האינתיפאדה השלישית לא תנצח אותנו / דעה

שום דבר לא חדש לנו: לפני 500 שנה ניסו לכלות אותנו בספרד, ולפני 70 שנה זה קרה בגרמניה • הרב נדב וליס כותב על המניע האנטישמי של האינתיפאדה השלישית שפרצה בישראל (טור דעה)

הרב נדב וליס | כיכר השבת |
כותב השורות (צילום: באדיבות המצלם)

בשבוע שעבר הנחתי סיור של "ערכים" בספרד ויחד עם קבוצה גדולה של יהודים סקרנו את התרבות היהודית המפוארת שחיה שם למעלה מ-500 שנה. עמדנו כמובן על הסיום הטראגי של יהדות ספרד: הגירוש, זוועות האינקווזיציה, האנוסים ועוד.

בזמן שעמדנו שם, קבוצה של יהודים דתיים וחרדים, התבוננו בנו מספר סטודנטים הולנדיים. עבורם, אנחנו היינו לא יותר מאשר אנשי דת, ומשכך הם ראו בנו "נציגות" של הדת באשר היא. לבסוף הם ניגשו אלי בשאלה: כיצד יתכן ששלושת הדתות הגדולות מבוססות על הרג וטרור "בשם הדת". במילים אחרות הם ראו בי, היהודי, "אחראי" לזוועות האינקווזיציה, למסעי הצלב, לדאע"ש ולאיראן החומיניסטית.

אולם התשובה שהענקתי להם הייתה פשוטה: אין, ומעולם לא היה קשר בין פעולות טרור לבין היהדות. כל אלו שזכו להכיר ביחודו של האלוקים מודים שכולו טוב ומטרתו להיטיב, וכח הרוע הוא חלק חומרי ואנכי לחלוטין. וכל התולה רוע ורשע בדת, הם אלו שדבוקים בחומריותם ורשעותם ורוצים להצדיק עצמם ותולים זאת במצוות האל.

זה נכון אולי לגבי הנצרות, זה קיים בחלקים של האיסלם, אבל אין ומעולם לא היה לזה קשר ליהדות. ומהסיבה הפשוטה – הדת היהודית, דת האמת, היא הדת היחידה שלא רוצה לכפות על האחר להיות כמוה. שתי הדתות האחרות רוצות להשתלט זו על זו, המוסלמים רוצים שהנוצרים "הכופרים" יהיו מוסלמים כמותם, וכך גם הכוחות הנוצריים והאינקווזיציה. וכמובן ששניהם שונאים את היהודים.

שבכל דור ודור

בשבוע הקרוב נצא עם מסע נוסף של "ערכים" מאות קילומטרים מזרחה משם, אל מחנות ההשמדה והקהילות היהודיות בפולין ואוקראינה. יהדות זו נכחדה לפני 70 שנה, ויהדות ספרד, אשר התחילה לפני יותר מ-1000 שנה, סבלה מן הפרעות והגלות לפני 500 שנה.

הסיורים הללו גורמים למחשבות ומפנים את תשומת הלב מן האינקווזיציה והשואה - לירושלים ולאינתיפאדה השלישית. הרצף ההיסטורי מלמד אותנו שיכולים להיות מניעים שונים לאנטישמיות: זו היתה הנצרות בספרד, בברלין זה היה "בשם האתאיזם", והיום זהו האיסלם בירושלים. האנטישמי שבכל דור מאיים עלינו לכלותינו.

אולם אותה היסטוריה שאנחנו מרבים לדבר עליה, מלמדת אותנו גם פרק חשוב על אודות נצחיותו של העם היהודי. בדיוק כפי שהאינקווזיציה והנאצים חלפו מן העולם והעם היהודי שרד וצמח ופרח, גם הפעם, מול הקמים עלינו לכלותינו - הקב"ה יצילנו מידם. אנחנו ננצח.

הכותב הינו מנהל המסע הרוחני לפולין ולאוקראינה מטעם "ערכים"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר