אלוף פיקוד דרום: "התחליף לחמאס הוא כאוס"

אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן שוחח אמש עם ראשי מועצות בדרום, והסביר כי למעשה חמאס הוא הריבון ברצועה והחלפתו תביא לכאוס. "העימות זה לא זבאנג וגמרנו" (חדשות, צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
סמי תורג'מן (צילום: מוטי קמחי - YNET)

תשעה חודשים אחרי סיום מבצע "צוק איתן", נפגש אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן, עם ראשי מועצות אזוריות מכל הארץ והביע את הערכתו בפניהם, כי במצב הנוכחי לא ניתן להכריע את החמאס.

"בעזה יש שלטון עצמאי שמתנהל כמדינה, יש ממשלה ותוכנית שנתית, גופי ביצוע וגופי בקרה. בתוך המדינה יש ריבון שנקרא חמאס ויודע לממש את הריבונות באופן גבוה. נכון לעכשיו, לחמאס אין תחליף כריבון בתוך הרצועה", אמר.

הוא ציין בנוגע למתרחש בעזה כי "התחליף לחמאס הוא צה"ל וכאוס שלטוני. חוץ מחמאס אין ציר שיכול להחזיק, הרשות לא יכולה לשלוט וצריך לקחת את זה כאמירה שאין עליה עוררין. ברצועה יש ארגוני טרור נוספים שהמערכה מולם מתמשכת, ובין הלחימות וה'סבבים' יש תקופות של שקט. אבל זה לא זבנג וגמרנו. מרבית התושבים ברצועה רואים בחמאס ככתובת היחידה לבעיות שלהם. מי שחושב על התקוממות עממית, היא לא נראית בעין. הסיכוי שהיא תקרה לא גבוה".

לדבריו, מאז ההתנתקות ב-2005 ישראל נוהגת באסטרטגיה של מניעה ורתיעה, "אין לנו יעד שאנחנו רוצים להשיג שם", אמר תורג'מן. "היעדים היחידים הם מניעה, למנוע כאוס ומשבר הומניטארי. לכן אי אפשר לנקוט פעולות בניגוד לאסטרטגיה וזו תפישת המדינה. אנו מעוניים בכתובת, בלעדיה יש כאוס. בסוריה יש כתובות חלשות ולכן יש עשבים שוטים מסוכנים, כך גם בעיראק ובסיני. יש לנו אינטרס שתהיה כתובת ברצועה".

באשר לאינטרס של החמאס אמר תורג'מן כי "הם רוצים גם שקט לאוכלוסייה ולהתעצמות צבאית. הם לא רוצים ג'יהאד עולמי, זה מאיים על חמאס ועלינו, ויש אינטרס שלא יהיה משבר הומניטארי. מי שחושב שמאבק בינינו זה רק עניין צבאי, לא מבין את העניין. חמאס עושה הכול כדי להתיש את החברה שלנו, זה חלק מההישגים. חמאס עשה הכול כדי לסבך אותנו להפעלת כוח נגדם כדי להשפיע על המלחמה הבאה. אם יש הפתעה לחמאס ב'צוק איתן' זה שהכוח הופעל באופן אגרסיבי ממה שציפה".

בהתייחסו למבצע שבו נהרגו 67 חיילי צה"ל וחמישה אזרחים אמר תורג'מן כי "חמאס החדיר 45 מחבלים לשטח ישראל. חלק מהמשימה של הכוחות האלה הייתה לפגוע בכל מה שיש, חייל או אזרח, לא משנה. בגלל ההגנה שלנו בשטח זה לא קרה. זה אתגר גדול כי יש יישובים על הגדר וליד הגדר. אני נכנסתי למבצע הזה בקונספציה שפינוי אוכלוסייה זה ניצחון לחמאס ולכן לא מיהרנו להגיע לזה. חמאס חוזרים לבניין כוח צבאי, אני לא מכיר אף צבא שאחרי מלחמה לא נכנס לבניין כוח, גם אנחנו עשינו זאת".

"הנחנו שיהיה ירי של מטחים למרכז הארץ וגם לאתרים אסטרטגיים. ההערכה שלי באופן אישי הייתה שהתוצאות של 'כיפת ברזל' יהיו פחות טובות ממה שהן היו בפועל, והלוואי שאלו יהיו התוצאות שלנו בכל גזרה ובכל תא. אני חושב שזה הישג שאנחנו צריכים לקוות שנשיג אותו בעתיד אבל כדאי שלא נתרגל אליו. חמאס רוצה להשיג תמונת ניצחון באמצעות התיווך התת-קרקעי. קשה מאוד להתמודד עם התיווך הזה כי אין טכנולוגיה שיודעת לאתר אותו בזמן. לשמחתי אנחנו באיזושהי התקדמות משמעותית", סיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר