ראיון ל"כיכר השבת"

"אין 100%. מחבל יכול לעבור - אבל הסיכוי שנלכוד אותו גדול"

על רקע גל הטרור שתוקף את ירושלים, סייר כתב "כיכר השבת" במחסומים הסובבים את העיר. מג"ד ארז: "מניח שמחבלים לא מנסים לחדור מהמעברים, הם יודעים שהסיכוי ללכוד אותם כאן גדול" (צפו)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

לא אינתיפאדה שלישית, אבל שגרה מדאיגה: ירושלים נמצאת בתקופה האחרונה ובפרט בימים אלו בעיצומו של גל טרור, מה שנראה כאינתיפאדה לכל דבר. "כיכר השבת" יצא למחסומים הסובבים את הבירה בכדי לבדוק כיצד הלוחמים מתמודדים בשטח עם טרור האבנים ובקבוקי התבערה.

מחסום קלנדיה נחשב לאחד המרכזיים והחשובים במעברים לאורך גדר ההפרדה, ובו מתנקזת מרבית התנועה הפלסטינית בין ירושלים ורמאללה. על המחסום מפקד מג"ד ארז, סגן-אלוף גיל ממון ובראיון ל"כיכר השבת" הוא אומר כי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה הפכו לשגרה יום יומית איתה הם נאלצים להתמודד.

פתרון משמעותי כדי להחזיר את המצב לקדמותו אין למג"ד, אך לדבריו צה"ל ושאר גופי הביטחון עושים מאמצים כבירים כדי להביא למינימום אירועים ביטחוניים. במהלך הסיור במחסום, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיעו כי הם בוחנים שינויים בנוהלי פתיחה באש. סגן-אלוף ממון סבור כי במחסומים אין צורך לשנות את הנוהל המדובר משום שהנוהל הנוכחי נותן מענה הולם.

סא"ל גיל ממון (צילום: כיכר השבת)

הפרות הסדר, או האינתיפאדה השלישית, כפי שכבר מכנים אותה רבים, החלו לפי המג"ד בעיקר מאז מבצע "שובו אחים" שהתנהל אשתקד להשבת שלושת הנערים החטופים. אך לא רק המבצע המדובר הוביל להסלמה שאת סיומה איש לא ממהר לנחש. להערכות של המפקד, גם לאירוע הרצח של הילד מוחמד אבו חדיר על ידי חרדים קיצוניים - יש אחריות משמעותית.

"באירוע של רצח מוחמד אבו חדיר הייתה התפרצות ולאחר מכן האירועים דעכו אבל בהחלט האירוע הזה היווה חלק משמעותי למה שאירע בירושלים", הבהיר המג"ד.

סגן-אלוף ממן מרגיע ואומר כי סיבה לחשוש מלהגיע לבירה. לדבריו, "כמות התפיסות במעברים רק הולכת וגדלה. המסננת הזאת שתפקידנו לעשות עבור ירושלים כדי שמי שבא להיכנס לתוך העיר... לא ייכנס אדם שרוצה לבצע פיגוע. אני חושב שאנחנו עושים את עבודתנו נאמנה והעובדות מדברות בעד עצמן".

ממן מבהיר עם זאת כי למרות המאמצים המודיעיניים והמבצעים, אין מאה אחוז: "אין רמה של מאה אחוז ומחבל יכול לעבור כאן, אבל סיכוי גדול שנתפוס אותו ולכן אני מניח שהם לא מנסים להיכנס דרך המעברים מאחר והם מבינים שהסיכוי שהם יתפסו גבוה מאוד".

"מעבר לזה צריך להגיד שמבחינת הבדיקה בפיגועים שהתרחשו בתוך ירושלים, אף אחד מהם לא עבר דרך המעברים, המשמעות היא שהמעברים מבצעים את תפקידם", הוסיף.

על שלושה מעברים במחסום אחראים עשרות הלוחמים ובראשם המג"ד: הראשון שבו יוצאות ומגיעות סחורות למדינת ישראל; השני למעבר כלי רכב ובני אדם; והאחרון - מעבר רק לכלי רכב.

על התהליך המבצעי אותו מבצעים הלוחמים הסביר המג"ד: "בסופו של דבר אנחנו מבצעים בידוק לכלי הרכב וכל רכב שעובר אנחנו בודקים אותו ואם יש עליו סימנים מחשידים הוא נעצר ונבדק. כל יתר האוכלוסייה נבדקת בשרוולים. זה נראה כמו בשדה התעופה, הם באים ועוברים בדיקת גוף וכך גם את הכבודה. מי שאין לו שום דבר בעייתי לעבור למדינת ישראל, שם את האצבע לבדיקה ביומטרית ועובר למדינה", הוסיף.

המפקד מספר כי החיילים תופסים מידי פעם אמצעים שונים כמו אגרופנים, סכינים וזיקוקים שעלולים לשמש לפעילות עוינת נגד אזרחים. "אתמול בלילה נזרקו שני מטענים בנתיב התחבורה הציבורית ולמזלנו המטענים האלה לא התפוצצו", אמר.

ממן עם כתב כיכר השבת צביקה גרוניך (צילום: כיכר השבת)

סגן-אלוף ממן סירב לומר האם ישנה עלייה במספר האירועים הביטחוניים במחסום בחגים אולם אומר כי ההיערכות הביטחונית גדולה יותר: "אני לא יכול להגיד שיש כאן עלייה בכמות התפיסות במהלך החגים, אני יכול להגיד שאנחנו דרוכים וערניים כל השנה אבל עוד יותר בתקופות הרגישות של החגים כי אנחנו מבינים שהניסיונות לפגע בתקופות כאלה הם גדולים יותר ולכן אנחנו נותנים לזה יותר דגש מיוחד".

בזמן שבירושלים התרחשו לא מעט אירועים ביטחוניים ובראשם יידויי האבנים לעבר רכבים ישראלים שבו נהרג אזרח ישראלי, במחסום קלנדיה התרחשו אמנם אירועים דומים אך בנס לא היו נפגעים. "אפשר להגיד שבמהלך החג נזרקו לכאן שני מטעני צינור שלשמחתנו לא התפוצצו".

"בשנה האחרונה", הוא מספר, "היו כאן גם אירועי ירי, כאשר ירו בכינון ישיר על הלוחמים שנמצאים כאן ומבצעים את המשימה שלהם. הם ממש מונעים בגופם את המעבר של המחבלים לתוך מדינת ישראל".

המפקד הוסיף עוד כי "היו כאן אירועים של זריקת בקבוקי תבערה שלשמחתנו התפוצצו ונדלקו לא על הלוחמים. זריקות אבנים הם דבר שבשגרה ולמעשה המעבר חווה הפרות סדר יום יום".

"קיים מודיעין של משטרת ישראל ושל השירות הביטחון הכללי. את המידע הזה אנחנו מקבלים מבעוד מועד ונערכים. יש מקרים שאין מידע על האירועים ואז אנחנו ערוכים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר