מנכ"ל הישיבה בראיון מבין הריסות

"לא עשינו אלימות; עיריית ירושלים רוצה רק להרוס ישיבה"

מנהל ישיבת "פני שמואל" בבית וגן שפונתה באלימות בשל צו הריסה, בראיון בלעדי ל"כיכר השבת" מההריסות, על התחושות, האלימות, עיריית ירושלים ואי מעורבות הנציגים החרדים • צפו (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

יעקב נויבירט, מנכ"ל ישיבת "פני שמואל" ואחיו של ראש הישיבה, בראיון בלעדי ל"כיכר השבת" מבין הריסות הקומה השישית בישיבה, מספר על תחושותיו הקשות, האלימות הן המשטרתית והן של הבחורים במהלך הפינוי, אי עמורבות הנציגים החרדים וממה הוא מאוכזב.

איך התחושה הבוקר?

"תחושה קשה מאוד, אתה רואה את החורבות וההריסות שהישיבה עשתה בעצמה כדי להגיע להסכמה עם העירייה, והעירייה לא מוכנה להגיע להסכמה לא מעניין אותה הסכמה, כמו ששמעתי בשם אחד מחברי הכנסת מנכ"ל העירייה אומר, 'עד שלא נראה את הקומה הרוסה לא נגיע להסדר, לא נגיע לדיבורים, אנחנו לא רוצים דיבורים, אנחנו רוצים להרוס'.

"להרוס ישיבות בירושלים ששייכות לזרם הנורמלי, זרם לומדי התורה. אם היינו משתייכים לאיזה חוג מסויים או לאיזה משהו מסויים כבר מזמן היינו יכולים להגיע להסדרים ולהסכמות, אנחנו אנשים נורמטיביים ונורמלים ואין עם מי לדבר, ואף אחד לא מוכן לשמוע אותנו".

למה לא הצלחתם להגיע להסדר בכל השנה האחרונה?

"העירייה לא רצתה להגיע להסדר, היה ועדת תכנון ובניה, כמעט הכל אושר, כמעט הכל נסגר, ברגע האחרון התפוצצו הדברים ולכן הכל נראה כמו שהוא נראה עכשיו... הבלגן הגדול שיש לנו עכשיו.

מה אתה חושב על הפינוי האלים?

"אם הייתי מתקשר עכשיו למשטרה ואומר שיש דקירות באזור תחנה מרכזית מה היו עושים? לא היה להם כוחות במשטרת ירושלים, כל הכוחות נמצאים בבית וגן. למה? להרוס קומה של ישיבה שקיימת כבר 25 שנה ומטפלת בבחורים שצריכים עזרה, העירייה לא מכירה בהם, לא נותנת שום עזרה, שום סיוע, שום הקצאה, והכל אנחנו צריכים להתמודד לבד".

אתה רואה את האלימות גם מצד הבחורים, זריקת לבן, ביצים, סטנדרים, כסאות

"אתמול בלילה - ראש הישיבה שחולה בבית ומפורים לא הגיע לישיבה - הגיע לפה ביקש מהבחורים רק בדרך ארץ, בלימוד בתהילים ובתפילות. בית וגן מבורכת, עשר אחוז מכלל הבחורים בעולם הישיבות נמצאים בבית וגן, אין לנו שליטה על כל בחור ובחור שמסתובב בבית וגן".

יש לך פניה לאותם בחורים?

"אנחנו מבקשים מאוד מאוד מכל אחד לנהוג אך ורק בדרך ארץ ובכבוד ולא להגיע בכלל לאלימות, אין דרכנו באלימות, לא עשינו אלימות ולא נעשה אלימות, בנתיים מי שהיה פה באלימות זה עיריית ירושלים, משטרת ישראל, יועצי ברקת. המוסדות הנורמליים לא עושים באלימות, האחרים יכול להיות, יש 'מושכי זנבות' וכל מיני דברים אחרים, פה לא מצאנו את הדברים האלה".

אלו שהשתמשו באלימות זה לא בחורים מהישיבה?

"בשעה האחרונה אין, אם היה לפני כן אלימות, יש פה אנשים שמסתובבים בבית וגן, אני לא יודע מה להגיד לך, מסתובבים פה מספיק אנשים, בחורים מהישיבה קיבלו הוראה מהנהלת הישיבה, חד משמעית".

למה אתם בונים לא חוקית ואחר כך באים בטענות?

"אנחנו לא בונים לא חוקית, יש לנו הליך תכנוני, היינו באמצע הליך תכנוני, עיריית ירושלים לא מוכנה לבוא לקראתנו בשום דבר, יש צפיפות, הישיבה פה גודלת, אנחנו עם 800 תלמידים בישיבה היום, לשכור דירה לעשרה בחורים זה עולה 5,000 שקל בחודש, עלות כזאת לשנה זה 60 אלף שקל, אנחנו במצוקה של 800 תלמידים איפה אנחנו יכולים להכניס אותם?".

מה תעשו עכשיו?

"נתפלל להשם, הנזקים הם אדירים".

איפה הנציגים החרדים?

"שאלה טובה".

אתה לא מקבל סיוע? הרי יש רוב חרדי בעיריית ירושלים

"שאלה טובה. בנתיים לא נראה לי שזה עניין של הנציגות החרדית".

אתה מאוכזב מהם?

"אני מאוכזב מכל מי שלא עוזר למערכת הקיימת פה עכשיו, לישיבה, אנחנו לא לומדים, אין לימודים, אין שום דבר בישיבה, הכל מושבת, בגלל שבאים להרוס את הישיבה".

איך זה הולך להסתיים לדעתך?

"לדעתי? בורא עולם נמצא למעלה והוא ידע לכוון אותנו הכי טוב, לא נראה לי שלא יועצים ולא שום דבר".

אתה מקפיד לומר כל הזמן היועצים כשאתה רומז ליועצים החרדים של ברקת

"אני לא מכיר אותם אבל חשבתי שעד היום יש אנשים שמצהירים שהם 'יועצים לענייני חרדים', איפה הם? למה הם לא באים לעזור? למה הם לא באים לקראתנו בשום דבר? אנחנו חרדים, אנחנו אותו דבר בדיוק. אבל מה? כולם נעלמו, אף אחד לא שומעים אותו, לא רואים אף אחד, אף אחד לא נמצא פה באזור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר