קטעים נבחרים

הרבי מסאטמר: "מכיר טוב את בג"ץ; לא יאשרו את חוק הגיוס"

"אמרתי לאדמו"רים: 'אם הייתם אומרים לחסידים שלכם שצה"ל זה טריפה בדיוק כמו סמארטפון - אף אחד לא היה מתגייס'" • קטעים נבחרים מהראיון הנדיר של האדמו"ר מסאטמר ל"משפחה" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מסאטמר (צילום ארכיון: א' בליק)

אחת הכתבות המרכזיות במגזין 'משפחה' לחג הפסח, הוא ראיון בלעדי ונדיר שערך אריה ארליך עם האדמו"ר מסאטמר בקרית יואל שבמונרו. הראיון נחשב ליוצא דופן בקרב החסידות השמרנית והסגורה, אלא שניכר שלרבי מסאטמר היו מסרים חשובים להעביר לציבור ובשל כך נעתר לשיחה הנדירה.

הרבי מסאטמר הינו מהמנהיגים הרוחניים הבולטים כיום בארה"ב ובעולם היהודי כולו. הוא חתנו של האדמו"ר הישועות משה מויז'ניץ זצ"ל וגיסם של האדמו"רים מויז'ניץ, בעלזא וסקווירא. הוא זוכה למעמד רם בעולם החרדי כאשר נאומיו ועמדותיו זוכים להערכה רבה בקרב הציבור הרחב.

בשיחה, שנערכה לפני שלושה שבועות, התבטא האדמו"ר בפתיחות ובגובה העיניים והתייחס לחוק הגיוס ולמצב הבטחוני בארץ, כשהוא מוכיח שליטה מלאה בפרטי חוק הגיוס המקורי - כמו גם בפרטי החוק המתוקן.

האדמו"ר התייחס לשאלות על התבטאויותיו לאחר רצח שלושת הנערים בגוש עציון. כזכור, הרבי צוטט אז ב"כיכר השבת" כמי שאמר ש"ההורים ששלחו אותם לגוש עציון אשמים בהירצחם".

הדיווח ב
הדיווח ב"כיכר השבת" שעורר סערה (הקליקו לכתבה המקורית)
הגדלה

מדובר בשעה וחצי של שיחה ערה, ארוכה ומלאת גילויים, שבה מספר הרבי מה הוא באמת חושב על חוק הגיוס, למה הגישה הליטאית מפריעה לו, איך הוא מתייחס לאנשים שגרים בהתנחלויות, מאיפה הוא מכיר את בג"ץ, ולמה הוא חושב שהציבור הרחב לא באמת מכיר את סאטמר.

בהתייחסו לחוק הגיוס אמר האדמו"ר לארליך: "לפני שאכנס לעצם החוק, אסביר את שני הצדדים. מצדא חד, באים המתנגדים לחוק, ואומרים - מדובר בחוק שאומר עד לשנת 2023 למניינם יילכו יעדי הגיוס ויתרחבו. אלפים רבים יצטרכו להתגייס, רחמנא ליצלן, בכל שנה. זוהי פרצה גדולה וסכנה עצומה. לעומתם באים מצדדי החוק ואומרים: הרי המכסה הזו מתמלאת ממילא, ובדרך השגנו שקט לעולם התורה. חוזרים ועונים המתנגדים - האם ייתכן שהציבור החרדי ייתן יד לחוק כזה, שדורש לשלוח בחורי ישיבות אל הצבא?!"

"יש אדם בבני ברק, אדם שהוא יהודי מאד חשוב, רבי ישראל יצחק קלמנוביץ שמו. הוא ישב כאן אצלי, ודברנו מענין זה. גם נציגים מהצד השני הגיעו לכאן. שמעתי את שני הצדדים: המתנגדים אומרים - יש רשימה של בחורים שצריכים לגייס. מה קורה אם המספר לא מתמלא? ייקחו בחורים בכפייה. ממילא יוצא שזהו חוק שבסופו של דבר כופה ללכת לצבא, ונגד זה צריך ללחום במלוא העוצמה. ואילו הצד השני אומר - עשו את זה כנוסח של 'לכתחילה'. אבל בדיעבד, אם זה לא מתמלא אז מגיע מצב חדש: שר הביטחון מפעיל את סמכותו, ויכול לפטור את בחורי הישיבה מלהתגייס. אם כן, יש להקשות: למה עשיתם מלכתחילה את היעדים? הרי אתה לא באמת רוצה שהיעדים הללו יתמלאו. אז תעשה חוק ללא יעדים, ולא תזדקק לשר הביטחון! והם עונים: מכיוון שהחוק הרי יגיע לבג"ץ - אז עשינו יעדים, כדי שהחוק יעבור את מבחן בג"ץ. אבל למעשה זה כלום".

הרבי מסאטמר עם חסידיו במירון, לפני כחודשיים (באדיבות המצלם)

"עכשיו", אמר האדמו"ר לארליך, "אני שואל אותך: מה אני אמור לענות על זה? מי צודק? לכן אמרתי שאין כאן המקום להיכנס אל פרטי הפרטים של החוק. זה לא העיקר".

לשאלת ארליך מהיכן מכיר האדמו"ר את החוק, השיב הרבי: "חקרתי הכל, ראיתי את כל המסמכים, הכל כתוב שם. מה אני אמור לענות? אם אקום ואומר שמדובר בחוק שכופה על בחורי ישיבות להתגייס - הרי בפועל אין כאן עניין של כפייה כפי שהיה בחוק הקודם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר