הדקירה ב"מצעד התועבה"

המחדל החמור של המשטרה: 'מפקד המחוז צריך להדיח עצמו'

בשעות האחרונות נשמעת ביקורת חריפה על המחדל המשטרתי באבטחת "מצעד התועבה" בי-ם. ניצב בדימוס אריה עמית: "מפקד המחוז חייב להדיח עצמו". מיקי לוי: "שגיאה מהותית" (חדשות)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
מפקד מחוז ירושלים ניצב משה צ'יקו אדרי, הערב בזירת האירוע (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לאחר אירוע הדקירה הנפשע ב"מצעד התועבה" הערב (חמישי) בירושלים, בו נפצעו שישה בני אדם, שניים מתוכם באורח קשה, בשעות האחרונות נשמעת ביקורת חריפה כנגד משטרת ירושלים, זאת לאחר שידעה כי הדוקר, ישי שליסל שדקר לפני עשור שלושה בני אדם באירוע דומה, שוחרר לפני מספר שבועות מהכלא. בנוסף, שליסל לא הסתיר את דעתו על כך שצריך גם השנה לעצור את המצעד - גם באופן אלים.

על פי חלק מהערכות, מדובר במחדל משטרתי בסדר גודל המצריך התפטרות של בכירים במשטרת ירושלים. המחדל המשטרתי מתעצם לנוכח העובדה כי שליסל הוגדר על ידי המודיעין המשטרתי כ"סכנה לאירוע". בנוסף, לשוטרים שאבטחו את האירוע חולקו תמונות של שליסל במטרה שיסרקו את האזור וינסו לאתר אותו, אך למרות כל זאת, במשטרה לא הצליחו לעצור את הטירוף של האיש, הוא לא זומן לתחנת המשטרה בזמן האירוע, ואף לא תוחקר במהלך היום בנוגע לכוונותיו.

מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב בדימוס אריה עמית, קרא הערב למפקד המחוז הנוכחי, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, להתפטר מתפקידו. בפוסט שפרסם עמית בדף הפייסבוק שלו הוא כתב: "מילה אישית מעומק לב דואב - מאז הייתי מפקד זוטר, מ"כ בצנחנים, ועד שסיימתי להיות מפקד מחוז ירושלים, נקטתי בעמדה ברורה ולא מתפשרת - המפקד אחראי אחריות מוחלטת על כל מה שקורה ביחידתו, קטנטנה כענקית, והאחריות הזו מחייבת. לכן אני מאמין כי על מחדל בקנה מידה שכזה חייב מפקד המחוז (שאותו אני אוהב ומעריך) להדיח עצמו מתפקידו לאלתר. כי אחריות איננה סתם מילה. אחריות מפקד היא דבר אמיתי".

גלעד ארדן ובנצי סאו מתייחסים לאירוע (אלי מנדלבאום - ynet)

"זה הרבה מעבר לתקלה. זה ברמה של מחדל גדול מאוד, ואני אומר את זה בכאב לב גדול מאוד" אמר עמית לאתר ynet. "את צ'יקו אני גידלתי, ואני מעריך אותו מאד. מאידך, אני דוגל תמיד באחריות המנהל והמפקד, לא רק כסיסמה. אני לא מצפה מפוליטיקאים לקחת אחריות כי אני לא מעריך אותם, אבל מפקדים בצבא ובמשטרה הם אחראים אמיתיים לכל מה שקורה תחת פיקודם. אני מאמין שכאשר זה טוב, אתה מפרגן לכפופים לך, וכשזה רע אתה מתייצב בשורה הראשונה ואומר 'זה אני'".

עמית הוסיף, "במקרה הזה אנחנו מדברים על מחדל שהתוצאה שלו קשה, והוא גם בעייתי בגלל העוצמה שלו. זה מחדל מבצעי, מודיעיני, חשיבתי ומבצעי בקנה מידה קשה מנשוא. מדובר באדם שיצא מהכלא לפני שלושה שבועות, מוכר למשטרה. אדם שאמר את דעתו בכל מיני מקומות גלויים, ואמר שהוא מתכוון לעשות מעשה".

לדבריו, "המודיעין של מחוז ירושלים פספס בשני דברים – ראשית את הבאת המודיעין, שהיה גלוי לכולם. השני, הבאת הערכה, הם היו צריכים להעריך שבאיש הזה טמון פוטנציאל אמיתי. היה צריך לשים עליו מלכתחילה האזנה ועיקוב, ולעצור אותו בדרך לאירוע".

לסיום הוסיף עמית: "אי אפשר לעבור על המחדל הזה לסדר היום. אי אפשר שמפקד לא יגיד במקרה כזה 'בגלל טעות של אנשי, אנשים נפצעו בצורה טפשית'. בתור אחד שיודע משהו בתחום המנהיגות – באמת ובתמים אני לא קורא לאיש לעשות דבר, אבל אם אני הייתי מפקד המחוז ביום כזה, הייתי מניח את המפתחות בלי להניד עפעף".

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב בנצי סאו, אמר הערב בכניסתו לדיון הערכת מצב במטה הארצי של המשטרה: "בדקות הקרובות נתחיל תחקיר ראשוני של אירוע חמור שלא היה צריך לקרות ואסור שיקרה וגם לא באינטנסיביות במחוז ירושלים".

לדבריו, "בשל חומרת האירוע החובה שלנו ללמוד אותו ולהפיק את הלקחים ולוודא שזה לא יחזור על עצמו. צוות בדיקה בכיר בראשות ניצב בדימוס ישראל יצחק יוקם כדי לתחקר את האירוע הזה לעומק".

סאו הצהיר כי המשטרה לא תטייח את החקירה: "אין לנו שום כוונה לא לבדוק את הנושא לעומק ולא לטייח. נפיק את הלקחים בעיקר כדי שהשגיאות לא יחזרו על עצמן".

ח"כ מיקי לוי: "שגיאה מהותית" (אלי מנדלבאום - ynet)

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), מפקד מחוז ירושלים לשעבר, אמר הערב: "אני היית מפקד המחוז הראשון שאישר את המצעד ב-2002 שיצא אז מרחוב בן יהודה. אני קיבלתי החלטה להלחם בכל מי שמתנגד לפלורליזם, לפיחות העיר הזאת. והרי זה פלא, לפני שלושה שבועות השתחרר שליסל. משטרת ירושלים סגרה רחובות".

"בהארכת המצב שקיימו בשבוע שעבר לצורך האירוע הזה, המודיעין שגה - לא שם על השולחן את העובדה ששליסל השתחרר, ואם הוא שם את העובדה הזאת ולא היה עליו פיקוח, או שהוא לא הוזמן משעות הבוקר להתייצב בתחנת המשטרה כדי להשגיח עליו - יש כאן איזושהי שגיאה מהותית ואנחנו צריכים לבדוק את עצמנו".

עם זאת, לוי לא חושב כי על הקצינים הבכירים במשטרת ירושלים להתפטר: "אני לא חושב שצריך להגיע לזה אבל אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו, התוצאות הן כבדות, איומות וראויות".

בתוך כך, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, כבר הודיע כי ייערך תחקיר מעמיק על המחדל החמור. "משטרת ישראל תעשה הכול כדי להביא את הדוקר לדין והוא ישלם את המחיר הכבד מכל" אמר ארדן והוסיף, "האירוע הערב מעורר שאלות לא פשוטות על הנסיבות טרום המקרה שהובילו לכך שהתאפשר לאותו אדם מתועב לבצע שוב את המעשה.

"ממלא מקום המפכ"ל יערוך תחקיר בראשותו לבדיקת נסיבות המקרה. במסגרת התחקור והבדיקה הכוללת נצטרך לבדוק בעצמנו את המודיעין המקדים ושיתוף הפעולה בין הגופים השונים וכמובן את הבדיקה הנסיבתית לגבי אותו אדם ואיך התאפשר לו לפרוץ את חגורת האבטחה הדי משמעותית שליוותה את המצעד הערב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר