מי שומר על הילדים שלנו?

שוברים שתיקה: כך מנהלי החיידרים מטפלים בתקיפות חמורות

הפרשיות המזעזעות שנחשפו לאחרונה ובהן היו מעורבים אישי חינוך חרדים - שינו את היחס במגזר לתקיפות מסוכנות. איך מנהלי ה'חיידרים' מדברים על כך עם הילדים? ומתי פונים למשטרה? (חרדים)

יוסי גרברצ'יק | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין כל קשר לכתבה (Pierre Terdjman / Flash90)

ההדים הרבים בעקבות פרסום הפרשיות הקשות והמזעזעות האחרונות של התנהגות לא הולמת וחמורה - בלשון המעטה - של אישי חינוך חרדיים, מעלים על הפרק את חששותיהם המוצדקים של הורים רבים מהנעשה בהקשר זה במוסדות החינוך של ילדיהם.

מי באמת ערב לנו שילדינו מוגנים בתלמודי התורה? כיצד אנחנו אמורים להיות שקטים במהלך היום בזמן שהות הילדים במוסדות? איך אנחנו באמת יכולים להיות בטוחים שהילדים שלנו נמצאים בידיים טובות? אלו רק חלק מהשאלות ששמענו מהורים לילדים במהלך השבוע האחרון.

"הפרשה האחרונה לכשעצמה, שהממה את כולם, ממקדת ומגדילה נקודה עיקרית נוספת, והיא - האם באמת אפשר לסמוך על צוות החינוך ואופן טיפולו בבעיות שנחשפות; האם המוסדות אליהם אנחנו שולחים את ילדינו מטפלים בצורה יסודית בנושא הרגיש או שהם 'מורחים' ומתעלמים מהבעיה בשל מיני חששות קטנוניים של פגיעה בשם המוסד?" אמר הורה חרדי בשיחה עם "כיכר השבת", "ילדינו הם מעל הכל וקודמים לכל שיקול שהוא".

אחת הפרשות שנחשפו ב"כיכר השבת". לחצו לכתבה המלאה

בימים האחרונים, שוחח "כיכר השבת" עם מנהלים בחיידרים שונים ברחבי הארץ, שמע על דרכי הפעולה בהן הם נוקטים בכדי למנוע פגיעה בתלמידים וכיצד הם מתמודדים עם פגיעה במקרה ומתגלה כזאת.

גורמים בתלמוד תורה 'שתילי זיתים' בבני ברק, אמרו בשיחה עם "כיכר השבת": "ברוך השם, בת"ת שלנו פוקחים עין על כל התלמידים כל הזמן, ואנחנו אף מטיפים להם אודות הסכנה שבשיחה עם אנשים שונים בהם הם פוגשים בדרך לת"ת ובחזרה".

עוד מוסיפים בת"ת, כי "גם על ההורים לפקוח עין ולבדוק שאכן הילדים לא נפגשים בדרך עם אנשים מפוקפקים ואף להרגיש אם הילדים לא מסתירים משהו". בנוגע לשאלתינו כיצד מתמודדים במקרה של פגיעה, אמרו ב'שתילי זתים' שבסייעתא דשמייא הם מעולם לא נתקלו בתופעה שכזאת.

מנהל מוסד ידוע בירושלים אמר ל"כיכר השבת" כי האחריות הגדולה מונחת בעיקר על כתפי ההורים: "אנחנו בחיידר דואגים לפקוח עין ללא הפסקה, הצוות שלנו הוא כזה שאנחנו מכירים באופן יסודי וב"ה לא היה לנו שום מקרה שכזה בכל עשרות שנות קיומו של המוסד".

מה אתם עושים אם מתברר שתלמיד נפגע? "לפני המון שנים היה לנו תלמיד יקר ששמנו לב שמשהו עובר עליו, יצרנו קשר עם ההורים ואכן לאחר בדיקה התברר שההורים לא היו מספיק אחראיים בהשגחה על ילדם בדרך לחיידר והוא נפגע ע"י אדם מסוים, ואנחנו מיד טיפלנו בנושא בצורה יסודית על פי הוראת הרבנים שליט"א".

בתלמוד התורה 'אור גאון' בבני ברק אומרים ל'כיכר השבת' כי הם אכן מודעים לבעיה ופועלים ללא הפסקה בנושא: "אנחנו מדברים כל הזמן עם התלמידים על כל הסכנות הטמונות. הדברים מובנים מאליהם". בהתייחסות לשאלה אודות אופן טיפולם במקרים של תקיפה, הם משיבים: "לצערנו הרב אלו הם דברים שקיימים ואם אירע מקרה של תקיפה אנחנו מטפלים בזה בצורה יסודית".

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

גם בת"ת "דרכי נועם" שבצפון אומרים דברים דומים: "יש לנו צוות שהוכשר כדי לזהות מקרים מהסוג הזה, לצערנו הרב אנחנו מודעים לבעיות הללו ואנחנו דואגים גם לדבר עם התלמידים בצורה כזאת או אחרת על הסכנות שבדבר".

"אם וכאשר אנחנו נתקלים בבעיה שקיימת, הטיפול שלנו מתבצע באופן יסודי ומהיר. היתרון שלנו הוא הצוות החינוכי שיודע לזהות מהר מאוד כשחלילה אחד מהתלמידים נפגע, ומיד וללא כל היסוס אנחנו מטפלים בבעיה בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים ובהתייעצות עם גדול בישראל".

המפקח החינוכי בתלמוד התורה 'פרי חדש' אמר ל"כיכר השבת" כי "אומנם אנחנו לא מדברים עם הילדים בדבר הסכנות הנ"ל, אולם אם וכאשר מתגלה מקרה תקיפה של אחד התלמידים, יש לנו את כל הכלים לטפל בזה, כי צוות התלמוד-תורה עבר קורס קצר בנושא והוא מוכשר לזהות תקיפות מהסוג הזה".

"אני יכול לספר שב"ה עלינו על כמה מקרים במשך השנים של תקיפת תלמידים בדרגות שונות וטיפלנו בהם כל אחד לגופו. היה לנו מקרה שטופל דרך הדיין הגאון רבי יהודה סילמן ע"י ר' חנניה צ'ולק וב"ה הוא טופל עד הסוף אף שזה היה יקר וארוך - אך זה השתלם. מעבר לכך, יש לנו אדם חיצוני המוכשר לזה ואנחנו שולחים אליו מקרי תקיפה והוא אף עומד בקשר עם הורי התלמיד".

האם נהוג לערב גם גורם משטרתי במקרים כאלו? אנו שואלים. המפקח משיב: "ב"ה לא הגענו לרמה כזאת שתאלץ אותנו לפנות למשטרה, אולם כל מה שאנחנו עושים זה באישורו של הרב סילמן איתו אנחנו מתייעצים בנושא".

בחיידר "חניכי הישיבות" שבמודיעין עילית משיבים לנו ואומרים שהם אכן מודעים לבעיות והסכנות שישנן, אולם לטענתם אין צורך לדבר עם התלמידים על הנושא. הם מוסיפים כי "צוות החיידר עירני לדברים מהסוג הזה ופוקח עין ללא הרף. במקרה שאנחנו מזהים תלמיד שאכן נפגע בצורה כזאת או אחרת, אנחנו מיידעים קודם כל את הוריו ופועלים בשיתוף פעולה לאתר את מקור הסכנה ולהחזיר את הילד למצב נורמטיבי".

ל'כיכר השבת' חשוב להדגיש, כי נעשתה פניה למספר רב של חיידרים. כאמור, רובם השמיעו דברים דומים. לא כולם מדברים עם התלמידים אודות הסכנה אך כולם - ללא יוצא מן הכלל - מודעים לבעיה ופוקחים עיניים וכשחלילה נחשפים מקרי תקיפה כולם פועלים - כל אחד בדרכו - באופן מיידי ונחרץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר