הסנקציות כבר פועלות בשטח

עדויות: כך נזרקנו מבית הכנסת בגלל החזקת מכשיר לא כשר

דוד מבני ברק לא עלה לתורה בגלל שהוא מחזיק במכשיר אייפון, שלמה מי-ם לא צורף למניין בגלל שהוא משתמש בגלקסי. הרב רצון ערוסי נגד: "לא אומרים לעובר עבירה לבטל עוד מצוות" (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
צעיר חרדי עם אייפון. אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

איסורים ומגבלות, פסילת חזנים, מוהלים, שוחטים ואף זמרים. אלו חלק מהסנקציות שהחלו כבר לפעול בשטח כנגד מחזיקי האייפון, זאת פחות מחודש לאחר כינוס מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בה הוחלט לצאת במלחמת חורמה כנגד המכשירים ה"לא מסוננים".

דוד (שם בדוי), צעיר בן 24 המתגורר במרכז העיר החרדית בני ברק, יצא מביתו לפני כשבועיים כמו בכל בוקר לעבר בית הכנסת "בית הלל" באזור מגוריו. הפעם, התפילה עברה בהתכתשות עם חלק מהמתפללים זאת בשל העובדה שהוא מחזיק במכשיר אייפון.

"הגעתי לתפילה ועברתי דרך אחד המניינים שבו אחזו בתחילת קריאת התורה אך לא היה כהן שיעלה. ביקשתי לעלות בשל היותי כהן, אולם אחד המתפללים שישב בסמוך לבימה שאל אותי; 'יש לך אייפון?', השבתי בחיוב והוא אסר עליי לעלות לתורה", סיפר דוד בשיחה עם "כיכר השבת".

"מחריבי הדור". שילוט רחוב נגד מחזיקי אייפון (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)

"לא היה כהן וחלק מהמתפללים העדיפו לעלות אדם שאינו כהן - העיקר שאין לו אייפון" משחזר דוד. המהומה שנוצרה בעקבות כך המשיכה גם אחרי התפילה. "התחלנו לצעוק האחד על השני וכל אחד נשאר איתן בעמדתו. אחד המתפללים הגדיל לעשות ואיים עלי פיזית. אני סברתי שלא הייתה לו זכות להשפיל אותי ברבים. אין לי בעיה עם זה שאייפון מפריע לו ואני מכבד את דעתו, אך הוא היה צריך לעשות זאת בצורה שונה. לא לבזות אותי ברבים".

לבסוף, לאחר דין ודברים בבית כנסת סמוך אליו הגיע האברך שאסר על דוד לעלות לתורה, הוא ביקש ממנו סליחה, וזאת לאחר שכמה מחבריו בכולל אמרו לו כי עשה מעשה פסול ו"עליו להיזהר מקפידא".

דוד אינו היחיד, מחזיקי סמארטפונים נתקלים מפעם לפעם בקיצוניים המעירים להם במקרה הקל ומטילים עליהם סנקציות במקרה הפחות קל. כך למשל אירע לשלמה מירושלים. לפני כשבוע הוא יצא להתפלל את תפילת מעריב בבית כנסת במרכז שכונת גאולה, הנחשבת למעוז הקיצוניים וספג השפלות מצד מתפללים אחרים בגלל שהחזיק מכשיר לא כשר.

אייפון. "אם כל הסכנות" (צילום: שאטרסטוק)

"רגע לפני שנכנסתי לבית הכנסת שוחחתי בגלקסי שלי. כשנכנסתי לאחד החדרים המתינו כולם לעשירי ואני הייתי אמור להיות האחד לו כולם חיכו. אולם אחד המתפללים גער בי שאני מחזיק מכשיר טמא ולכן אין לצרף אותי למניין", סיפר שלמה ל"כיכר השבת".

לדבריו: "היו מתפללים שחשו אי נוחות מדבריו, משום שגם הם הבינו כנראה שאין מקום לקיצוניות שכזו. אני לא גוי אלא יהודי שאולי עושה משה לא טוב על פי דעתו של אותו מתפלל. הוא לא עבר עבירה בחיים?".

"הפכנו לחברה קיצונית", הוא טוען בזעם. "קצרה היא הדרך למקרים בהם אנשים יותקפו פיזית בשל החזקת מכשיר סלולרי".

במלחמה הזאת מסתבר שעם הזמן האיסורים הולכים וגדלים. כך לדוגמה, בשערי בית כנסת במערב העיר בני ברק תלה לאחרונה אלמוני שלט תחת הכותרת "חתונה בלי אינטרנט". במודעה נאמר כי "לאחרונה התקיימה חתונה שכל המוזמנים הגיעו בלבוש חרדי- אבל הרבה החזיקו בידיהם מכשירים טמאים. לפני החופה, הודיע ברמקול אבי הכלה (בתיאום עם אבי החתן): "עדי הקידושין של החופה הזאת לא מחזיקים אייפון או מכשיר פסול, שהרי מי שמחזיק דבר כזה, הוא פסול לעדות".

לאור מה שהתרחש שם ולאור הסכנה לדבריו בהחזקת המכשיר הסלולרי, הוא יצא בתקנות חדשות בתקווה שרבים יישמו אותן. "כדי שהשמחה שלכם תגרום קידוש השם, ברכות וישועות", הוא מקדים וכותב, "יש לבצע את העצות".

העצה הראשונה היא לכתוב בהזמנות ובשלט הכניסה לאולם שלא להביא סמארטפונים, להכריז על כך קודם החופה ולבקש ממזמיני השמחה להורות גם לבעל האולם כי כל המלצרים לא יחזיקו באייפון. כותב המודעה לא הסתפק בכך וקבע כי חל איסור להעסיק תקליטנים או זמרים המחזיקים מחשב או אייפון: "כי רבים נכשלו בזמן החתונה", כתב.

הרב דוד זיכרמן, הנחשב למקורב לגאון רבי שמואל אוירבך מנהיג "הפלג הירושלמי", אומר כי דעתו בנושא ברורה: יש לאסור שימוש במכשירים אלו ולהנהיג סנקציות נגדם. הרב אמר כי "אייפון זהו דבר פסול", וכי "כל הרבנים אסרו את השימוש בו". משום כך: "אדם שעולה לקדושה עם עבודה זרה בכיס, עם תמונה תועבה, זו בעיה".

הרב דוד זיכרמן, בעד הסנקציות נגד מחזיקי אייפון (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"אייפון זה אם כל האיסורים. יש לו מפתח להיכנס לכל המועדונים ולכל המקומות הכי קשים, אז תכשיר אותו? צריך לדעת את כל המגבלות ויש מכשירים כשרים", הבהיר. "אם אדם הולך בהפקרות - אז שלא יעלה לתורה. אסור לאותו אדם להיות שליח ציבור" אומר הרב זיכרמן, "הוא הרי צריך להוציא את כל הציבור, איך הוא יוכל להוציא את הציבור אם יש לו עבודה זרה בכיס? אם הוא עובר את הגבולות אז מדוע שנכשיר אותו?".

"אנשים צריכים לדעת שהחדשות הרעות הן האייפון. הציבור צריך להבין שאוסרים את האייפון משום שהוא הרס משפחות והורס ילדים ומביא את כל האסונות הקשים ביותר. אין על זה ויכוח. צריך להוציא את זה מאיתנו בכלל ובפרט מאלה שמשמשים בקודש", הוסיף.

האם אסור לצרף מחזיק אייפון למניין? "אני לא יכול להגיד לך שהוא לא יהודי, אבל אסור להעלות לדברים שבקדושה כמו ברכת כהנים, שליח ציבור. להצטרף למניין גם יישן יכול".

פנינו גם לרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו, בכדי לקבל חוות דעת הלכתית על הרעיון לפסול לתפילה מחזיקי טלפון לא כשר. לדברי הרב ערוסי: "גם אם החזקת אייפון נחשבת לעבירה, כהן שעובר עבירה אינו פסול מלשאלת כפיו כיוון שהרמב"ם אומר שלא אומרים לאדם שעבר עבירה תוסיף עבירה ותבטל מצוות ברכת כהנים כי המצווה הזאת היא מצוות עשה וביטולה היא עבירה- לכן לא אומרים לאדם תבטל עוד מצווה".

הרב רצון ערוסי. מתנגד לאי צירוף למניין של מחזיקי אייפון (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

"אם אדם שפך דמים או עובד עבודה זרה - בזה הוא פוסל. אבל אם לא, אז מותר". הרב אומר עוד כי גם "מי שמשוטט באייפון לדברים רעים ולא בשגגה אלא במזיד... אין קטגור נעשה סנגור ולכן הוא יכול לעלות לתורה, אך לא להיות שליח ציבור".

"להצטרף למניין הוא יכול להצטרף" מוסיף הרב ערוסי ומתייחס לטענה על חזקה שאם אדם מחזיק באייפון - בוודאי שהוא גולש במקומות אסורים ומועד. "אני אומר שהכול תלוי באדם. יש כאלה שמחזיקים אייפון ולא יודעים מה הוא אלא רק לקבל שיחות, ולכן אי אפשר לומר חזקה על כל אדם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר