עורך 'יתד נאמן' במתקפה נגד "שירי עגבים" בבתי הכנסת

עורך "יתד נאמן" ישראל פרידמן תקף בטורו את הופעתם של חזנים בפתח תקווה בשבת, תוך שימוש בכלי שנאסר על ידי גדולי ישראל ושירת "שירי עגבים": "מגמה הולכת ומחמירה" (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

בשבת שעברה התקיימה בבית הכנסת הגדול בפתח תקווה שבת חזנות במסגרתה התארחו חזנים מפורסמים לרגל יום העצמאות שחל יממה לפני כן. במוצאי השבת חשף "כיכר השבת" כי בקרב תושבי העיר החרדים נוצרה התמרמרות גדולה הן על חילול השבת כאשר מקהלת החזנים השתמשה בכלי שנאסר ע"י גדולי ישראל, והן בשל "שירי עגבים" וניגונים בעלי רוח זרה בנוסח התפילה.

ביום שישי האחרון, במאמר מערכת בעיתון "יתד נאמן", תקף העורך ישראל פרידמן בחריפות את התופעה הפסולה.

"בימים אלה מדינת ישראל מציינת ימים מסוימים כימים לאומיים". פותח פרידמן את מאמרו וממשיך: "מפצי קולמוסים רבים נשמעו בתקופה האחרונה כדי להסביר את מה שמובן מאליו, למה היהדות החרדית שהכירה במדינת ישראל דה-פאקטו, איננה מכירה בארועים אלו, ואין כאן המקום להאריך בסוגייה".

"עם זאת, בשולי הארועים, נרשמו תופעות שוליים מסוכנות. בהשפעת הצבור הדת"ל, נערכות תפילות המונים בבתי כנסת מרכזיים בחלק ניכר מערי הארץ המרכזיות, בכל השבתות שנמצאות בין התאריכים הנקובים. כמובן שאין מדובר במנינים של בני תורה, אלא בבתי כנסת עירוניים. בתפילות אלה עוברים לפני התיבה חזנים מפורסמים ביותר וידועי שם בתחומם, בלווי מקהלות, רבות משתתפים".

"בעצם שאלת החזנות בבתי הכנסת ובבעיות ההלכתיות הכרוכות בכך, כבר דנו הפוסקים. האם אפשר להתפלל תפילה אמיתית כאשר מדובר בקונצרט ווקאלי לכל דבר, גם על כך כבר אמרו גדולי הדורות את דברם. עם זאת, חייבים להשמיע צפירות עולות ויורדות, כי מופעי החזנות בבתי הכנסיות, הפכו להיות חילול מקומות הקודש במלוא מובן המלה. גם במקומות שרבני העיר עמדו בעבר על המשמר ולא איפשרו את השמוש בקולן ("קמרטון" - כלי נגינה הפועל בהקשה ונותן לחזנים ולזמרים את הטון הנכון), נפרצו הגדרות מחדש ע"י כמה ממנצחי המקהלות. מה שהוגדר ע"י רוב מוחלט של הפוסקים כחילול שבת, מתבצע ממרומי המדרגות של ארון הקודש או מעל הבימה, לעיני כל ישראל".

"אבל חמורה שבעתים היא הפירצה של הסתננות מנגינות של שירים חילוניים מובהקים, המלוות את הקדושות שבתפילות, כולל "קדושה" שבחזרת הש"ץ. הלך חוש השמע הטהור. זימרת זר משתרגת על הרינה ועל התפילה, בלב לבם של מקומות הקודש. כי תבואו ליראות פני מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי. בית כנסת הוא בית כנסת, לא היכל "תרבות". גם אם אנשים העושים מעשי זמר, מבקשים שכר כפנחס וזוכים לתשואות ההמון, כולל מחיאות כפיים בלב בית הכנסת, כאילו היה זה אולם קונצרטים. מעט המחאות נחנקות בקול המחיאות. אין מדובר במשהו חד-פעמי, אלא בצורה קבועה בה מתנהלות רבות מהתפילות בשנים האחרונות, והמגמה רק הולכת ומחמירה".

"אם בעבר היו בתי הכנסת האלה מתמלאים בחובשי כיפות סרוגות, כיום, למגינת לב, נוהרים גם חרדים וגודשים את "קונצרטי" התפילה הללו שבמרכזן משוררים את "התפילה לשלום המדינה" במנגינת ההמנון הלאומי ומי שברך לחיילי צה"ל, כשגם החרדים מצטרפים לשירה ומתמוגגים מהיכולת הקולית של החזנים. היצר הרע מטפס על שליבותיו של הסולם המוסיקלי ויורד למעמקי התודעה, כדי לצנן את היורה. מה לכהן בבית הקברות? מה לחרדים בטקסים לאומיים כאלה שמחללים את קדושת בית הכנסת?"

"אם צעירים שאמורים להתחנך על הערצת גדולי תורה והתדבקות באורחותיהם, נוהרים אחרי בעלי גרון, אם בשביל זה הם מוותרים על תפילה ישיבתית, זה אובדן גבולות הגיזרה. ארועים כאלה לא יוציאו אותם לתרבות טובה. אם חרדים מטפסים על סולם מוסיקלי רעוע, ושותקים למשמע מנגינות חילוניות בתוך בית הכנסת ותוך כדי תפילה, זה גורם ששועלים ושועלות מהלכים ליד שריד בית מקדשנו, ורפורמיות פורצות גדרות".

"שמענו שבאנטוורפן נשרפו 14 ס"ת ובלונדון 8 ס"ת רחמנא ליצלן, והדליקה הגדולה בישיבת טלז בארה"ב, שבה נספו 3 בני ישיבות, בירושלים נשרפו ס"ת ולאחרונה גם בפרדס חנה נשרפו 8 ס"ת, וכל זה בשנה זו. האם אנחנו אמרנו לעצמנו נעיין בדיננו, אולי נשרפו הס"ת מפני שאנחנו לא מכבדים תורתנו הקדושה כראוי?"

"סיפר לי אחד מגאוני ישראל בפולני' שהיה מגדולי בעלי המוסר, שבעיר גדולה בפולני' מצאו ס"ת מושלך במקומות המטונפים ר"ל, ואמר לי: אתה יודע למה קרה דבר זה? מפני שלפני איזה זמן בא לעיר הזאת אחד ממנהיגי החילונים, אפיקורס מפורסם, ששפך קיתון של בוז על כל הרבנים ותלמידי חכמים ובני העיר הזאת חלקו לו כבוד ויצאו לקבל פניו עם ס"ת. לכן נענשו בני העיר הזאת שחולל ס"ת. למה אנחנו לא נחשוב מחשבה כזאת? אולי בא לנו העונש שלא מכבדים תלמידי חכמים כראוי ולא נותנים כבוד לתורה. ומה שנשרפו 3 בני ישיבה ילדים קדושים וטהורים, מפני שאנחנו לא שומרים היטב על נשמות בני נוער שנותנים לשרוף נשמתם ברוח של כפירה והקב"ה אומר בקרובי אקדש".

"אם אנחנו נותנים לחלל את בתי הכנסת ליד ספרי התורה, זה גורם שאחרים רומסים ברגל גסה את ספר התורה ואת קדושת שריד בית מקדשנו. הצבור החרדי חייב להדיר את רגליו ממקומות אלו ולתבוע להפסיק את ביזוי התפילה. נוכחות חרדית בבית כנסת מחולל, זהו חילול ד'. אנשים חרדים מכירים את המנגינה שלהם. אלפיים שנה הם שרו אותה. את מיתרי נפשם לא מרעידה אלא שירת הדורות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר