אחרי 70 שנה

בעזרת הרדאר: התגלו שרידי בית הכנסת הגדול בוילנה

70 שנה אחרי שהנאצים הרסו את בית הכנסת הגדול בוילנה, צוות חוקרים בינלאומי, הצליח למצא את שרידי בית הכנסת בעזרת סקר ראדר חודר קרקע. בשנה הבאה יחלו החפירות במקום. צפו (בעולם)

(צילום: ג'ואן זילבר רשות העתיקות)

70 שנה אחרי שנהרס על ידי הנאצים בשואה, ארכאולוגים הצליחו לגלות את שרידי בית הכנסת הגדול בוילנה.

הגילוי התאפשר, לאחר סקר ראדר חודר קרקע, אז גילו החוקרים כי מתחת לפני האדמה, נמצאים שרידיו של בית הכנסת הגדול ויתכן גם של מקוואות.

בית הכנסת הגדול בוילנה נבנה במאה ה-17, וכלל 12 בתי כנסת, בתי מדרש מקוואות, מועצת הקהילה, ספריית שטראשון המפורסמת וכן בית מדרשו של הגר"א.

לאחר מאות שנות קיום, עם חורבנה של קהילת וילנה היהודית כולה בימי השואה, המקום הקדוש ליהודי ליטא נבזז ונשרף על ידי הגרמנים הנאצים, שרידיו נהרסו כליל על ידי השלטונות הסובייטיים, ובית הספר מודרני נבנה במקום.

בבדיקות בחודש יוני האחרון, התקבלו תוצאות סקר רדאר חודר קרקע, שהראו שרידים משמעותיים של בית הכנסת מתחת לפני השטח, וכן שרידים אפשריים של מקוואות. לדברי החוקרים ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות ופרופ' ריצ'רד פרוינד מאוניברסיטת הרטפורד, "התרגשנו מאוד כשהרדאר זיהה סימנים ראשונים לשרידים של בית הכנסת. אנו מקווים שבחפירה הארכיאולוגית המתוכננת באתר בשנת 2016 ייחשפו השרידים האלה לצורך מחקר, ותתאפשר הצגת ממצאים לציבור הרחב, כאתר זיכרון לקהילה היהודית המפוארת של וילנה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר