מהפכה: אברכים למען החרדים העובדים

כן, כן. לא התבלבלנו בכותרת, מה שהתחיל ביוזמה קטנה, הולך ותופס תאוצה במה שמוגדר כסטארט-אפ החרדי החברתי הראשון: עשרות אברכים שנרתמים ולומדים להצלחתם של החרדים העובדים, גם אלו המכונים "לובשי החולצות הכחולות" ובעלי העסקים (חרדים)

(באדיבות המצלם)

כן, כן. לא התבלבלנו בכותרת, מה שהתחיל ביוזמה קטנה, הולך ותופס תאוצה במה שמוגדר כסטארט-אפ החרדי החברתי הראשון: עשרות אברכים שנרתמים ולומדים להצלחתם של החרדים העובדים, גם אלו המכונים "לובשי החולצות הכחולות" ובעלי העסקים. כשהאברכים מאפשרים לבעלי העסקים והעובדים השותפים בפרוייקט, להיות שותפים מלאים בזכות לימוד התורה במסגרת רשת "כוללי ערב" שנפתחו בתקופה האחרונה ונמצאים בתנופה אדירה.

המיזם, כמו בכל סטארטאפ מצליח, החלה ביוזמה אישית שהוביל הרב שייקה גרינשפן-רב מגדלי בסר ומרצה תורני. שלפני כשנתיים, במסגרת "שיעור דף היומי" אותו הוא מעביר מדי ערב, הוקמה תשתית לרשת הכוללים שהחלה עם "כולל ערב" קטן, בו עמלו כעשרה אברכים מובחרים שחברי השיעור קיבלו על עצמם שותפות מלאה בחלק הלימוד, בכך שנטלו על עצמם את עלות ההחזקה החודשית לאברך, בכזו מסגרת.

ליוזמה זו הצטרפה לפני כחצי שנה קבוצה של עובדים-בני תורה, שהוסיפו נדבך נוסף למיזם עם הצטרפותם של כמה עשרות חברים לשותפות, ונפתח כולל ערב נוסף בשם "כולל נרו-יאיר".

מאחורי הכולל החדש, עומד סיפור נפלא ומצמרר. ר' יאיר דימנטמן, חלה ל"ע במחלה הנוראה ועמד בפני שערי מוות עד הרופאים נואשו ונראה היה כי אין תקווה. חבריו התגייסו בכל כחם והקימו קבוצה שנקראת "החברים של יאיר". חברי הקבוצה התגייסו להרבות צדקה וחסד וזכויות, לרפואתו של יאיר בן אסתר לרפו"ש. הרוח החיה בקבוצה הוא איש החסד חונא דייטש ואיש העסקים צביקה כהנא שהחליטו לרתום את קבוצת החברים למשימה, ולהקדיש את זכויות לימוד התורה בכולל, לרפואתו. מה שקרה מאז, הוא בגדר נס רפואי! מצבו של יאיר, שהיה בכי רע ועל שערי מוות, השתפר וחלה נסיגה משמעותית בגידול. הרופאים שכבר הודיעו שאין מה לעשות, ונותרו לו שבועות ספורים לחיות, שבו לטפל בו ! ובעז"ה, עם הרבה תפילות וזכויות, כולנו תפילה שיחלים במהרה. מה שהרופאים אינם מבינים, אך כולנו יודעים, שאלו הם הזכויות של עשרות האברכים שיושבים מדי ערב ולומדים לזכותם,לזכות התורמים ולרפואתו של יאיר.

"אי אפשר להישאר אדיש, אתה פשוט רואה ניסים בעיניים. המצב שלו משתפר ממש בדרך נס" הם אומרים לנו.

הסיפור המרגש והתחושה האישית של כל אחד מהשותפים במיזם, המספרים על ההרגשה המדהימה שמאז שהצטרפו למיזם, חשים סיעתא דשמיא מיוחדת בענייניהם הפרטיים, הם שהמריצו את השותפים להוציא לפועל במוצאי השבת האחרונה, דינר יוקרתי ומיוחד לשותפי המיזם, במטרה להרחיב את בסיס התורמים הנוכחי ולהוסיף עוד כמה עשרות אברכים, להגדיל תורה ולהאדירה ולרפואתו של יאיר.

דומה, כי הרצון והמוטיבציה של חברי הפרוייקט להצלחת המיזם, היא זו שהביאה את ההצלחה הגדולה של הערב עליה עוד נרחיב בהמשך. די אם נציץ להודעה שהועברה בין חברים לפני הערב: "חברים, אני בטוח שכולכם כבר מעודכנים, אבל למקרה שיש פה עוד מישהו שלא שמע, אנחנו לוקחים את הסטארט אפ החדשני שלנו לשלב הבא, אני מדבר כמובן על הפרוייקט שלנו אברך לכל עובד כשכיום יש בכולל שלנו כ-23 אברכים שלומדים כל אחד לזכות אחד מאיתנו שזכה להחזיק חודשית אברך כזה במחיר של ארוחת ערב זוגית (טוב, אולי ארוחה עם קצת יין...)."

