מדבר על הכל • מיוחד

דרעי מעריך שאלי ישי ירוץ שוב: "הייתי שמח שזה לא היה קיים"

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי בראיון מקיף ל"כיכר השבת" • המאבק על מע"מ אפס וחוק הגיוס, האחדות בציבור הספרדי, מהלכיו מול אלי ישי, היוזמות להעיר את השטח וההבהרה של נתניהו • צפו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת )

ראיון מקיף: לאחר שהצליח להביא לאישור מע"מ אפס בממשלה ובצל כניסתו ללשכתו החדשה במשרד לקידום הפריפריה, הנגב והגליל, התפנה יו"ר ש"ס השר אריה דרעי לראיון מקיף ל"כיכר השבת" בו הוא מדבר על כל הנושאים העומדים על הפרק.

במהלך הראיון מדבר דרעי על ההישג במע"מ אפס וההטבות לשכבות החלשות, התיקון לחוק הגיוס והפעילות השקטה שלהם בנושא, היחסים בתוך תנועת ש"ס והאחדות בציבור הספרדי, המהלכים והתוכניות להעיר את השטח והחלת החוק הנורבגי על סיעת ש"ס.

בסיום הראיון, השר דרעי מגלה באוזנינו כי הוא מחה בשיחה אישית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על דבריו בעניין הרפורמים שחוללו סערה כשראש הממשלה מצדו הבהיר את עצמו ואמר כי "הדברים לא הובנו".

"המאבק על מע"מ אפס לא הסתיים"

בפתח הראיון דיברנו עם השר דרעי על מע"מ אפס, סוגיה שעלתה לכותרות במהלך הבחירות כמע"מ אפס על כל מוצרי היסוד, כאשר השבוע הממשלה הסמיכה את דרעי לחוקק בתחילת 2016 חוק מע"מ אפס על תחבורה ציבורית לכלל הציבור ומים לשכבות החלשות.

"המאבק היה קשה מאוד, למעשה המאבק לא הסתיים, הממשלה החליטה אבל אנחנו צריכים חקיקה בכנסת", אומר דרעי, "אני מתכוון שזה יהיה בחקיקה. לא מסתפק בהחלטת ממשלה. כך יהיה לי ביטחון שזה יישאר תמיד".

דרעי מסביר את ההישג במהלך ואומר כי "משפחות של השכבות החלשות, שהם בעיקר משתמשים בתחבורה הציבורית, זה הוצאה של מאות שקלים בחודש, כשאתה נותן להם הנחה של 17% במכה אחת זו הנחה משמעותית, אותו הדבר בתעריפי המים, ובחשמל יהיו הנחות מסוימות".

אריה דרעי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

דרעי מסביר מדוע ירד ממע"מ אפס על כל מוצרי יסוד ואומר: "אני החלטתי לרדת מזה כיוון שהבנתי שההטבה למשפחות תהיה מאוד קטנה, כיוון שזה מע"מ על מוצרים בפיקוח וההנחה תהיה שלושים שקל בחודש. מאבק לא פשוט".

אם זו כזו הטבה משמעותית למה זה לוקח הרבה זמן?

"במוצאי שבת האחרונה, ערב החלטת הממשלה, עד ארבע בבוקר, ניסו - נגידת בנק ישראל וראש רשות המסים, מנכ"ל האוצר, כולם ישבו במשרד ראש הממשלה, להסביר נגד הדבר הזה, וגם בישיבת הממשלה, עד שעה 12 זה לא היה על סדר היום, ורק כשראש הממשלה הבין שאני לא מוכן לשמוע שום חלופה אחרת אז הביאו את ההחלטה הזו. עמדתי על זה ואמרתי זה התנאי שלי לתמיכה בתקציב".

עכשיו אנחנו יכולים להיות בטוחים שזה יעבור ולא יתקע בוועדות או במשרד האוצר?

"יש תאריך יעד - ראשון לינואר, אני רוצה שזה יחול ב-2016, מתחילת השנה".

"היינו שקטים בחוק הגיוס אבל לא ויתרנו"

אתמול אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 60 ח"כים את התיקון לחוק הגיוס. דרעי מסביר את הבשורה שבחוק החדש לעומת החוק שקדם לו: "אני חושב שבספר החוקים במדינת ישראל - סעיף שאומר שלומדי התורה, שבט הלוי שלנו, הם פליליים, חל עליהם סנקציות פליליות - זה חילול ה'. אנחנו זוכרים את הבכי של מרן. אתה זוכר איך שמרן בכה איך שראש הממשלה בא לנחם אותו. על מה? על הדבר הזה.

"ב"ה זכינו. לא היה פשוט. לא סיימנו. שבוע הבא נסיים את זה. הסרנו את הסנקציות הפליליות. הגדלנו את תקופת המבחן ל-2023".

אתה מדבר על ספר החוקים, החשש של הציבור החרדי שבממשלה הבאה החרדים לא יהיו והחוק הקודם יחזור.

"נכון, אני מסכים אתך. החשש הוא אמיתי. לפני חצי שנה היינו באופוזיציה וראינו מה עשו לנו. מחקו את כל ההישגים של היהדות החרדית במשך שישים שנה. ואם חלילה הממשלה הזו הייתה ממשיכה - לא היה נשאר כמעט מוסדות חינוך שהיו יכולים לעמוד. ומי יודע מה היו עושים בגיוס. הצלחנו לעצור את זה".

אריה דרעי בראיון ל"כיכר השבת"

אנחנו מדברים על הגיוס, וכלפי חוץ נראה ש'יהדות התורה' מתעסקת בנושא יותר מש"ס. האומנם?

"לא. כל דיון שהיה, או אני או הנציג שלנו אריאל אטיאס, שהקדיש לזה שעות רבות. אלא מה? כל אחד בסגנון שלו. על פי הצעת רבותינו - להוריד פרופיל בעניין. למה צריך כותרות? אנחנו יודעים שהנושא הזה הוא נושא כאוב בחברה. למה אנחנו צריכים להבליט? אם אתה יכול להשיג את זה בשקט, למה להבליט? החלטנו להיות שקטים בעניין אבל לא וויתרנו על קוצו של יוד".

אם נדבר רגע על הקואליציה, אתה חושב שראש הממשלה עומד בהתחייבויות שלו כלפי הציבור החרדי?

"חד משמעי כן. אין לי תלונה עליו. ציינתי את זה גם בממשלה. ראש הממשלה מקפיד ודואג - כל נושא שבא אליו והוא הסכם קואליציוני..."

הקואליציה הזו יכולה להחזיק?

"קודם כל הקואליציה הזו העבירה כל מה שהיא רוצה. חוץ מנושא אחד - שאני שילמתי על זה - זה נושא הגז. אבל כל נושא אחר שרצינו - העברנו".

הממשלה הזו תורחב?

"אני חושב שצריך להרחיב את הממשלה. עכשיו שהעברנו את התקציב, ושבוע הבא את הגיוס. צריך להרחיב את הממשלה על הבסיס שהשגנו".

רוצה לראות אותו בממשלה. אריה דרעי ויצחק הרצוג, אתמול (אהרן והב)

דרעי מסרב להעריך האם ליברמן או לפיד עשויים להצטרף לממשלה אך אומר שהוא חושב שהממשלה צריכה לגדול דרך 'המחנה הציוני'. לדבריו, קיים רצון בשני הצדדים לנהל משא ומתן אחרי חוק הגיוס.

"הייתה מחלוקת, הבחירות היו ניתוח קשה"

בשבוע שעבר פורסמו בחדשות 10 דבריו של אריה דרעי על המשא ומתן שניהל לאחרונה עם אלי ישי, ועל כך שהציע לו שיכסה את חובות מפלגת 'יחד' ויעניק לו תפקיד בכיר במפלגה. ישי לא הכחיש את עצם הדיווח אך יצא בתגובה במתקפה חריפה נגד דרעי וש"ס.

דרעי מתייחס בכאב לנושא ואומר: "אתה ראית את התגובה... לצערי הרב. קודם כל, כל מי שעוקב אחרי ש"ס, רואה שהנציגים, הרבנים ועוד - אין את כל הצלילים שהיו בשנים האחרונות. יש עבודה משותפת וחברית מאוד. אני מתגאה בכל חבר כנסת שלנו.

מעריך שהם ירוצו עוד פעם. אלי ישי (פלאש 90)

"עברנו שבר גדול מאוד מאז פטירת מרן. אין ספק. אחרי הפטירה נוצרה מחלוקת, אבל היום - אחרי הבחירות - שזה היה ניתוח קשה ולא פשוט, התמונה ברורה, יש תנועת ש"ס, יש מועצת חכמים, כולם הולכים אחריהם, אנחנו לא עסוקים בכלל בנושא הזה".

השר אריה דרעי מתייחס על הבחירות הבאות ואומר: "מה יהיה בבחירות הבאות? אני מעריך, כך הם אומרים, שהם ירוצו עוד פעם. נתמודד עם זה עוד הפעם. חבל. הייתי שמח שזה לא היה קיים".

על עצם פרסום היוזמה אומר דרעי כי "אני לא פרסמתי את זה מיוזמתי, ההצעה שהצעתי זה כבר מחג השבועות, חבל שזה קורה, מה אני יכול לעשות? מעבר לכך אני לא יכול לעשות, יש לנו הרבה מטלות, אני לא יכול להתעסק עם זה גם כל היום".

מעיר את השטח: "אפתח לשכה ארצית לפניות הציבור"

כשאריה דרעי עזב את משרד הכלכלה הוא הצהיר כי ישקיע יותר זמן במוסדות התנועה וירד אל השטח, אל הפעילים, כעת, בראיון עם "כיכר השבת", חושף דרעי לראשונה את המהלכים שהוא מתכנן.

עומד בהסכמים, אין לי טענות. דרעי וראש הממשלה (פלאש 90)

"אני מתכונן לפתוח בקרוב, לשכה מרכזית גדולה, לשכה ארצית לפניות הציבור. מצאתי את המשאבים לכך" אומר דרעי ומוסיף כי בכוונתו לצאת פעמיים בשבוע לסיורים ארוכים בכל רחבי הארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לדרעי במהלך ישיבת הממשלה בה התפטר ממשרד הכלכלה כי יזכה למשרד ביצועי נוסף, לשאלתנו אם ההבטחה עדיין על הפרק, אומר דרעי: "קודם כל - ברור שההבטחה קיימת. אני לא מתעסק בזה עכשיו. אני רוצה לראות מה יקרה בשבועות הקרובים עם הרחבת הממשלה, אם הממשלה תורחב - גם חלוקת התפקידים תהיה אחרת, חבל עכשיו להשקיע זמן על תיק נוסף שיכול להשתנות בתוך שבועיים שלושה".

יתפטר מהכנסת: "החוק הנורבגי יופעל בש"ס"

כשמדברים עם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי על משרד הדתות המוחזק גם הוא בידי התנועה, הוא מכיר את הביקורת על תפקוד המשרד אך מסביר כי עד כה המשרד פעל ללא תקציבים שיעברו רק בימים הקרובים. למרות זאת, הוא מונה מספר הישגים מהחודשים האחרונים: "אנחנו חצי שנה עובדים ללא תקציב. אנשים שוכחים את הדברים הללו. רק שבוע הבא יוכלו במשרד הדתות להתחיל לעבוד".

"בחצי השנה האחרונה מונו כמה וכמה מועצות דתיות. בעז"ה בחודש הקרוב ימונו רב ספרדי חדש במעלות ונשר. ואל תשכחו מינינו 22 דיינים חדשים שלא מונו שנים רבות", מספר דרעי בסיפוק.

דרעי מתפטר, מי יכנס? מיכאל מלכאילי ויגאל גואטה

במהלך הראיון מתייחס דרעי לסוגיית החוק הנורבגי ומצהיר כי בכוונתו להתפטר מהכנסת לטובת הכנסת נציג נוסף לסיעת ש"ס בכנסת. "החוק הנורבגי יופעל בש"ס, המתנתי לתקציב המדינה. בשבוע הבא נתנהל אחרת", אומר דרעי.

עם זאת יו"ר ש"ס מסרב לומר מי יהיה הנציג החדש במקומו - יגאל גואטה או מיכאל מלכיאלי ואומר כי בשבוע הבא נדע מי חה"כ החדש.

סערת הרפורמים: "נתניהו אמר לי שדבריו לא הובנו"

בשבוע שעבר הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו שידאג לרפורמים, עורר סערה ציבורית והעלה את חמתם של חברי הכנסת החרדים. דרעי חושף בפנינו כי קיים שיחה בנושא עם ראש הממשלה שהסביר כי דבריו לא הובנו.

"אני יכול להגיד לך שבשיחה אישית עם ראש הממשלה אמרתי לו שהאמירה חמורה מאוד", חושף דרעי, "ראש הממשלה אמר לי שהדברים לא הובנו והוציאו מהקשרם. אני יכול להגיד שאנחנו לא ניתן פסיק, שום הכרה, הסטטוס קוו יישמר".

"ככלל, כוחנו לא בהכרזות והצהרות, במעשים נבחן", אומר דרעי בסיום הראיון באמירה, שאם תרצו, יש בה עקיצה קלה לחבריו מ"יהדות התורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר