מנכ"ל נצח יהודה בראיון מיוחד

"מי שתוקף אותנו לא יודע את האמת; החרדים מאבדים קולות"

הח"כים החרדים סירבו להיפגש איתו ולהתייצב נגד המסיתים והוא בטוח שכל מי שמפגין נגד החיילים החרדים לא יודע את האמת. אל"מ במיל' יונתן ברנסקי, מנכ"ל "נצח יהודה" בראיון מיוחד (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
חיילים מ"נצח יהודה" (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

"חברי הכנסת החרדים לא מבינים את העובדה שיש לנו למעלה מ-8,000 בוגרים כיום, ובכל שנה עוד 2,000 בוגרים מצטרפים, אלו אנשים שמחפשים בית פוליטי אבל נדחים על ידי הפוליטיקאים החרדים. ביום פקודה הם לא יצביעו עבור מי שלא מגן עליהם מהקיצוניים" כך אומר בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" אל"מ במיל' יונתן ברנסקי, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה", ששימש בעבר כמפקד גדוד נצח יהודה, כמפקד חטיבת הנגב, כקצין המבצעים של פיקוד דרום וכסגן מפקד אוגדת עזה.

בפתח הראיון, מדבר אל"מ ברנסקי על יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואומר כי "יום הזיכרון לחללי צה"ל הוא כמובן יום אבל לאומי, אך גם יום שמחבר בין האבל הלאומי לאבל הפרטי. במדינת ישראל כמעט כל אדם שאתה מכיר מחובר באופן כזה או אחר להרוגים, אני באופן אישי נוסע ביום הזיכרון כבר עשרות שנים למשפחות שכולות, משפחותיהם של חברים קרובים שנפלו בקרבות ומשפחותיהם של פקודים שנפלו תחת פיקודי".

"מבין מקרי השכול שאני מכיר בלטו מספר מקרים שזעזעו אותי, לפני למעלה מ-20 שנה, חבר ילדות שהיה קרוב מאוד אליי, אייל לוי ז"ל, נהרג בלבנון בעת שהכוח שהיה בפיקודו עלה על זירת מטענים. שבועות לאחר מכן, בעת ששימשתי כמ"מ נפל אחד מהלוחמים ששירתו תחת פיקודי, התחושה שחייל שלך, שאתה לימדת אותו את כל מה שידע מהרגע שהתגייס, נהרג בקרב - היא תחושה קשה מאוד".

אל"מ ברנסקי (צילום: עמותת נצח יהודה)

"בסופו של דבר, ברגע שמבינים שמדובר במשהו יותר גדול מאבל פרטי, אלא אבל לאומי, זה מקל על התחושה. אני חושב שזה מאוד דומה למה שנקבע בהלכה לגבי הלכות האבל, זוכרים את ההרוגים, לוקחים מהם את המעלות ובסופו של דבר צריך להמשיך הלאה בחיים".

הכרת לוחמים חרדים שנפלו בעת מילוי תפקידם?

"בגדוד נצח יהודה ישנם ארבעה חללי צה"ל, אך מ"הנחל החרדי" שהוקם לפני כחמישים שנה, היו חרדים רבים שנפלו בקרב. אנחנו מחבקים את כל המשפחות ונמשיך לחבק אותם. לא כל המשפחות רוצות שקרוב משפחתם שנפל בקרב יהיה מזוהה עם צה"ל, ואני מכבד את זה - לא בגלל שהן משפחות שכולות, אלא בגלל שאני מכבד את דעתם וגם אם אני לא מסכים באופן אישי עם הדברים, אני מקבל את הדעה האחרת".

"כל מי שמפגין נגדנו הם אנשים שלא יודעים את האמת"

אנחנו עדים להסתה מתמשכת של גורמים קיצוניים נגד חיילים חרדים. רק הבוקר תלו קיצונים שלט ב"מאה שערים" בו הוגדרו החיילים החרדים כ"חללים"

"אני מכיר היטב את רחשי הלב בציבור החרדי, נכון שלא תמצאו אנשים שיקומו ויגידו שצריך ללכת לצבא, אך מצד שני, כאשר ברור שאנחנו לא מכוונים לאנשים שלומדים תורה, אני חושב שהם צריכים להמשיך ללמוד, עם ישראל תלוי בהם ואנחנו חייבים אותם".

"אבל", הוא מוסיף, "מי שאינו לומד, ברור שצריך ללכת לצבא, לא בגלל העניין החוקי, אלא כי זה עדיף ממצב שבו בחורים מסתובבים בלי שום מסגרת. הצבא בנוי היום גם לחרדים, וזה לא אומר שאין תקלות, אך זה נובע בגלל תקלות שהן כורח המציאות במערכת גדולה כמו הצבא. למרות זאת, זה עדיף על פני המצב בו מסתובבים בחורים צעירים ללא מסגרת כלל".

גיוס ל"נצח יהודה" (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"פנו אלי הרבה הורים, בדמעות ובהתרגשות והודו לי על כך שב"נצח יהודה" הבנים שלהם הפכו להיות "מענטש", זה קורה כל הזמן, וזה כולל הורים שהתנגדו לגיוס וחששו מפירוק המשפחה. בסופו של דבר רוב הציבור מבין שהוצאת הבחורים מהרחוב אל המסגרת הצבאית היא טובה".

"אני חייב לציין שהעובדה שחיילים חרדים סופגים השמצות ואפילו אלימות פיזית, היא חמורה מאוד ואסור לעבור לסדר היום על דברים אלו. אך בסופו של דבר, כל מי שמפגין נגדנו הם אנשים שלא יודעים את האמת, אלו אנשים שמעולם לא יצאו לבדוק באמת מה קורה בגדוד החרדי של צה"ל, אם הם היו רואים כמה טוב זה עושה לבחורים, וכמה זה מחזיק אותם ברוחניות, הם לא היו עושים כלום נגד החיילים החרדים".

"הצבא לא מנסה להפוך את החרדים ל'מזרוחניקים' או חילונים"

"אני חושב שתפקיד הצבא הוא להגביר את המודעות לנקודה הזו, ופשוט להסביר היטב לקיצוניים כי הבחורים - שאם לא הצבא היו מסתובבים ברחוב על כל המשמעות שבדבר - מתחזקים היום בדת בזכות המסגרת, ובזכות העובדה שהם לומדים איך לחיות בסביבה ולתרום לאחרים ולא רק לעצמם".

"אין שום רב שאני מכיר שיתיר את הדברים שעושים הקיצוניים, זה נגד דעת תורה" הוא אומר. "הצבא לא מנסה להפוך את החרדים ל'מזרוחניקים' או חילונים. אני אישית שמעתי מקצינים בכירים מאוד בצה"ל, כולל מהרמטכ"ל עצמו, שמבהירים כי האינטרס של צה"ל הוא לוודא שחרדים שנכנסים לצה"ל יצאו חרדים מצה"ל, ללא ירידה ברמת הרוחניות שלהם. זה אינטרס של צה"ל בכדי שלא ילעיזו על ירידה ברמה הרוחנית בעת השירות".

השבעה של חיילי "נצח יהודה" (באדיבות המצלם)

איך אתם מתמודדים בפועל עם העובדה שחייל חרדי שנכנס ל"מאה שערים" נמצא בסכנה?

"היכן שמדובר במעשים פליליים, הדברים חייבים להיות בטיפול המשטרה. אבל אני חושב שאנחנו, כ"נצח יהודה" חייבים לעסוק יותר בהסברה ולעשות יותר מאמצים בהידברות עם רבנים על מנת להסביר להם מה קורה בכלל אצלנו, ולמה החרדים חייבים אותנו, אנחנו חייבים להראות את הצד היפה במקום לזעוק על כל המעשים שעושים נגד החיילים החרדים".

"אני יכול לומר שנפגשתי עם עשרות חברי כנסת ושרים בניסיון לטפל בבעיה הזו באופן יסודי, לכולם הייתה אמפתיה, אבל בפועל כלום לא קרה".

"הפוליטיקאים החרדים מאבדים 2,000 מצביעים מידי שנה"

לדבריו: "חברי הכנסת החרדים לא רצו להיפגש איתי, לצערי הם לא מבינים את כמות החרדים, שחיים כחרדים, ורוצים להיות מזוהים עם החרדים, אבל פשוט נפלטים מהמערכת החרדית. חברי הכנסת החרדים לא מבינים את העובדה שיש ל"נצח יהודה" למעלה מ-8,000 בוגרים כיום, ובכל שנה עוד 2,000 בוגרים מצטרפים, אלו אנשים שמחפשים בית פוליטי אבל נדחים על ידי הפוליטיקאים החרדים. הם לא מבינים שביום פקודה הם לא יצביעו עבור מי שלא מגן עליהם מהקיצוניים".

בחודשים האחרונים עלו טענות על רמת הדתיות של חיילי "נצח יהודה", שלמעשה מדובר בנוער נושר ולא בחרדים אמיתיים; שרמת הדת של החיילים מוטלת בספק.

"אני לא מכחיש שישנם אצלנו גם חיילים שהם לא חרדים ובקושי שומרים תורה ומצוות, אבל יש אצלנו שלוש קבוצות עיקריות, קבוצה אחת שמקפידה על שמירת תורה ומצוות ללא פשרות, הקבוצה הזו מובלת היום על ידי חיילים דתיים, קבוצה שנייה של חיילים שנפלטו מהישיבה וחיפשו את עצמם עד שהחליטו שהם רוצים להתגייס ולהישאר חרדים".

קמפיין של משרד הביטחון ל"נצח יהודה" שעורר סערה (משרד הביטחון)

"ישנם גם בחורים שנפלטו מהישיבה והם לא החליטו עדיין כיצד הם רוצים לחיות, הם אמנם חלשים מבחינה רוחנית אבל גם בקבוצה הזו אנו לא מאפשרים למי שמתנהג כחילוני להישאר שם, אם מישהו מתקשה יש לנו רבנים שיכולים לסייע לו. לא נסכים למי שהחליט להיות חילוני ורוצה ליהנות מההטבות שמגיעות לחיילי נצח יהודה, להישאר ביחידה".

"המגויסים עצמם קובעים בסופו של דבר את רמת הרוחניות"

"על פי סקרי עומק רוחביים שביצענו בשנים האחרונות, למעלה מ-80 אחוזים (מהבוגרים. ח.א) מגדירים את עצמם שומרי תורה ומצוות לכל דבר ועניין, 91 אחוזים מהבוגרים לומדים כיום למקצוע או שולבו בעבודה. שני אחוזים מהבוגרים שבו ללמוד בישיבות ושבעה אחוזים לא השתלבו היטב בחיים האזרחיים".

"אנחנו רוצים שדווקא אנשים בעלי רמת רוחניות גבוהה יתגייסו לגדוד החרדי, התנאים שלנו תומכים ברמת רוחניות גבוהה, ומי שקובע את הרמה בסופו של דבר זה החיילים עצמם שמתגייסים".

הוא מסביר כי "כיום, המגויסים עצמם קובעים את רמת הרוחניות, אם ישנם בחורים "חזקים" במחזור הגיוס, הם מושכים את כולם למקום טוב יותר, ואם הרוב "חלשים" כמובן שהתוצאה תהיה פחות טובה אבל זה לא אומר שהם יוכלו לעשות מה שהם רוצים, יש פקודות ברורות, והם מחויבים לפעול לפי פקודות הגדוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר