מדריך חובה

לקראת השלג: מדריך לנסיעה בטוחה בכבישים

מזג האוויר הכי מסוכן לנהיגה הוא ללא ספק השלג, בטח במדינה כמו ישראל בה הנהגים לא מורגלים לנהיגה בתנאים כאלו. אז לקראת בואו הצפוי לירושלים, קבלו את הכללים לנהיגה נכונה בשלג (רכב)

שרון מנדל | כיכר השבת |
הכן רכבך לחורף (צילום: שאטרסטוק)

אין ספק שמזג האוויר המוסכן ביותר לנהיגה הוא השלג, זאת כמובן בגלל הקרח שנערם על הכביש ולא מאפשר נסיעה חלקה, אלא יותר "נסיעת החלקה", בטח במדינה כמו ישראל בה הנהגים אינם מורגלים לנהיגה בשלג.

אז לקראת השלג הגדול שצפוי לרדת בירושלים, ובכלל, קבלו את כללי הזהב לנהיגה בטוחה בשלג.

ובכן, נהיגה בטוחה בשלג מתחילה עוד קודם הנסיעה עצמה. עצת הזהב הראשונה לנהגים היא: אם לא ממש חייבים לצאת לנסיעה אל תצאו, תישארו בבית. אבל במידה וממש חייבים לצאת אז כבר לפני תחילת הנסיעה חשוב לנקות היטב את השמשות משיירי שלג שהצטבר. רצוי מאוד לסלק את השלג שנערם במקומות כגון פתחי אוורור וצינון וכן ממכסה המנוע, כדי שלא יפגע בשמשה הקדמית. בכלל, רצוי מאוד שלא יהיה שלג בכלל על הרכב בזמן הנסיעה.

יש להתחיל בנסיעה רק לאחר הפשרת האדים מהשמשה כך שתהיה ראות טובה. למרות שממש קר בחוץ, רצוי מאוד לנהוג עם כמה שפחות בגדים עליכם ועדיף להיות כמה שפחות מסורבלים, כך שתוכלו לנהוג בצורה חופשית ומשוחררת. דווקא בנהיגה בשלג צריך להיות כמה שיותר נינוחים ורגועים, מה שיעזור לנהיגה רגועה עם פחות פניות חדות ועצירות פתאומיות, שמאוד מוסכנות בנהיגה בשלג.

במדינות מושלגות תדיר הרכבים מצוידים בצמיגים מיוחדים המותאמים לנהיגה בשלג, אך בישראל מרבית הצמיגים מותאמים לנסיעת קיץ. צריך לדעת שכשהכביש מושלג אין לצמיג יכולת לחדור את שכבת השלג ולהגיע לכביש ועל כן הוא בעצם נוסע על קרח, זאת מאחר שהשכבה העליונה הרכה של השלג מסתירה תחתיה שכבה קפואה ונוקשה הגורמת להחלקה. לכן יש לבדוק את תקינות הצמיגים והחריצים בהם.

ההילוך הראשון נועד לאפשר זינוק מהמקום, אך בתנאי שלג הוא יתגלה כחזק מדי ויגרום להתחפרות של הגלגל בשלג לכן עדיף להתחיל את הנסיעה בצורה איטית בהילוך שני. כמובן שבעלייה הדבר יהיה קצת יותר קשה ולכן יש להתחיל את הנסיעה בצורה איטית ולא בזינוק חד.

בנהיגת שלג יש לשמור על מהירות נמוכה דרמטית מהרגיל. באזורים עירוניים מומלץ לנהוג במהירות של 20-30 קמ"ש. יש לנהוג בנינוחות על מנת שלא להפר את איזון הרכב. האצה, בלימה, פנייה והחלפת הילוך צריכים להתבצע בקצב איטי על מנת לשנות מעט עד כמה שניתן את צורת הנהיגה.

בעת האטה על משטח חלק מתקשה הרכב לספק כוח עצירה נדרש, בעיקר כשהבלימה חזקה מדי. הצמיגים יחליקו על המשטח ללא אחיזה כלל. לכן, יש לבלום באופן איטי ועדין עם כמה שפחות לחץ על הדוושה.

במקרה של החלקה נהגים רבים ינסו באופן אוטומטי להפנות את הרכב לכיוון הנגדי, אך בנהיגה נכונה יש להפנות את ההגה דווקא לכיוון ההחלקה ורק לאחר שהרכב קיבל אחיזה מחדש בכביש - או יותר נכון בשלג - יש להפנות באופן איטי ומבוקר את הרכב לכיוון הרצוי.

בסיבובים חדים יש להאט ולבלום לפני הכניסה לסיבוב. שחררו את הבלימה בכניסה לסיבוב על מנת להימנע מלהיכנס למצב החלקה.

שרשרת שלג הינה שרשרת ברזל עבה במיוחד שמורכבת על צמיג המכונית, כדי לספק אחיזה טובה יותר לגלגלים. את השרשראות מחברים לגלגלי המכונית, כשלכל גלגל יש שרשרת המתאימה לו. השרשראות יורכבו רק ע"י אנשי תחבורה שתודרכו ותרגלו הרכבה ופירוק. חל איסור להרכיב שרשרת על גלגל בודד. השרשראות יורכבו אך ורק בזוג הגלגלים המניעים. יש לבצע בדיקות תקינות שרשראות וחיזוק ראשוני לאחר 50 מטר ולאחר מכן לאחר כל 20 ק"מ. אין לעבור מהירות נסיעה של 50 קמ"ש. בקטע דרך ללא שלג יש לנהוג במהירות שלא תעלה על 20 קמ"ש. במידה שאחת השרשראות נקרעת - יש לפרק את השרשרת השנייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר