מהי מחלת הקרוהן וכיצד יש לטפל בה

קרוהן היא מחלה לא נעימה בכלל, לא ברור למה היא תוקפת ויש לה ביטויים קליניים כואבים מאוד. אך למחלה יש גם מזור ומרפא. הנה השיטות ללטיפול בקרוהן - קונבנציונלית וטבעית (בלוגל)

(ללא קרדיט)

מחלת קרוהן מתבטאת באמצעות פגיעה כרונית ברירית (הדופן) של מערכת העיכול. מדובר במחלה דלקתית (אך לא זיהומית) אשר הגורמים שלה אינם ידועים. במרבית המקרים המחלה מופיעה באיזור שבין המעי הדק למעי הגס, אך היא יכולה להיות ממוקמת לאורך כל מערכת העיכול- החל באזור הפה ועד לפי הטבעת.

הביטויים הקליניים של המחלה הם כאבי בטן, שלשולים, חום, גזים ונפיחות או אבצסים בפי הטבעת. יתכנו גם השפעות גופניות כלליות, כגון חוסר אנרגיה וחולשה או ירידה במשקל (היות והמחלה פוגעת בספיגת ויטמינים חיוניים כגון B12 וסידן). חומרת התופעות הקליניות משתנה, אצל חלק מהחולים מדובר בהתפרצויות קלות וביניהן תקופות ארוכות של "רמיסיה" ואצל אחרים ההתפרצויות קורות לעיתים תכופות, בעצמה גבוהה ופוגעות בצורה משמעותית באיכות החיים.

ככל הנראה מדובר במחלה אוטואימונית , כולמר המערכת החיסונית תוקפת בטעות חלק בריא מהגוף (את הרירית של חלקים ממערכת העיכול). למחלת קרוהן יש בסיס גנטי, והיא נפוצה יותר בקרב יהודים ובקרב בני 15-40. כמו כן, המחלה נפוצה יותר בקרב מעשנים, ומחקרים מצביעים על קשר בין הופעת המחלה ובין התזונה המקובלת בעולם המערבי- מזון מעובד ועשיר בסוכרים ומצד שני צריכה בלתי מספקת של פירות וירקות טריים המכילים סיבים תזונתיים.

טיפול קונבנציונלי במחלקת קרוהן

למעשה אין כיום בידי הרפואה הקונבנציונלית טיפול אשר יכול להביא לריפוי מוחלט של המחלה. לכן, הטיפול בקרוהן כיום שואף להביא לרגיעה (רמיסיה )של הסימפטומים, וזאת על מנת לשפר את איכות החיים של החולים במחלה ולאפשר להם לחיות עם המחלה ולתפקד בצורה מלאה.

הטיפול הקונבנציונלי מתחלק לשני מרכיבים, אשר יכולים להשלים אחד את השני: טיפול כירורגי וטיפול תרופתי. התכנית הטיפולית צריכה להיות מותאמת למטופל הספציפי, בהתאם למצבו ולצרכים שלו. הטיפול התרופתי כולל תרופות מסוגים שונים: תרופות אנטי דלקתיות, אנטיביוטיקה, סטרואידים, תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית, תרופות נגד שילשולים ועוד. תרופות נוספות נמצאות עדיין בתהליכי פיתוח. לתרופות שונות יש תופעות לואי וסיכונים שונים, ויש לקחת זאת בחשבון לפני שמחליטים לקחת אותן (למשל, חלקן מעלות את הסיכון לחלות בסרטן לימפומה).

הטיפול הכירורגי נדרש כאשר הטיפול התרופתי אינו מצליח להביא לרמיסיה או כאשר התרופה אינה בטוחה לשימוש לטווח ארוך (למשל סטרואידים). סוג הניתוח משתנה בהתאם למיקום המחלה- באזור המעי או בפי הטבעת. באיזור המעי, לרוב מדובר בכריתת חלק מהמעי (הקטע החולה) וחיבור מחדש של הקצוות. בניתוחים אלו ישנו סיכון לסיבוכים, לכן חשוב שהניתוח יבוצע ע"י רפא המתמחה בכך וכמו כן חשוב להכין את המטופל בצורה נכונה (תזונה מתאימה, איזון תרופתי ועוד). כאשר המחלה באה לביטוי באזור פי הטבעת, הטיפול הכירורגי יהיה ניקוז של אבצסים או פיסטולות. לפרטים נוספים ולהרחבה מומלץ לבקר בדף זה

טיפול טבעי בקרוהן

הטיפול הטבעי במחלה יכול לכלול מספר מרכיבים:

  • פרוביוטיקה: נטילת כמוסות המכילות חיידקים "טובים" אשר ישפרו את הפלורה של המעיים. (מחקרים מסוימים מראים שנטילת אנטיביוטיקה שהורסת את החיידקים ה"טובים" במעיים היא אחד הגורמים למחלה ואילו איזון מחדש יטיב עם החולים).

  • טיפול באמצעות צמחי מרפא ותוספי מזון שונים (למשל צמחים אנטי דלקתיים, צמחי מרפא מרגיעים וצמחים שמחזקים את מערכת העיכול).

  • תזונה נכונה: הדיאטה צריכה להיות מותאמת אישית למטופל. נמצא כי חלק מהחולים בקרוהן רגישים ללקטוז (הסוכר שנמצא בחלב) ובמקרים אלו מומלץ לאמץ תפריט שאינו כולל מוצרי חלב. במרבית המקרים, ההמלצה היא להמעיט בצריכת מוצרים מהחי, מוצרים מעובדים, סוכרים ופחמימות פשוטות. במקום זאת, להרבות באכילת פירות וירקות המכילים סיבים תזונתיים, דגנים מלאים ובכלל מזון אורגני ממקור צמחי.

לקבלת טיפול טבעי במחלת קרוהן יש לפנות למטפל שמתמחה בכך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר