סכנת חיים של ממש בבירה

ה'שביתה' נגמרה, הררי הזבל נשארו: "עיריית י-ם מפרה חוק"

במשך ארבעה חודשים ידעה עיריית ירושלים על הבעיה החדשה בפינוי האשפה בעיר, אך פתרון לא נמצא. ובשטח? ה"שביתה" של עובדי הניקיון הסתיימה, אך האשפה עדיין ממשיכה להיערם (בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש ויונתן זינדל, פלאש 90)

קרב על 20 מיליון שקלים: שלושה ימים לאחר שהודיעה עיריית ירושלים כי הגיעה להסכם עם משרד האוצר לאחר השביתה הקצרה בנוגע לשירותי התברואה בעיר, ברחבי העיר ובפרט בשכונות החרדיות האשפה ממשיכה להיערם באופן שמסכן באופן משמעותי את חיי התושבים.

מבירור שערכנו מול עיריית ירושלים עולה כי פינוי האשפה כמעט ולא מבוצע זאת בעקבות סכסוך חדש עם משרד האוצר בנוגע לתוספת תקציב אותה דורשים בעיריית ירושלים לאחר שבעקבות הוראות חדשות של המשרד להגנת הסביבה, דורשת חברת "גרין טק" שמטמינה את האשפה עבור העירייה, תוספת של 20 מיליוני שקלים.

אלא שהסכסוך בנושא זה אינו חדש. על פי גורמים בעירייה, לכל הפחות בארבעה החודשים האחרונים יודעים הגורמים הרלוונטיים בעירייה כי החל מיום שישי האחרון לא תוכל העירייה לפנות את הפחים בשל הדרישה התקציבית, ולמרות הזמן הרב שעבר, העניין לא סודר ותושבי העיר ממשיכים לסבול.

גורמים בעיריית ירושלים מספרים כי בארבעת החודשים האחרונים מנהלת העירייה משא ומתן מול משרדי האוצר והגנת הסביבה בנושא זה כשהם מנסים להגיע לפתרון, סביב השאלה, מי יממן את עשרים מיליון השקלים, זאת למרות שבעירייה יודעים זה מכבר כי הדבר לא יאפשר את פינוי הפחים החל מהתאריך 1/1/2016 (לפני שישה ימים).

האשפה ברחובות ירושלים

למרות זאת, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת הודיע לפני כשבוע כי יפטר את עובדי התברואה בעיר החל מה-31/12/2015, שעות ספורות לפני שהמחיר החדש של חברת "גרין טק" נכנס לתוקף, מה שגרם לשביתה. אלא שבעיריית ירושלים סיפרו כי המאבק נוגע לשכר עובדי התברואה, ולא סיפרו על העלות הגבוהה החדשה של הטמנת האשפה.

ביום ראשון הודיע ניר ברקת כי עובדי התברואה חוזרים לעבודה מיידית לאחר שמשרד האוצר הקצה עוד 17 מיליוני שקלים בשנה עבור שכר עובדי התברואה. אלא שמאז, הפחים, בעיקר בשכונות החרדיות בירושלים, לא מפונים בפועל והררי אשפה גדולים נערמים בשכונות.

הדבר מהווה סכנת חיים של ממש לאחר שילדים נאלצים לרדת לכביש בעקבות חסימת מדרכות על ידי הררי אשפה שנערמים סמוך לפחים כבר קרוב לשבוע, זאת מלבד המפגע התברואתי הכבד שבדבר.

הררי אשפה בירושלים

למעשה, רוב תושבי השכונות החרדיות בירושלים (אך לא רק השכונות החרדיות), לא מרגישים כי השביתה הסתיימה, והעירייה לא טורחת אפילו לעדכן את התושבים במאבק מול משרד האוצר, על 20 מיליון שקלים בשנה.

בנוסף, עולות תהיות קשות באשר לעיתוי הודעת ברקת על ההשבתה בירושלים, עיתוי קרוב מאוד לתאריך שממנו לא היה לעירייה מטמנה לפנות את האשפה בירושלים, כשהעירייה הייתה מודעת למשבר כבר לפני ארבעה חודשים, ולמרות זאת לא הצליחה להגיע להסדר שיאפשר את פינוי האשפה.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "לצערנו עקב שינויי רגולציה שערך המשרד להגנת הסביבה, התווספו למפעל האשפה והמחזור העירוני עלויות של 20 מיליון ש"ח בשנה לפינוי האשפה בירושלים. למרות זאת, המשרד הגנת הסביבה אינו משפה את העירייה על כך ומשלא שולם הסכום ע"י המדינה, החליט בעל המפעל להאט את קצב הטיפול באשפה ואף סגר את שעריו.

"העירייה אינה מוכנה בשום אופן להעלות את הארנונה ותאבק כדי שהמדינה תישא בעלויות להן היא אחראית ולא ששוב תושבי ירושלים הם אלה שישלמו את המחיר. העירייה פועלת בנושא אל מול משרד האוצר ועושה מאמצים עילאיים לפתרון מהיר של הנושא ולהחזרת הניקיון לירושלים כפי שראוי שיהיה".

המדרכות מלאות אשפה

יצוין כי ראש העיר ניר ברקת כתב בוואטסאפ פנימי של בכירי העירייה, שפרסם מיכאל שמש בגל"צ, כי "העירייה במו"מ אינטנסיבי עם גרינט והאוצר לגיבוש מתווה זמני להפעלת גרינט באופן סדיר לחודש הקרוב. באם יסוכם במהלך החודש ננסה לסכם עימם ועם האוצר הסדרה ארוכת טווח.

"המתווה טרם אושר באוצר, למרות זאת ולבקשתי גרינט פתחו את שערי המפעל הבוקר וקולטים את האשפה ללא מגבלה... כלומר המערכת נכון פועלת באופן סדיר. אם המתווה הזמני לא יאושר המשבר יחזור ויחזיר. קחו בחשבון שיש פערים להשלים והאיסוף יקח זמן".

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה לא יזם שום שינוי רגולטורי בפעילות המתקן למיון פסולת בירושלים ואינו צד בסכסוך העיסקי בין העירייה לחברת גרין נט המפעילה את המתקן. המשרד להגנת הסביבה תמך ב- 17.6 מיליון ש"ח בסיוע להקמת המתקן, שהינו מהמתקדמים ביותר לטיפול בפסולת והמחיר אותו משלמת עיריית ירושלים לחברה עבור הטיפול בפסולת נמוך באופן משמעותי מהמחיר המשולם ע"י מרבית הרשויות במדינת ישראל. עיירית ירושלים מפרה את חוק האריזות ולו היתה פועלת ע"פ הוראות החוק היו נחסכות לה עלויות טיפול בפסולת בסך מיליוני שקלים".

ממשרד האוצר נמסר: מבדיקה שערכנו הנושא מצוי באחריות ובטיפול עיריית ירושלים.

מחברת גרין טק לא ניתן היה להשיג תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר