אאא

קביעת קריטריונים לזכאות עבור הטבות מס ליישובים שונים, היתה אמורה להיות חלק מהתקציב שהגיש משרד האוצר לממשלה, אך ברגע האחרון הוציא שר האוצר משה כחלון את הסדרת הקריטריונים מהתקציב, בעקבות לחצים פוליטיים.

הרקע להסדרת הקריטריונים הוא פסיקת בג"ץ, בעקבות עתירה של מספר יישובים ערביים נגד האפליה של הממשלה בכל הנוגע להטבות מס ליישובים. ביולי האחרון נתן בג"ץ ארכה למשרד האוצר לקביעת הקריטריונים עד דצמבר השנה. ספק אם זה יתבצע עד אז.

כבר בממשלה הקודמת התקבלה החלטה על קריטריונים קובעים. הסדרת ההטבות דרך קריטריונים ברורים הייתה מגדילה את מספר היישובים הזכאים להטבות מ-150 לכ-420, על פי ההערכות של הממשלה.

לכן לאוצר היו 2 אפשרויות - להגדיל את התקציב שהיום עומד על 850 מיליון שקל ליותר מפי 2, או להקטין את היקף ההטבה. ביישובים שזוכים היום להטבות חששו כי היקף ההטבות יצטמצם בעקבות הגידול החד ביישובים הזכאים. גורמים בממשלה מציינים שבסופו של דבר לחץ של כל ראשי היישובים הזכאים היום הביא את כחלון להוריד את ההסדרה מהתקציב ולמעשה להפר את ההתחייבות של האוצר לבג"ץ.

הקריטריונים היו למעשה עם משקלות שונות - 40% עבור רמת הפריפריאליות של היישוב, 40% עבור מרחק היישוב מהגבול, ו-20% עבור רמה הסוציו-אקונומית של היישוב - כאשר על פי מאפייני היישוב הוא מקבל ניקוד עבור כל פרמטר - מה שאמור בסוף לקבוע את היקף הטבות המס להם זכאים תושביו. בעוד שהיום הטבות המס נעות בין 11% ל-22%, הממשלה הייתה צריכה עכשיו לקבל החלטה מה יהיה גובה הטבות המס החדשות - לאור התוספת המשמעותית של היישובים.

בפסק הדין המקורי נקבע כי היישובים האחרונים שנכנסו לרשימת הזכאים -מעוצה אזורית ערבה תיכונה, מועצה אזורית אילות, ערד, חצור הגלילית ובית שאן- יגרעו מהרשימה. יישובים ורשויות אלה נכנסו יחד עם יישובי עוטף עזה, ללא כל נימוק ברור ומוגדר של הממשלה, בעקבות לחצים פוליטיים.

בג"ץ קבע כי אלו יוכלו לשמור על הזכאות שלהם להטבות עד 1.12.2015, מה שחייב את האוצר להסדיר את הנושא בחודשים הקרובים.

ההחלטה שלא להסדיר את הנושא הפרוץ של הטבות המס ליישובים, יכולה למעשה להוציא את היישובים הללו מרשימת הזכאים, ובכל מקרה משאירה את עולם הטבות המס פרוץ ללחצים פוליטיים במקום הגיון כלכלי חברתי.