"חברים, למי שעוד יש ספק בתוצאות המידיות והמדהימות של התחייבות הקטנה הזו בכל חודש, מוזמן לגשת לכל אחד מאיתנו שכבר מחזיק לעצמו אברך ולשמוע לפחות עניין אחד על טבעי שקרה בזכות זה, זה פשוט מדהים, ממש כמו ללכת לבבא ולראות נס רק מינוס הבבא, שיטת ׳עשה זאת בעצמך׳.."

"האירוע הזה הוא אירוע הוקרה לאלו שחברים במיזם הזה היום ולאלו שמעוניינים להצטרף להצלחה, אז אם אתם גם בעניין או שיש לכם חבר טוב שאתם רוצים שגם הוא יהנה מניסים כל הזמן, בואו והצטרפו אלי במוצ״ש ויגש, יהיה כיף, מבטיח לכם."

הרב חיים הורביץ, רבה של שכונת צהלה בתל אביב, שהקים את השיעור ממנו החל הכל ועומד לצד הכוללים מיום הקמתם, ידיו רב לו בגיוס ודרבון השותפים. הרב, הזכיר בדבריו את דברי האור החיים הקדוש שאומר על הסכם יששכר וזבולון "שמח זבולון בצאתך? איך זבולון יכול לצאת כשהוא יוצא לעסקים? אולי הוא לא יצליח היום? שישמח כשהוא חוזר, אם הוא הצליח. אלא, אם הוא תורם ליששכר, יש לו הבטחה שהוא יצליח. או אז,הוא יכול להיות רגוע ושמח כבר כשהוא יוצא לעסקים, כי יש לו הבטחה ברורה שהוא יצליח. זה דבר מוכח שאין עליו עוררין."

"אתה לא מבין" אומר לי אחד מהמשתתפים "גם אם לא היה מעניין אותי בכלל אברכים או לימוד תורה, הייתי ממשיך לתרום. אתה לא יכול להבין מה זה עושה לעסק שלך, להצלחה בביזנס. אני סיפרתי את זה לכל החברים כי זה בדיוק סטארט אפ, אתה רואה את זה ומרגיש את זה. אני אומר להם – בואו תצטרפו. את התוצאות אתם תרגישו לבד. זה אמיתי. זה פשוט קורה פה, אצלי במשרד."

את מה שקרה שם באותו הערב, קשה לתאר במילים, כל מי שנכח במקום חש באווירה המחשמלת המיוחדת לאירועים גדולים באמת ולא מטאפורות בסגנון "תחושת התעלות והתרוממות רוח", אלא התעלות והתרגשות כשהמסך הגדול הלך והתמלא במשבצות זהב, שעל כל אחת מהן נחרט שמו של השותף החדש, זה שקיבל על עצמו את עול התורה, במובנו הגשמי. למעלה מחצי מליון ₪ לשנה גוייסו בערב, ובעז"ה רשת הכוללים תרחיב את גבולה לכמאה אברכים מיקירי בני ברק, מתוך שאיפה שאחריהם יגיעו עשרות שותפים חדשים והמיזם יתרחב לעוד ועוד כוללים..

חשוב לציין את התגייסותם של טובי המוסיקאים החרדים, שהנעימו את הערב בקולם ואף הצטרפו לפרוייקט. ישי לפידות החבר בפרוייקט עוד מהקמתו, ריגש את הציבור בדבריו ועודד את המתלבטים להצטרף. גם עמירן דביר, אריק דביר, מוטי שטיינמץ, רולי דיקמן, שלמה חיים מאיעס, יוסי ברגר ורובי בנט, הנעימו בקולם ב"זיץ" שהתמשך אל השעות הקטנות של הלילה.וכמובן, כמו כלל משתתפי האירוע, גם הם הצטרפו למיזם.

המוזמנים כולם, אנשי עסקים, נדל"ן, מחשוב, עורכי דין ובעלי חברות נרתמו כולם לסייע. הן לכוללים, והן לרפואת יאיר, אשר אף הכולל נקרא על שמו "נרו יאיר." הזמר והמנצח אריק דביר, שהלהיב את הקהל מבעד לקלידים, נדהם: "חבר'ה, להפסיק כבר לתרום" הוא אומר בקריצה "נגמרו כבר האברכים בבני ברק". אז, לא לדאוג. עדיין קיימים אברכים שטרם נמצא להם שותף וכל הרוצה להצטרף מוזמן בברכה! אבל כמה מאות מטרים ספורים משם, בבית כנסת קטן וצנוע, יישבו עשרות אברכים ללמוד תורה ברצף ולהתענג על השם ועל אותיות הגמרא, ואליהם יצטרפו עוד עשרות נוספים, לזכות השותפים שלהם ולרפואת יאיר בן אסתר לרפו"ש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר