ר התבטא בחריפות כנגד "מחרחרי הריב", ואמר שסיפרו על המוסד 'שקרים שאין הדעת סובלת'. "עלילות שקריות שמאז ימי העלילות דם בהם סיפרו שיהודים מכניסים דם נוצרים במצות - לא היו כאלו. סיפרו כאילו יש שם עץ אשוח וחוגגים חג המולד וכ"ו ורדפו את אבי זצ"ל ברדיפות איומות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר