דיכוי החרדיות הספרדית / אבישי בן חיים

התפקיד שמילאו הש"סניקים בערעור הסדר הישן יכול להסביר את מאמץ העל נטול היושר האינטלקטואלי, לנסות לשלול את זהותם של המזרחיים ולהלעיג אותם, כדי לשלול את הלגיטימציה שלהם (דעות)

אבישי בן חיים | כיכר השבת |
אבישי בן חיים (צילום: באדיבות חדשות 10)

החרדיות-הספרדית והניסיונות לדכא אותה. דוגמא אולי הכי בסיסית כדי לעשות סדר היסטורי.

אי אפשר להבין את הדרך בה נכתבת ההיסטוריוגרפיה של ש''ס במחקר, בעיתונות, בפובליציסטיקה ובפולמוס, במנותק ממפעל דיכוי המזרחים בישראל ומהמאמץ המלחמתי המשותף של האליטות השונות למנוע מהם להרים ראש.

אז מה מספרים לכם כדי להעליב ולפגוע בלגיטימציה של הש''סניקים? שהחרדיות הספרדית היא תופעה חדשה, שאף פעם לא היו חרדים ספרדים ושלכן כיוון שהם עצמם גדולי העבדים של הליטאים האשכנזים – תופעה נלעגת וראויה לבוז, אין להקשיב להם כשהם מדברים על שוויון. והנה עברנו נושא.

מה האמת? האם החרדיות הספרדית היא אכן חידוש? האמת היא שזה נכון. העליה המזרחית לארץ גלגלה מזרחים שונים למחוזות שונים. לקיבוצים, לחינוך הממלכתי דתי וגם לעולם החרדי. החרדים הספרדים עברו תהליך על פי נוסחת האורתודוקסיזציה החרדית האשכנזית, יצקו לתוכה עולם תוכן מזרחי מפואר וגאה והם תופעה חדשה.

אבל גם החרדיות האשכנזית עצמה היא תופעה חדשה שנולדה מתוך המפגש עם המודרנה וההשכלה, וגם חברת הלומדים החרדית-ישראלית היא תופעה חדשה שמהווה חידוש על חידוש, וגם החסידות לגווניה היא תופעה חדשה, וגם הציונות הדתית היא תופעה חדשה, וגם הציונות החילונית היא תופעה חדשה וגם הישראליות החילונית מלאת החיוניות המתהווה מול עינינו היא תופעה חדשה.

כן וגם החרדיות הספרדית היא אכן תופעה דתית-תרבותית חדשה, כמו מקבילתה המדליקה "המסורתיות- המזרחית", שגם היא חדשה. משום מה דווקא שתי תופעות דתיות תרבותיות חשובות מזרחיות אלה, שנולדו בדור קיבוץ הגלויות ומתוך המפגש המפרה, מושמות בישראל באופן שיטתי וגורף ללעג ולקלס.

אז מה רוצים מהם?

החרדיות-הספרדית והש"סניקיות היא תופעה חדשה, מפוארת ומרגשת, שמעלה את הסעיף לאליטות השונות כיוון שלקחה אין ספור בני עדות המזרח שיועדו להיות חוטבי עצים ושואבי מים, בוהי ערוץ 2, ונתנה להם אלטרנטיבה, ובראה חברת לומדי תורה ספרדית מרתקת וחשובה.

מילא אם ש''ס הייתה מסתפקת בזה, אולי היו פחות נוקשים כלפיה. אבל היא לא רק זה, החרדים הספרדים והש''סניקים הם גם האוונגרד שהוביל את המאבק המזרחי לשוויון, טפטף את רעיון השוויון למזרחים בכל מקום שהם הצליחו לגרום למזרחים להצביע עבור מזרחים במקום עבור מפלגות אחרות. היו גם אחרים וטובים, אך מעטים, הש''סניקים כבר לא מעט שנים הם שנושאים על כתפיהם השחוחות את עיקר המאבק המזרחי לשוויון.

הרב עובדיה עשה זאת בתחום הפנים חרדי והתורני כגדול מוציאי השד העדתי בדורנו וכמי שבמו ידיו ותורתו זקף את גוום התורני והתרבותי של הספרדים ואריה דרעי עשה זאת בתחום הכלל ישראלי והפוליטי כאחד מגדולי לוחמי זכויות האדם שידעה החברה הישראלית.

אז מעכשיו כל פעם שיבלבלו לכם את השכל שהש''סניקים - גדולי לוחמי השוויון - הם בכלל עבדי עבדים של הליטאים שמי הם בכלל שידברו על שוויון, מומלץ להבין את המניע. לזכור שרק התפקיד המיוחד שמילאו הש"סניקים בערעור הסדר הישן הכלל ישראלי באשר למקומם של המזרחים יכול להסביר את מאמץ העל נטול היושר האינטלקטואלי, ההשכלה כללית וההגיון, לנסות לשלול את זהותם של הש''סניקים מניה וביה ולהלעיג אותם, כדי לשלול את הלגיטימציה שלהם ולהפחית את הסכנה שהם מהווים לסדר הישן.

מתוך דף הפייסבוק של אבישי בן חיים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר