משרד הפנים הבריטי: לא נשקפת סכנה לעריקים מאריתריאה

מהפך בעמדת משרד הפנים הבריטי: דו"חות חדשים קובעים כי למעט מקרים חריגים עריקים מהצבא האריתראי אינם זכאים למעמד פליטות ולא נשקפת להם סכנה מוחשית (חדשות, עולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
פליטים, ארכיון (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

לאחר שבשנים האחרונות המדיניות הרשמית קבעה כי לא ניתן להשיב מהגרים אריתראים שערקו מהצבא או יצאו ממדינתם ללא רשות, בשל האפשרות כי נשקפת להם סכנה עם חזרתם לארצם, שני דו"חות חדשים שפרסם משרד הפנים הבריטי עושים "סיבוב" של מאה שמונים מעלות במדיניות הרשמית של המדינה כלפי מהגרים לא חוקיים מאריתראה.

הדו"חות מסתמכים על מידע עדכני שנאסף על ידי משלחת מטעם משרד החוץ הבריטי לאסמרה בירת אריתראה בדצמבר 2014, וכן על מחקר מקיף שביצעה רשות ההגירה של דנמרק באותה תקופה. שני הדו"חות עוסקים באופי השרות הצבאי, אורכו ובסכנה הנשקפת לעריקים וכן בסכנה לאלו החוזרים או מוחזרים בכפייה למדינה לאחר שיצאו ממנה ללא רשות.

הדו"ח שעוסק בעריקים מהצבא קובע כי: "המידע העדכני ביותר מתוך אריתראה מראה כי ככלל, שרות צבאי או לאומי נמשך כארבע שנים... חיילים ששרתו ללא התנגדות אקטיבית או בעיות משמעת, בעלי השכלה וכן נשים מעל גיל 27 או נשואות עם ילדים, לא צפויים במידה גבוהה של וודאות לסבול מסכנה או רדיפה כלשהיא בזמן שרותם, ואינם צפויים לשרות ארוך במיוחד..."

"משתמטים או עריקים לא נחשבים על ידי הממשלה לבוגדים או מתנגדי משטר פוליטיים ולא סביר כי אדם ייכלא בגין השתמטות משרות צבאי...גם אנשים שערקו מספר פעמים לא צפויים להיכלא, ובמקרים שכן, אז לזמן מוגבל בלבד...לרוב העונש עבור עריקה מסתכם בהחזרה לשרות הצבאי...ככלל, למעט מתנגדי משטר פעילים, לא סביר שעריק ייענש עם חזרתו לאריתראה".

הפגנת מסתננים בכנסת, ארכיון (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

בדו"ח השני, העוסק בסכנה הנשקפת לאריתראים שיצאו באופן לא חוקי אם יחזרו או יוחזרו לארצם, חל מהפך מוחלט במדיניות ונקבע כי: "אריתראים שעזבו באופן לא חוקי אינם צפויים לכל סכנה עם חזרתם לארצם...אריתראים שישלמו בשגרירות ארצם מס המיועד לאריתראים החיים בפזורה, יזכו לקבל דרכון ולחזור למדינה באופן חוקי..."

"ההנחיות שנתנו בעבר בנוגע לסכנה הנשקפת לאריתראים המוחזרים לארצם מבוטלות. אריתראים שאינם רוצים או אינם מוכנים לשלם את המס בשגרירות אמנם לא יזכו לקבל מסמכי נסיעה, אך לא צפויה להם כל סכנה עם החזרתם לארצם ואין בסירוב להסדיר את מעמדם באופן עצמאי בכדי להוות עילה לקבלת מקלט בבריטניה".

מהדו"חות כאמור עולה כי למעט במקרים חריגים כמו מתנגדי משטר פעילים או מיעוטים, עבור מרבית המסתננים מאריתראה הטוענים כי נשקפת להם סכנה בגין עריקה או עזיבה ללא אישור חוקי, אין עילה לקבלת מעמד פליטות ולכאורה לא נשקפה להם כל סכנה בעת עזיבתם את ארצם.

יונתן יעקובוביץ, ראש תחום הסברה במרכז למדיניות הגירה ישראלית אומר כי: "מדובר ברעידת אדמה של ממש וקריאת השכמה לכל הרשויות במדינת ישראל. על המדינה לאמץ את הדו"חות של ממשלות דנמרק ואנגליה ולבטל באופן מידי את מדיניות ההגנה הקבוצתית ההרסנית שניתן למסתננים מאריתראה".

לדבריו: "יש לקצוב זמן לבדיקת בקשות מקלט של אלו החפצים בכך ולהתחיל בהרחקה אקטיבית של מרביתם המוחלט של המסתננים מאריתראה, שאינם זכאים למקלט. במקרה שיש קושי טכני להחזירם לארצם בשל חוסר שיתוף פעולה מצד הממשלה האריתראית, כיוון שזו מסתמכת על כספים ששולחים בחזרה מסתננים השוהים בישראל, יש לאסור עליהם לעבוד ולחייבם לשהות במרכז שהייה עד שיסדירו באופן עצמאי את מעמדם בשגרירות ארצם, או להעבירם למדינה שלישית. הגיע הזמן לשים סוף למחדל הלאומי של תופעת ההסתננות ולסבלם של אזרחי ישראל בשכונות חלשות רבות בכל רחבי מדינת ישראל ודרום תל אביב בפרט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר