סוער בירושלים

מדוע חבר המועצה מחק את הסטטוס המסית?

חברי מועצה חילונים בעיריית י-ם פועלים להקמת "קואליציה חילונית", אך סטטוס מסית שכתב תמר ניר מ"ירושלמים", ומחק, עורר סערה. ניר ל"כיכר השבת": "ברקת מוביל לפירוק הקואליציה" (אקטואליה)

שמעון ליברטי | כיכר השבת |
עיריית ירושלים (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

המלחמה על השבת בירושלים: בעקבות ההחלטה של ראש העיר ירושלים ניר ברקת על סגירת כמה מרכולים במרכז העיר, ועל רקע המאבק החרדי נגד חילולי השבת, פועלים חברי המועצה החילונים להקמת "קואליציה חילונית", אלא שכבר בהתחלה נתגלעו חילוקי דעות.

חבר המועצה מטעם סיעת ירושלמים, תמיר ניר, פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט בו יצר השוואה מסיתה, בין המלחמה נגד חילולי השבת, לבין אלימות וכתובות הנאצה שרוססו על ביתו של פרופ' יעקב מלכין. בפוסט נכתב: "זה מתחיל עם כניעה של ראש העיר לדרישות החרדים לסגור קיוסקים בשבת ולהימנע מסרטים לציבור החילוני בקריית היובל. הכפייה וחוסר הסובלנות, מגיעה בקצוות לאלימות. בשבוע שעבר נגד פרופסור יעקב מלכין. מגנים את המעשה הנפשע ומחיבים להלחם על אופיה ורוחה של ירושלים, היום ניפגש כל ראשי הסיעות הפלורליסטיות, סיעת ירושלמים, התעוררות בירושלים ומרצ ליצירת קואליציה רחב ולדיון על המשך צעדינו".

אלא שחברי מועצה, גם כאלו שאינם חרדים, לא אהבו את ההשוואה. ל"כיכר השבת" נודע, כי גם חברי מועצה מסיעת התעוררות, החברה בקואליציה החילונית, מחו נגד ההשוואה המקוממת ודרשו מניר לשנות את דבריו או למחוק אותם מהפוסט.

בעקבות הדברים מחק ניר את הפוסט מדף הפייסבוק שלו והעלה פוסט אחר, בו הסיר את האיזכור לכתובות הנאצה שרוססו על ביתו של מלכין.

בשיחה עם "כיכר השבת", נימק ניר את המחיקה בכך שהשוואה היתה "בוטה מדי". לדבריו, "אני רואה קשר ישיר בין התנהלות שכופה על אדם או על ציבור להתנהג בצורה מסויימת, וחוסר סובלנות לגבי הצרכים של ציבור מסויים, אחר כך, בקצוות כמו שכתבתי בפוסט המקורי, זה עשוי להגיע או מגיע לצערנו לאלימות.

"אי קבלת האחר, זה אי קבלת האחר ויש לזה מופעים שונים. זה יכול לקבל מופע לייט, של חוסר נכונות שהאחר יהנה משבת כמו שהוא רוצה, וזה יכול לקבל מופע קשה, שבמקרה הקל זה כתובות נאצה ובמקרים קשים יותר, להגיע לדברים אחרים

"באמת אני לא חושב שחברי המועצה או רוב רובו של הציבור החרדי או הדתי, מכוון חס וחלילה לאלימות, אני מכיר ומוקיר רבים וטובים בציבור הדתי ובציבור החרדי יש לי חברים טובים בקרב חברי המועצה, ולכן הקישור היה בוטה מדי, בא נאמר את האמת, ולכן לבקשת חברי מועצה בוואטסאפ העירוני, שיניתי את הפוסט והורדתי את הקישור.

כלומר אתה חושב שזה לא היה נכון לעשות את הקישור הזה?

"אני חושב שזה היה בוטה מדי. וכאילו מישהו יכול להבין מזה, שכאילו חברי המועצה או רוב הציבור החרדי קורא לאלימות, וזה לא נכון לשמחתי, זה לא המצב. אני לא אנטי חרדי, דברים רבים בציבור החרדי אני מעריך אותם, יחד עם זה אני כן חושב שיש קשר בין הדברים, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו כמה אנחנו מוכנים לקבל את האחר ואיזה ביטויים אנחנו נותנים לקבלת האחר במרחב הציבורי".

אתה לא מקבל את הדרישה החרדית והדתית שלא רוצים לראות חילולי שבת באזורים שהם מתגוררים?

"אני באופן כללי לא רק שאני מקבל את זה שבשכונות חרדיות לא צריך להיות מסחר בשבת, אני חושב שגם בשכונות חילוניות אנחנו צריכים להימנע ממסחר בשבת. אנחנו לא בעד ואפילו נגד מסחר בשבת.

"אבל אני רוצה לסייג את זה בשני דברים, אנחנו קוראים למסחר לפני אמנת גביזון-מדן, מדובר כאן על מסחר נקודתי, של מכולות שאנשים צריכים, מדובר באזור שהוא לא אזור חרדי. זה נכון שיש בשולים של האזור הזה חרדים שעוברים מרחוב זה לרחוב אחר, יתכבדו נא אותם חרדים ויזוזו רחוב אחד ימינה".

אבל ישנם שכונות שיש בהם אוכלוסיה חרדית ודתית, כמו קריית יובל, שלא רוצים לראות חילולי שבת, בטח לא במתקנים עירוניים?

"המילה שאני רוצה להשתמש בה זה כבוד. חז"ל אומרים במסכת אבות "איזהו מכובד, המכבד את כל אדם". יש כאן שני קצוות של קצוות, מצד אחד כבוד כלפי אדם חרדי או דתי, שלא רוצה לראות אותי נוסע לידו בשבת או פותח חנות לידו בשבת. מצד שני יש כבוד לציבור החילוני שרוצה שיהיה לו את אותה פיצוציה שפתוחה בשבת, שהוא יכול לקנות חלב אם הוא נתקע.

"ואני חושב שהאחריות המשותפת שלנו זה לנהל על זה שיחה ולנסות לייצר את הכבוד הזה בלי לפגוע בכבוד האחר, ואני הייתי מאוד שמח אם היינו מייצרים שיח בנינו לבין הציבור החרדי איך מייצרים את הכבוד הזה.

"לצערי התחושה היא שהציבור החרדי משתמש בכוחו, אני מדבר על חברי המועצה, משתמש בכוחו המספרי, כדי לכפות הסדרים כאלה ואחרים הוא לא שומר על האיזון בין שני הקצוות של הכבוד".

שאלנו את תמיר ניר, כיצד ינהגו כשתגיע לדיון ההצעת ההחלטה של חברי הלובי הדתי, להפסקת מימון לחילולי שבת, שנחשפה ב"כיכר השבת"?

"אם הדברים יגיעו לידי כך, אנחנו חוששים כמו שאנחנו רואים את הדברים, כאשר נעשית כפייה מצד אחד, בלי שיח פתוח ובלי דיון, ברקת מוביל לפירוק של הקואליציה".

אם זה יעבור אתם תפרשו?

"אני אמרתי את מה שאמרתי, שברקת מוביל לפירוק הקואליציה, מי שרוצה להבין יבין איך שהוא רוצה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר