סערת הכיפה בצרפת

רבה של צרפת: "הסתרת הכיפה - פרס לאנטישמיים"

רבה של צרפת חיים קורסייה יוצא בחריפות נגד הקוראים ליהודי צרפת להסתיר את הכיפה וקורא לאוהדי כדורגל להגיע עם כיפה למגרש. רבה של מרסיי ל"כיכר": "ללכת עם כיסוי דיסקרטי" (בעולם)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

יהדות צרפת סוערת סביב השאלה האם לחבוש כיפה גם ברחובות, או שכדאי להסתיר אותה מחשש לתקיפה על רקע אנטישמי, זאת לאחר שאחד מראשי הקהילה היהודית במרסיי צבי עמר, קרא ליהודים להסתיר את הכיפה.

הנושא עלה לכותרות, בעקבות תקיפתו של המורה הדתי בנימין אמסלם, במרסיי על ידי מחבל תומך דאעש ובעקבות גל תקיפות טרור אנטישמיות.

מי שדווקא מצדד בהסתרה ולו חלקית של הכיפה, הוא רבה של העיר מרסיי בה התרחש המקרה, הרב ראובן אוחנ. בשיחה עם "כיכר השבת" אומר הרב כי "ההוראות הן לא מהרבנות אלא מנשיא הקהילה שדיבר על מקומות מסוימים וזמן מסוים שבו יש סכנה, הוא אמר שהוא מייעץ להימנע מלחבוש כיפה. כמובן שאין מתנגדים שבשעת סכנה אין בעיה הלכתית להוריד את הכיפה".

הרב הסביר כי הרבנים ייעצו לחברי הקהילה היהודית שלא ללכת עם הכיפה בפומבי אלא עם כיסוי ראש אחר. "אנחנו כל הרבנים מעודדים את כולם להמשיך ללכת עם כיסוי ראש כמובן באופן דיסקרטית, למשל עם כובע.

רב העיר סבור כי למרות החשש שנוצר רוב היהודים ימשיכו ללכת עם כיפה. "יהודים ודתיים שהולכים עם כיפה ברחובות ימשיכו ללכת. אני מעריך שהיום ישנם שיעדיפו ללכת עם כובע. אני לא מאמין שיהודים ילכו גלויי ראש".

מאז המקרה המדובר יהודים חוששים ללכת ברחובות, ולדברי רב העיר, המקום נהיה מסוכן יותר מבעבר. "נושא הכיפה עלה לכותרות בגלל מה שקרה כאן אבל צריך להבין שמרסיי זו עיר שלא ידעה חיכוכים בעבר אפילו ביחס לערים אחרות. יש כאן פחות אנטישמיות. היום לצערנו נוצר מצב שלאחר שלושה פיגועים אנשים מרגישים שהסכנה אורבת גם כאן".

מנגד, רבה של צרפת וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, הרב חיים קורסייה, תקף את הרעיון ואמר: "אני רואה בחומרה רבה את הקריאה ליהודי צרפת שלא לחבוש כיפה מחשש לפגיעה בהם. אינני יכול להסכים לאמירה קשה שכזו שכמוה כהודאה וכאילו כיפה על הראש הינה פרובוקציה. לא אסכים לכך בשום פנים ואופן".

הרב קורסייה אמר כי בקשה שכזו הינה פרס לאנטישמיים וניצחון לאנטישמיות; "אני מבין את הסיבה שבגינה יצאה הקריאה של אחד ממנהיגי הקהילה במרסיי – זו בקשה שבאה מתוך רגשות של פחד אך קריאה זו יוצרת תחושה כבדה באופן סימבולי ובאה מחיפזון - נמשיך לעמוד זקופים עם כיפה לראשינו וכך נתהלך בחוצות צרפת בגאון ובעוז ללא כל פחד ומורא".

היום בערב צפוי להערך משחק כדורגל גדול בצרפת, והרב קורסייה קרא לאוהדים "לחבוש כיסוי ראש במהלך המשחק כאות סולידריות עם יהודי צרפת וכגינוי חד וברור לטרור הרצחני של יהודים שפתח את נתיב הדמים בצרפת ונמשך זו הפעם השלישית במרסיי".

עוזרו של הרב קורסייה, מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה' ורב הז'נדרמריה הצרפתית, הרב משה לוין אמר כי המשחק הזה תופס מקום נכבד בכלי התקשורת בצרפת ובאירופה ומסר שכזה הינו חשוב . הקהילה היהודית יוזמת צעדים נוספים בעניין. הרב לוין שהוא גם רבה של קהילת 'לוראנסי' בפאריס סיפר כי הבוקר הגיעו כל המתפללים עם כיפה לראשם. כך הם נסעו במטרו וכך התהלכו בחוצות פאריס. גם רבים שבאו עם כובע בימים כתיקונם באו הבוקר בכוונה תחילה עם כיפה גדולה לראשם".

גם נשיא ארגון החינוך היהודי בצרפת, אריאל גולדמן, הביע התנגדות לעיצות שלא לחבוש כיפה אלא כובע ואמר כי "כל מי שחובש כיפה שימשיך לשאת אותה בגאון, ומי שעדיין לא שיתחיל דווקא עכשיו".

מנכ"ל "איגוד הארגונים היהודיים באירופה" ו"מרכז רבני אירופה", הרב מנחם מרגולין, דחה גם הוא את ההצעה של ראש הקהילה במרסיי שלא להסתובב עם כיפה ברחבי צרפת.

בהודעה שפרסם כתב: "יהודים צריכים לחוש ביטחון ולשאת בגאווה כל סממן דתי ככיפה, מגבעת וציצית בכל מקום באירופה. על רשויות הביטחון בכל עיר ומדינה לאבטח את אורחות חייהם ולשמור על ביטחונם. אני מיצר על האמירה ומזכיר לראש הקהילה במרסיי כי לפני מספר שנים מארין לה פן הציעה לחוקק חוק בצרפת שיאסור על חבישת כיפה. בתגובה הצהיר ראש ממשלת צרפת ואלס כי כל יהודי צרפתי יכול לחבוש את הכיפה שלו בגאון ובביטחון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר