ביהמ"ש: הסוכרת התפרצה עקב יחסי האנוש במשטרה

שוטר שאובחן כחולה סוכרת, התלונן שמחלתו נגרמה כתוצאה ישירה ממערכת היחסים העכורה עם מפקדו, ולכן הוא זכאי להיות מוכר כנכה . השוטר אמנם נדחה על ידי משרד הביטחון, אך זכה בערעור

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

למרות התנגדותו הנחרצת של משרד הביטחון, הגיע בית המשפט המחוזי למסקנה שמחלת הסוכרת בה לקה השוטר התפרצה כתוצאה מתנאי השירות שלו וההתנכלויות שחווה ממפקדו הישיר.

האיש, כיום בן 46, התגייס למערך הטכנולוגי של משטרת ישראל בשנת 1993, ובהמשך הועבר למטה הארצי בירושלים. שם התפתחה מערכת יחסים מאוד עכורה בינו לבין מפקדו הישיר. לאורך השנים היא הלכה והחריפה עד שהגיעה לנקודת רתיחה, בה הוציא המפקד את ציודו האישי של השוטר ממשרדו.

השוטר, שעבר לחלוק משרד עם קצין אחר ביחידה, נתקל גם אז במורת רוחו של המפקד, שביקש ממנו להתפנות משם. ואולם, השוטר סירב לעשות זאת עד שיקבל מקום עבודה חלופי ראוי, במקום הקרוואן הלא חוקי בו ישב עד עתה בלית ברירה.

למחרת, בעודו שוהה בחופשה, "העיף" המפקד את הציוד של השוטר מהמשרד של אותו קצין, והחליף את המנעולים. לאחר שהשוטר החזיר את הציוד בחזרה, הגיש נגדו המפקד תלונה משמעתית בגין התפרצות לחדר. השוטר זוכה כמובן.

בסמוך לאירוע האחרון, החל השוטר לסבול מתופעות שונות כגון לחצים וכאבים בחזה, נדודי שינה והשתנה מרובה. לאחר שפנה לטיפול, אובחנה אצלו סוכרת סוג 2.

השוטר פנה לקצין התגמולים בבקשה להכיר בנכותו ככזו שנגרמה עקב תנאי השירות, אך נדחה. ערר שהגיש לוועדת הערעורים נדחה גם כן.

בשנת 2014 פנה השוטר באמצעות עורך דין יונתן דייויס לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה לחייב את משרד הביטחון להכיר בכך שמחלתו התפרצה כתוצאה מהשירות המשטרתי.

לטענתו, אלמלא המתחים הרבים שנגרמו לו כתוצאה מהתנכלויותיו של המפקד, מחלת הסוכרת לא הייתה פורצת במועד שפרצה, וייתכן שלא הייתה פורצת כלל.

מנגד, הכחיש משרד הביטחון באמצעות עורך דין מני מנחם כל התנכלות מצד המפקד וטען כי השוטר היה בקבוצת סיכון ללקות במחלה ללא קשר לשירות, מכיוון שאביו חולה בסוכרת. לשיטתו, עלייתו במשקל של השוטר היא זו שגרמה להתפרצות המחלה.

"אירוע חריג"

השופט דוד חשין הבהיר כי הצדדים מסכימים על כך שלחץ נפשי הוא אינו הגורם הראשוני להופעת מחלת הסוכרת.

עם זאת, התייחס השופט למסקנתה של ועדת רז – שמונתה מטעם האגודה הישראלית לסוכרת – כי ייתכן שהמחלה עלולה להתפרץ אצל אנשים "מועדים" (למשל, בעלי רקע גנטי של המחלה) בשל מצב לחץ קיצוני שאירע בטווח של שלושה חודשים קודם לכן.

"ניתן להבין את השוק וההלם שאחזו במערער, שעה שחזר מחופשתו ומצא את שולחנו וחפציו מחוץ למשרד. אירוע זה, אפוא, מהווה אירוע דחק נפשי חריג ויוצא דופן", כתב השופט, תוך שקיבל את גרסת השוטר לאירוע במלואה.

מכאן, הסביר השופט שלאור הסמיכות בין האירוע החריג לבין גילוי מחלת הסוכרת – כחודשיים בלבד – המסקנה היא שהתפרצות המחלה אירעה כתוצאה מתנאי השירות.

סגן הנשיא השופט משה דרורי והשופט עודד שחם הצטרפו לפסק הדין. משכך, השוטר יוכר כנכה כתוצאה מתנאי שירותו במשטרה, ומשרד הביטחון ישלם לו הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך כולל של 10,000 שקל.

לפסק הדין המלא • לעורך דין תביעות נגד משרד הביטחון

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר