קנאביס! ומה עוד?

כך הפך יענק'ל ליצמן הגוראי ל"מלך ישראל" של החילונים

הוא הוגלה מוועדת הכספים למשרד הבריאות המנוון, אבל אחרי שש שנים ורפורמות יעילות שביצע, הוא השר המוערך ביותר בישראל: כך הפך יענק'ל ליצמן הגוראי ל"מלך ישראל" של החילונים (ארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
יעקב ליצמן (צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90)

כך הפך ליצמן לשר הפופולרי בישראל: ימים ספורים לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן זכה במקום הראשון בשביעות רצון הציבור מהשרים בממשלת ישראל ה-34 לפי סקר שערכו בחברת החדשות של ערוץ 2 עבור התכנית "פגוש את העיתונות", בדקנו מהן הצעדים שהובילו את שר הבריאות החרדי להפוך לשר המוערך ביותר בישראל.

שר הבריאות ליצמן החל את הקדנציה הבריאותית שלו לפני כשש שנים, אז 'הוגלה' למשרד הבריאות אחרי מהפך שעשה ח"כ משה גפני בסיוע ח"כ מאיר פרוש, במהלכו לקח ממנו גפני את ראשות וועדת הכספים, ותפקיד סגן שר הבריאות (במעמד שר) ניתן לליצמן.

אלא שמאז, הצליח ליצמן להפוך את המשרד שהיה "בית קברות פוליטי" לשרים שלא מצאו תיק איכותי יותר, למשרד פעיל ותוסס שהצליח להשפיע על הכיס של כולנו, כמו גם לבצע שיפור משמעותי בשירות שניתן לאזרחים בזכות מספר רפורמות חשובות.

מה חושבים ב'גאולה' על ליצמן? (צילום: אהרן רבינוביץ)

ליצמן זוכה להערכה ממספר גדול של אנשי מקצוע ובתקשורת הכללית. בראיון שיתפרסם בסוף השבוע במוסף "כלכליסט", מתייחס ליצמן לסקר שדירג אותו כשר המוערך בישראל ואמר: "כולם אוהבים קומפלימנטים. אבל כגודל הקומפלימנטים, וככל שזה גדול ויפה, כך גדול החשש שלי שחס וחלילה ביום אחד אני יכול ליפול ויהיה חילול השם. זה בהחלט חשש שלי. יש לי מזה דפיקות לב".

רפורמת טיפולי שיניים חינם לילדים

את שורת הרפורמות החל ליצמן כבר בקדנציה הקודמת שלו בתור סגן שר הבריאות, עם טיפולי השיניים החינמיים לילדים עד גיל 12, רפורמה שחסכה אלפי שקלים בשנה לכל משפחה חרדית כמו גם למשפחות במגזר הכללי.

השרה יעל גרמן שנכנסה לתפקיד בקדנציה הקודמת, עצרה את המשך הרחבת טיפולי השיניים חינם שהייתה רפורמת הדגל של ליצמן. אך בתחילת הקדנציה הנוכחית הרפורמה הורחבה וכיום היא כוללת גם ילדים עד גיל 14. מקורביו של ליצמן מספרים כי המגמה היא שבסופו של דבר טיפולי שיניים יהיו בחינם עד גיל 18.

"חילונים, מי באמת דואג לכם?" שער מוסף כלכליסט בסוף השבוע הקרוב (סריקה)

רפורמת השיניים נתקלה בתחילה בהתנגדות עזה של צמרת האוצר בגיבוי ארגוני רופאים שונים, מסיבות שונות ולא תמיד ענייניות. בסוף הקדנציה הראשונה של ליצמן במשרד, נתניהו כבר התפאר בקמפיין הליכוד בהישג של טיפולי שיניים בחינם.

גורמים בסביבתו של ליצמן חושפים כי בימים אלו מקדם ליצמן טיפולי שיניים חינם גם לקשישים החל מגיל שבעים ומעלה. הרחבת טיפול השיניים לקשישים אמורה אמנם להוציא עוד עשרות מליונים לסל הבריאות, אך מקורביו מבהירים כי ליצמן שהיה יו"ר וועדת כספים ושמר עד היום על קשרים הדוקים עם פקידי האוצר כבר "ימצא את התקצוב לרפורמה החשובה".

קיצור התורים ל-MRI

עד שנכנס ליצמן למשרד הבריאות, ידע כל חולה שנזקק לבדיקת MRI כי ההמתנה לבדיקה אורכת חודשים ארוכים. למרות שמדובר בבדיקה קריטית שחולים רבים זקוקים לה, מערכת הבריאות לא התקדמה בתחום. המצב היה כל כך חמור, עד שחולים רבים הלכו לעולמם בזמן ההמתנה לבדיקה הזו.

מאז החל ליצמן לטפל בנושא, הוא הצליח לגרום לקיצור משמעותי בהמתנות לבדיקת NRI, זאת על ידי הוספת תקציב מיוחד לרכישת עוד תשעה מכשירי MRI שחלקם הגיעו לבתי חולים שלא החזיקו את המכשיר היקר. ליצמן הודיע כי היעד של משרד הבריאות בראשותו הוא קיצור זמן ההמתנה לבדיקה לשבועיים בלבד, כשהוא מצהיר כי מי שקיבל תור למועד מאוחר יותר, יוכל להתקשר ללשכתו שם ידאגו להקדים את התור את התור.

גורמים במשרד הבריאות מספרים כי בימים הראשונים לאחר ההודעה הטלפון במרכזיה של משרד הבריאות קרס ואלפי חולים קיבלו זימון לתור בתוך שבועיים. "בתי חולים החלו לעבוד סביב לשעון 24 שעות והפעילו צוות ענק הנדרש לצורך ביצוע בדיקה זו, מערכת הבריאות יישרה שוב קו עם השר וכיום זמן ההמתנה נהפך לסטנדרט שמציל חיים של מאות חולים" הם מסבירים.

ליצמן מתייחס לביקורי הפתע (צילום: אבי לרר)

הרפורמה בבריאות הנפש

אחת הרפורמות החשובות והיקרות שקידם ליצמן היא הרפורמה בבריאות הנפש. הרפורמה תעביר את הטיפול בחולים מבתי החולים לבריאות הנפש - לטיפול ישיר של קופות החולים. הרפורמה גם תנגיש את הטיפול בבריאות הנפש לפריפריה, שם עד היום הנושא לא זכה לדגש בעקבות העובדה כי בתי החולים לבריאות הנפש ממוקמים ברובם במרכז.

הרפורמה שהזרימה 400 מיליוני שקלים לתחום בריאות הנפש מחייבת למעשה את קופות החולים להעמיד לשירות החולים פסיכיאטרים ופסיכולוגים בקופות החולים, הן למבוגרים והן למתבגרים. מנגד, טענו המתנגדים לרפורמה כי הדבר יוביל לחשיפת שמות המטופלים. על טענה זו השיב משרד הבריאות כי הוא יגביר את הפיקוח על המחלקות לבריאות הנפש.

הרפורמה בשירותי הסיעוד

גם הרפורמה בשירותי הסיעוד אמורה להעביר את הטיפול הסיעודי לתחום הטיפול של קופות החולים, כשהמטרה היא לשלב טיפול בקהילה יחד עם טיפול באשפוז. הרפורמה אמורה להקל על מאות אלפי קשישים ולמנוע אשפוזים שאינם מוכרחים לטיפול על ידי שילוב טיפול בקהילה (בקופות החולים ובמרכזים יעודיים).

הרפורמה נחשבת לאחד מפרויקטי הדגל של ליצמן ואמורה לעלות למעלה ממיליארד שקלים שיתווספו לתקציב משרד הבריאות על ידי העלאת מס הבריאות בשיעור של כחצי אחוז. ההעלאה של המס תתבצע באופן פרוגרסיבי שיגרום לשכבות החלשות להוסיף רק שקלים בודדים שמהווים חצי אחוז ממס הבריאות אותו הם משלמים כיום. העשירונים העליונים יספגו מס גבוה בהרבה, באופן יחסי למשכורות.

רפורמת הסיעוד של ליצמן גוררת גם התנגדות עזה של משרד האוצר שמפקפק בצורך בה. גם הביטוח הלאומי מתנגד לרפורמה ומציע רפורמה קטנה יותר בתחום. מי שעוד מתנגד לרפורמה הן חברות הביטוח שיצאו במסע לובינג גדול נגד המהלך ככל הנראה בעקבות החשש לאיבוד מבוטחים.

רפורמת הקנאביס

תחום נוסף בו ליצמן מבקש לחולל מהפכה הוא תחום הקנאביס הרפואי. מנציג חרדי שנוגע בתפוח האדמה הלוהט הזה נדרש אומץ רב, מדובר בתחום בו שולטות כיום שתי חברות המשמשות דואופול בתחום והוא מערב לא מעט לובינג של גורמים שונים.

רפורמת הקנאביס של ליצמן נועדה לאפשר לכל חולה שבאמת נזקק לקנאביס רפואי לקבל אותו באותה הדרך בה מקבלים תרופות אחרות ומסוכנות בהרבה כמו משככי כאבים נרקוטיים. המהלך מגיע אחרי שנים בהן נדרשו החולים לעבור לא מעט תלאות על מנת לקבל קנאביס רפואי, כשבמקביל משככי כאבים מסוכנים בהרבה ניתנים בבתי המרקחת בקלות יחסית.

זוכה גם להערצה חילונית: "ליצמן מלך ישראל" (באדיבות גדי וילצ'רסקי)

רפורמת הקנאביס אמורה להעביר את הגידול לכל חקלאי שיעמוד בתנאי משרד הבריאות, ואילו עיבוד התוצרת לתרופה תיעשה בנפרד. לאחר מכן יועבר הקנאביס הרפואי המעובד להפצה בבתי מרקחת ובמוקדים, בדומה לתרופות אחרות.

"קופיקס" בבתי החולים

לאחרונה גם קרא שר הבריאות ליצמן לרשת "קופיקס" ולמתחרותיה להקים סניפים בבתי החולים, זאת על מנת להוזיל את המחירים הלא הגיוניים של הקפיטריות בבתי החולים כיום. על פי התכנית, לאחר הכנסת המתחרים, קפה ומאפה יעלו רק חמישה שקלים למוצר.

המהלך הזה לא עבר בשקט, ובמשרד הבריאות מספרים כי גורמים שהתרגלו להרוויח הון על חשבון החולים ומשפחותיהם ניסו להערים קשיים משפטיים. אר גם רפורמה זו תיכנס בקרוב לבתי החולים.

במקביל מוביל ליצמן מהלך שיכנס לתוקפו בקרוב, לפיו יוזלו משמעותית מחירי החנייה בבתי החולים. כיום, יצויין, נוהגים בתי החולים במרכזי הערים לגבות סכומים שערורייתיים על החניה, מצב שכאמור ליצמן מבקש להפסיק.

תזזית במשרד הבריאות

מלבד שורת הרפורמות החשובות, שר הבריאות ליצמן גם מראה נוכחות בשטח ומדי פעם יוצא לביקורי פתע בבתי החולים, ביקורים שהוא הנהיג מאז שימש כסגן שר הבריאות. לאחר מכן החלו גם נתניהו ששימש בתואר שר הבריאות מעל ליצמן, ובהמשך שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, לצאת לביקורי פתע בבתי החולים.

מלבד זאת, בצעד נדיר פרסם שר הבריאות לציבור את מספרי הטלפון וכתובות המייל האישיים של עוזריו שמחויבים להירתם לבקשות החולים בישראל. מה שהעלה את האמון במשרד הממשלתי הכה חשוב, שבמשך שנים נחשב בכלל כגלות פוליטית של שרים שלא הצליחו לקבל משרד טוב יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר