המשבר ב'יהדות התורה'

לאחר כינוס המועצת: ב'אגודה' מקווים שגפני יסיר המועמדות

ביום שאחרי כינוס מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', בסיעה החסידית מקווים שב'דגל התורה' יוותרו ומבהירים: "גם אם החוק הנורבגי יעבור, פרוש יצטרך לקבל אישור מהמועצת לפרוש" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ליצמן מגיע לישיבת המועצת (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

המשבר ביהדות התורה: ביום שאחרי כינוס מועצת גדולי התורה החסידית, באגודת ישראל משדרים קורת רוח ושרויים בסוג של אוירת ניצחון, גם אם בנתיים מדובר רק בנקודות, בקרב הפנימי מול הסיעה הליטאית דגל התורה.

לדברי גורמים בכירים בסיעה החסידית, ההערכה כעת הינה שבסופו של יום בדגל התורה יימצאו את הסולם לרדת מהעץ הגבוה וח"כ משה גפני יוריד את מועמדותו לוועדה למינוי דיינים.

גורם בכיר באגודת ישראל, מסביר את השתלשלות הדברים: "הם (דגל. י. כ. ) חשבו שמדובר בגחמה פרטית של אייכלר שמבקש לתפוס עוד תפקיד לעצמו, ולכן זילזלו בכוחו של היריב. הם היו בטוחים שהם מנצחים בשתי החזיתות גם בקרב על העברתו של החוק הנורבגי שיסייע ליעקב אשר להיכנס לכנסת וגם במינוי נציג מטעמם לוועדה למינוי דיינים.

"בדגל התורה חשבו בטעות שמדובר באירוע נקודתי שעליהם להתגבר בו מול אייכלר. כבר לאחר שראו שח"כ יעקב ליצמן וכל נציגי סיעת אגודת ישראל ניצבים מאחוריו של אייכלר ומגבים את מועמדותו הרי שהחלה לחלחל ההבנה בתנועה הליטאית כי הפעם העסק עובד אחרת לא כפי שהם ציפו".

לדבריו, התרגיל הפרלמנטרי שעשה ליצמן בו סיכם עם ראשי סיעות הקואליציה על תמיכה באייכלר וכן דחיית אישורו של החוק הנורבגי, היכו בהלם את דגל התורה שהופתעו לגלות כי אגודת ישראל הצליחה לגייס תמיכה רחבה סביב המועמד שלה.

לטענת גורמים בסיעה החסידית, "אם לא היה די ברור לדגל התורה שבאגודת ישראל יצאו לקרב במטרה לנצח, הרי שישיבת מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל בה נתנו גדולי האדמו"רים את תמיכתם פה אחד למועמדותו של אייכלר, הבהירה לכל מי שהיה צריך להבין ש״המועצת החסידית״ הינה גוף משפיע שקובע עמדה ויוצר סדר יום וכי לא נותר ברירה לבכירי הסיעה הליטאית אלא להוריד את הראש".

כעת הכדור בידים של דגל התורה, וברגע ששם תתקבל החלטה לתמוך באייכלר כנציג הוועדה למינוי דיינים, הרי שהכל יסתדר והחוק הנורבגי יכול לעבור באותה השניה. מצהירים באגו״י.

בכירים באגודת ישראל חושפים כי גם במקרה והחוק הנורבגי יעבור במתכונתו הנוכחית, הרי שהשאלה האם נציג אגודת ישראל יכול להתפטר לטובת נציג דגל התורה, צריכה להגיע אל שולחנם של גדולי ישראל.

"אין ספק שאם פרוש ירצה לוותר על מקומו ליעקב אשר הוא יצטרך לקבל לכך את אישור המועצת", מבהירים בסיעה החסידית ומסבירים: ״הרי לא מדובר במקום ששייך לו אישית. מדובר במקום ששייך לאגודת ישראל ולציבור החסידי ומייצג את הציבור שנשמע להוראות גדולי האדמו"רים. כיצד ניתן יהיה לתת את האצבע שתקבע גורלות בעניין חוק הגיוס, הגיור וקצבאות הילדים לידי נציג שאינו נשמע למועצת החסידית"? הם תוהים.

"הרי באם המועצת החסידית תחליט על פרישה מהקואליציה על רקע הקיצוצים בתקציב ומנגד יורו בהנהגה הרוחנית של דגל התורה להישאר. מה יעשה יעקב אשר? ברור מאליו. אז מדוע שנציג אגודת ישראל יוותר לו ויתפטר?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר