אאא

בעוד כשבועיים צפוי ענף הרכב הישראלי לסכם חצי שנה, הטובה ביותר בתולדותיו עד כה. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי, במהלך חמשת החודשים הראשונים של שנת 2015 נמסרו 118,437 רכבים, עלייה של 5.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי תחזיות בענף, במחצית הראשונה של השנה הנוכחית יימסרו 138 אלף רכבים, זאת בהשוואה ל־135,511 רכבים שנמסרו במחצית הראשונה של שנת 2014, עלייה של כ־2%. בסך הכל מדובר במחצית שנה שבה חווה ענף הרכב הישראלי לא מעט מגמות חשובות. "כלכליסט" בוחן את המגמות הבולטות שבהן.

היבוא המקביל - רוב מהומה על לא מאומה

בשנה שעברה הביעו לא מעט יבואני רכב חשש מפני היבוא המקביל, כלומר יבוא של מכוניות לישראל שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים. אלא שבמחצית הראשונה של 2015 הורידו רוב יבואני הרכב את מפלס החשש. כיום פעילים בישראל רק שני גופים העוסקים ביבוא מקביל: אלבר ואיילון מוטורס המייבאים את מכוניות הונדה וטויוטה (אלבר) ופורד וקרייזלר (איילון). נתונים מדויקים על היקף היבוא המקביל נשמרים בקנאות, אך לדברי גורמים העוסקים בנושא, במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה ניכרת בהיקף היבוא המקביל: מכ־2,000 רכבים אשתקד לפחות מ־500 במחצית הראשונה לבדה. הסיבה טמונה בשני גורמים עיקריים: ראשית, שער הדולר אינו מיטיב עם היבואנים המקבילים. שנית, במקרה של יבואני הרכב המייבאים דגמים פופולריים, כגון הונדה סיוויק וטויוטה קאמרי, היבואנים עצמם יצאו בשלל מבצעים, הטבות והנחות שנטרלו במהרה את איום היבוא המקביל, והותירו את היבואנים המקבילים בעיקר עם דגמי יוקרה, שמטבע הדברים פחות מבוקשים.

המכוניות העממיות - דאצ'יה לא הרשימה

בתחילת השנה נחשף הצרכן הישראלי לראשונה למכוניות דאצ'יה: מכוניות עממיות, המבוססות על מכלולי רנו מוכחים. האבזור דליל, תא הנוסעים עמיד, הגיר ידני והמחיר נמוך. יבואני הרכב חששו מפני חדירת דאצ'יה, וכעת יש לבחון את המותג במבחן המציאות: על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, עד תום מאי נמכרו בישראל 1,029 דאצ'יות חדשות. במחצית השנה יימכרו לבטח כ־1,300 דאצ'יות. מדובר בנתון שאינו גרוע, אך גם רחוק מלהרשים. סיאט, מותג ספרדי עממי, מכרה בינואר עד מאי 4,388 מכוניות. פיאט העממית לא פחות מכרה בינואר עד מאי כ־2,100 מכוניות. הסיבה העיקרית אינה תדמיתית, אלא תחרותית: יבואני הרכב המתחרים לדאצ'יה יצאו במבצעי מכירות אגרסיביים שהקהו מעט את היתרון התחרותי של דאצ'יה, שעיקר מכירותיה מסתמך על רכב השטח דאסטר, שבפועל נטול מתחרים בישראל. במהלך החודשים האחרונים, לאחר שפע של הצהרות על פנייה ללקוח הפרטי בעיקר, החלה דאצ'יה לפעול הן בשוק המוניות והן במכירות לציי רכב.

דגמי הנישה - הספורטאז' לקח בסיבוב

המכונית הנמכרת ביותר בישראל, נכון לסוף מאי, היא טויוטה קורולה, עם 6,062 יחידות, אך לא הרחק מאחוריה נמצא קיה ספורטאז' עם 4,443 מסירות. מדובר ברכב כביש־שטח שעולה 135 אלף שקל בגרסת ה־1.6 ליטרים. לא מכונית סופר־מיני, לא מכונית משפחתית, אלא רכב שטח. הספורטאז' הוא מה שמכונה "דגם שובר שוק", כלומר רכב שמסוגל למשוך קונים של דגמים מנישות אחרות. הספורטאז' עולה כמו מכונית משפחתית, אך מציע ניחוח של שטח בחבילה. לאור ההצלחה, יבואני הרכב המתחרים לא שקטו על השמרים. מחיר אופל מוקה צנח ל־130 אלף שקל. פיז'ו 3008 נמכרת לעמיתי חבר במחיר של 135 אלף שקל (הנחה של יותר מ־20 אלף שקל), ואילו יבואנית סוזוקי כבר בונה על הוויטארה החדשה. המסקנה שנלמדה במחצית הראשונה של 2015 ברורה: לעתים עדיף "להמציא" דגם מיוחד עבור שוק הרכב הישראלי מאשר לסמוך על הדגמים ה"רגילים".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מלחמת יונדאי־קיה - מתחרות על הבכורה

ענף הרכב בארץ היה עד במהלך החודשים האחרונים ל"מלחמה שקטה" ורווית יצרים, שתוכרע במלואה רק עם פרסום דו"ח המסירות הבא: מדובר במלחמה בין שני מותגים קוריאניים אחים, שכרוכה בה לא רק השליטה בשוק, אלא גם מידה רבה של יוקרה. כידוע, יונדאי וקיה הן אמנם חברות־אחיות המשתפות מכלולים מכניים רבים, אך מיוצגות בישראל על ידי יבואניות מתחרות. יונדאי, המובילה את השוק זה כארבע שנים, איבדה השנה לראשונה את הבכורה במשך חודשיים רצופים לקיה, בין היתר בגלל הופעת הספורטאז' אורבן, שכיום אין ליבואנית יונדאי מענה עבורו. שתי היבואניות נמצאות בימים אלה בעיצומם של מבצעי מכירות, שמטרתם, בין היתר, היא להביא ל"נוקאאוט" של מסירות שיסכם מחצית שנה שתקבע גם את מערכת היחסים מול היצרן. בפועל, הצרכן מרוויח, אך סביר להניח שלאחר שתחלוף המחצית ותוכרז מנצחת, תחול רגיעה מסוימת בין שתי היריבות בכל הקשור במבצעים והנחות.

שוק הפרימיום - זינוק מסיבי

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשם זינוק מסיבי במסירות מכוניות יוקרה. הסיבה אינה טמונה בהכרח בשמנת, אלא בלחם. כלומר בדגמים העממיים. בשונה מן הנהוג עד כה, כיום נסיעה במכונית יוקרה כבר אינה נתפסת כאקט בעייתי וב.מ.וו סדרה 1, או אאודי A3, הפכו לחלופה לגיטימית למי שמסכים להתפשר על גודל ולוותר על מאזדה 6 ודומותיה.

כך, בינואר עד מאי אשתקד נמסרו בישראל 806 מכוניות ב.מ.וו. השנה, לשם השוואה, נמסרו באותה התקופה 1,402 מכוניות, זינוק של 73%. בשנה שעברה נמסרו 1,604 מכוניות אאודי ואילו השנה זינק מספרן ל־1,929 - עלייה של 20%. מרצדס, שמסרה 1,044 מכוניות בחמשת החודשים הראשונים של 2014, מסרה השנה 1,408 מכוניות יוקרה, זינוק של 35%. לעומת זאת, מסירות קאדילק ירדו מ־184 יחידות ל־171.